vervolg : hele lange rit naar huis. Oorzaak gevonden :-))
Geplaatst: za 10 sep 2005, 12:58
Ik heb het advies van Puffino te harte genomen en niets aanpassen voordat ik de oorzaak van de trillingen heb gevonden.
Ik had ondertussen al diverse dingen aangepast en gecontroleerd en de swifel preload aangepast.
Alles leek een dag redelijk en daar gingen we weer.
Niet zo erg ditmaal (max 70 km/u) maar zeker NIET goed.
Ik ben even langs Knook Purmerend gegaan en samen met de monteur daar even gekeken.
Hij vermoede dat het in de Panhardstang rubbers niet in orde waren.
Het ding dus gedemonteerd en wat bleek was dat er een verkeerde bout was gebruikt aan een zijde.
Deze bout was te dun met als gevolg dat hij krom is geslagen en ingevroten.
Als de bout met de holle kant naar de stang toe stond had ik een speling van 1 hele cm!!!
De hele vooras kon dus behoorlijk bewegen.
Ik heb de bout vervangen door de juiste en het probleem was verholpen.
OK oorzaak gevonden.
De bussen wil ik ook vervangen maar daar moet ik even een hele goede pers voor hebben want ze lijken niet vervangen te zijn vanaf 1974 (ze lijken wel een integraal onderdeel van de stang te zijn geworden).
Wat nu wel opvalt nu alles weer strak zit is dat ik echt mijn velgen en banden miet laten checken.
Ik had ondertussen al diverse dingen aangepast en gecontroleerd en de swifel preload aangepast.
Alles leek een dag redelijk en daar gingen we weer.
Niet zo erg ditmaal (max 70 km/u) maar zeker NIET goed.
Ik ben even langs Knook Purmerend gegaan en samen met de monteur daar even gekeken.
Hij vermoede dat het in de Panhardstang rubbers niet in orde waren.
Het ding dus gedemonteerd en wat bleek was dat er een verkeerde bout was gebruikt aan een zijde.
Deze bout was te dun met als gevolg dat hij krom is geslagen en ingevroten.
Als de bout met de holle kant naar de stang toe stond had ik een speling van 1 hele cm!!!
De hele vooras kon dus behoorlijk bewegen.
Ik heb de bout vervangen door de juiste en het probleem was verholpen.
OK oorzaak gevonden.
De bussen wil ik ook vervangen maar daar moet ik even een hele goede pers voor hebben want ze lijken niet vervangen te zijn vanaf 1974 (ze lijken wel een integraal onderdeel van de stang te zijn geworden).
Wat nu wel opvalt nu alles weer strak zit is dat ik echt mijn velgen en banden miet laten checken.