Pagina 1 van 1

welke nokkenas op een 3,5ltr V8 carb??

Geplaatst: vr 09 sep 2005, 01:04
door Jan-Cor
Er schijnen twee goede opties te zijn, een nokkenas van een 3,5EFI monteren of een nokkenas van een 3,9EFI.

Wie heeft wat gedaan en wat is de beste optie?
(zoekoptie geeft geen duidelijk antwoord ;-) )

Tevens wil ik graag weten welk bedrijf op dit moment een leuke aanbieding heeft met de desbetreffende nokkenas en compleet setje nokvolgers??

Groetjes, JC

Re: welke nokkenas op een 3,5ltr V8 carb??

Geplaatst: vr 09 sep 2005, 01:15
door Han
je nokken as overleden?
dat was de oorzaak?
blok verder goed?

Grtzzz,

Han

Re: welke nokkenas op een 3,5ltr V8 carb??

Geplaatst: vr 09 sep 2005, 01:34
door Jan-Cor
Ben er nog niet helemaal zeker van maar heb nu zoveel verhalen gehoord dat ik voor mezelf een instructie gemaakt heb:

1) nwe nokkenas met klepstoters
2) nwe lagerschalen krukas
3) nwe waterpomp (lekt als een zeef)

Dan ga ik een nwe compressietest doen en eens zien wat de uitkomsten daarvan zijn. Mocht het blok dan toch zo goed als overleden zijn, kan ik deze delen overzetten op een eventueel "nieuw" blok.

Groetjes, JC

Re: welke nokkenas op een 3,5ltr V8 carb??

Geplaatst: vr 09 sep 2005, 01:44
door Serious IIa
Liebregts is het goedkoopst met de nokkenas. Zelfs goedkoper dan Paddocks. 3,9 levert meer vermogen Dus doen!

<b>Cheers Bowy</b>

<A HREF="[www.seriousIIa.tk] src="[members.lycos.nl];
</A>

Re: welke nokkenas op een 3,5ltr V8 carb??

Geplaatst: vr 09 sep 2005, 09:27
door Frank RRV8 Eend merc 220D'73
Hoi JC

Ik zou wel ook de koppen even los halen als je toch bezig bent, weet je direct meer, en veel werk is het niet en je weet meteen meer.

groet Frank

Die bij hetzelfde klusje een gebroken zuiger vond

Re: welke nokkenas op een 3,5ltr V8 carb??

Geplaatst: vr 09 sep 2005, 10:27
door Edgar
Hoi Jan-Cor,

Ik rij een stage 1 V8 3.5. De motor is nog kompleet origineel. Je moet informeren bij Turner engineering Engeland of Rimmer & Bros, ook Engeland. Ik heb een complete set, nokken as + volgers met pakkingen en nieuwe distributie ketting met tandwielen gekocht voor 180 pond. Ik heb origineel gekocht. Beter, maar ook iets duurder zijn de nokken assen die de kleppen iets verder ligten. Deze hebben ook een andere curve. Hierdoor wordt de aspiratie een stuk beter en zal de motor meer koppel leveren en minder brandstof verbruiken.
Ik heb mijn setje nog steeds niet ingebouwd, ik zit te overwegen om de motor te voorzien van andere koppen (high gas flow koppen) en inderdaad toch nog een ander type nokkenas.
De nokkenassen gaan ongeveer 100.000 tot 150.000 kilometer mee, tenzij je echt om de 5000 km olie verwisseld. Een versleten nokkenas is dus heel normaal bij deze V8.

Groeten

Edgar 109V8, Disco II V8

Re: welke nokkenas op een 3,5ltr V8 carb??

Geplaatst: vr 09 sep 2005, 11:33
door Jan-Cor
Ik wordt hier helemaal gek van ?

Tuurlijk is het beter om de cilinderkop er ook af te halen.
En ja, tuurlijk is het ook beter om ook de versnellingsbak er maar onder weg te halen en te reviseren. Dan ook maar gelijk de tussenbak en de overdrive niet te vergeten.......

Er zijn voor- en nadelen maar ik heb het volgende in mijn hoofd:

Ik kan de motor stukje voor stukje demonteren en daar waar nodig reviseren. Omdat ik na veel verhalen een aantal specifieke zwakke punten iedere keer tegenkom wil ik de volgorde zoals hierboven beschreven aanhouden.

Een andere optie is om een goed basisblok te kopen, deze op de motorbok te plaatsen en helemaal gaan reviseren. Dus onderdelen in de wasmachines, nwe lagers, zuigerveren, ff honen (misschien wel overmaatse zuigers? - wie weet) Klepzittingen slijpen, enzovoorts. Dus stuk voor stuk alles gaan behandelen en voorlopig kan ik gewoon met de Range Rover blijven rijden. Tegen de tijd dat het motorblok klaar is kan ie dan gewoon omgebouwd worden en weet ik zeker dat ik een heel goed blok heb liggen

Ik weet het niet meer.......:-(

Groetjes, JC

Re: welke nokkenas op een 3,5ltr V8 carb??

Geplaatst: vr 09 sep 2005, 11:52
door Jan-Cor
Om het verhaal nog ff compleet te maken..

Ik gebruik de Range Rover voor dagelijks vervoer, ± 22 km heen en ± 22 km weer terug en ik kan mijn gezinnetje er mooi in meenemen (dat kon niet in de grijs kenteken Disco Xtra). Ik ben er ook niet van plan om mee te gaan terreinrijden, maar af en toe een beetje greenlanen moet wel mogelijk zijn. Verder doe ik aan autocross, dus vooral in de periode van maart tot en met oktober ben ik zeer regelmatig met een autoambulance en een crossauto er bovenop in de weer.

Dit betekent dat ik niet of nauwelijks ga verhogen, maar wel Heavy Duty veren eronder wil hebben in verband met de inveren. De bandenmaat zal ook standaard blijven 205/80/16 en de motor moet natuurlijk voldoende trekkracht leveren om de zware aanhangers te kunnen trekken.

Groetjes, JC

Re: welke nokkenas op een 3,5ltr V8 carb??

Geplaatst: vr 09 sep 2005, 12:04
door P&amp;O109V8+RR
maar eh, heeft de conditie van zuigerveren en koppakking niet veel meer invloed op de compressie dan de drie dingen die jij noemt? ik zit ook tegen dit soort klussen aan te hikken voor onze RR en weet ook nog niet 100% van de hoed en rand, of moet ik zeggen boring en slag.

gr.
peter

Re: welke nokkenas op een 3,5ltr V8 carb??

Geplaatst: vr 09 sep 2005, 13:06
door Jan-Cor
Nou ja en nee. Het schijnt een bekend verschijnsel te zijn bij circa 100dkm dat de lagerschalen van de krukas aan vervanging toe zijn (de veroorzaker van alle ellende!), de nokkenas en de klepstoters zijn ook aan de beurt voor vervangen. Mijn waterpomp lekt en is daarom ook aan vervanging toe.

Als er redelijk goed met de motor is omgesprongen kan ik me niet voorstellen dat een dergelijk blok al na 100dkm versleten zuigerveren heeft, en dat de cilinders opnieuw gehoond en/of geboord moeten worden. En dat is natuurlijk ook het probleem, vaak weet je de historie van die oude motoren niet dus blijft het gissen wat er vroeger mee gebeurd is.

Mijn auto is onderhouden door Road Tuning en Repair uit Almelo of Hengelo, en naar de verhalen die ik erover gehoord heb kan ik me niet voorstellen dat het blok gaar zou zijn. Maar ja, je weet het maar nooit...

Groetjes, JC