Voortgang met de 6-cilinder. Stromberg of SU.
Voortgang met de 6-cilinder. Stromberg of SU.
Prikkers,
Ik heb inmiddels ontdekt waar mijn 6-cilinder zijn olie laat. Gisteren heb ik de inlaatkleppen uit de kop gehaald en er bleek een flinke hoeveelheid koolaanslag op de bovenkant van de kleppen te zitten. De inlaatklepgeleiders zijn dus duidelijk de belangrijkste boosdoener. Omdat ik niet al te veel vertrouwen heb in de standaard afdichting met O-ringetjes en een aantal geleiders behoorlijk speling vertonen, ben ik van plan ze toch te vervangen en meteen een creatieve oplossing te fabrieken met uitlaatklepseals van een 2 1/4. Daar over later meer, waarschijnlijk met foto's van de conversie.
Dan mijn vraagje. Heeft er iemand ervaring met, of info over Land Rover 6-cilinders met een SU in plaats van een Stromberg?
Aangezien de 6-cilinder niet uitblinkt door zuinigheid en de kop er nu toch af ligt, wil ik een paar dingetjes doen om hem iets minder dorstig te maken. Ik wil een paar van de scherpe randen in de inlaatkanalen wat fatsoeneren en eigenlijk ook een SU monteren. Ik denk dat ik voor het gemak voor de keuring de Stromberg er nog op zet, maar daarna ga ik waarschijnlijk voor een HIF6/HIF44. De info die ik dus zoek is wat voor naald en veer voor een Land Rover 6-cilinder goede resultaten geven.
De 6-cilinders zijn in Nederland niet enorm dicht gezaaid, dus het is geen vraag waar ik enorme hoeveelheden antwoorden op verwacht, maar wie weet is er iemand die hier meer van weet.
Groet,
Niels
Ik heb inmiddels ontdekt waar mijn 6-cilinder zijn olie laat. Gisteren heb ik de inlaatkleppen uit de kop gehaald en er bleek een flinke hoeveelheid koolaanslag op de bovenkant van de kleppen te zitten. De inlaatklepgeleiders zijn dus duidelijk de belangrijkste boosdoener. Omdat ik niet al te veel vertrouwen heb in de standaard afdichting met O-ringetjes en een aantal geleiders behoorlijk speling vertonen, ben ik van plan ze toch te vervangen en meteen een creatieve oplossing te fabrieken met uitlaatklepseals van een 2 1/4. Daar over later meer, waarschijnlijk met foto's van de conversie.
Dan mijn vraagje. Heeft er iemand ervaring met, of info over Land Rover 6-cilinders met een SU in plaats van een Stromberg?
Aangezien de 6-cilinder niet uitblinkt door zuinigheid en de kop er nu toch af ligt, wil ik een paar dingetjes doen om hem iets minder dorstig te maken. Ik wil een paar van de scherpe randen in de inlaatkanalen wat fatsoeneren en eigenlijk ook een SU monteren. Ik denk dat ik voor het gemak voor de keuring de Stromberg er nog op zet, maar daarna ga ik waarschijnlijk voor een HIF6/HIF44. De info die ik dus zoek is wat voor naald en veer voor een Land Rover 6-cilinder goede resultaten geven.
De 6-cilinders zijn in Nederland niet enorm dicht gezaaid, dus het is geen vraag waar ik enorme hoeveelheden antwoorden op verwacht, maar wie weet is er iemand die hier meer van weet.
Groet,
Niels
Re: Voortgang met de 6-cilinder. Stromberg of SU.
Die 6-pitters zijn door rover vast ook in andere auto's gebruikt. Misschien ook eens op een ander forum/clubsite kijken.
Iemand ideeen over mogelijke andere wagens met deze motor?
Groet, Wilberth
Iemand ideeen over mogelijke andere wagens met deze motor?
Groet, Wilberth
Re: Voortgang met de 6-cilinder. Stromberg of SU.
Niels,
Ik heb thuis (zit nu op mijn werk) een aantal manuals over SU en Stromberg carburateurs. Als je me even als reminder een mailtje wilt sturen dan wil ik best even kijken of ik een crossreference kan maken van de verschillende types naalden, dempers etc.
Mvrgr, Hugo
Ik heb thuis (zit nu op mijn werk) een aantal manuals over SU en Stromberg carburateurs. Als je me even als reminder een mailtje wilt sturen dan wil ik best even kijken of ik een crossreference kan maken van de verschillende types naalden, dempers etc.
Mvrgr, Hugo
Re: Voortgang met de 6-cilinder. Stromberg of SU.
Wilberth, Hugo,
Deze motor is als 2,6 ook in de Rover P4 gebruikt. Hij had dan een iets andere nokkenastiming om zijn vermogen en dus topsnelheid wat op te rekken. De Land Rover heeft een timing die wat meer koppel geeft. In de Rover P5 zat een 3 liter versie.
Ik denk dat de naald, sproeier, demper en veer van de P4 een beter uitgangspunt zijn. Waarschijnlijk had die auto een H6 of iets dergelijks, maar met info van zo'n carb is ook wel een naald te vinden voor een HIF6.
Voor fine tuning zal waarschijnlijk het nodige testwerk moeten gebeuren, maar als ik een redelijk uitgangspunt heb gaat dat een stuk makkelijker.
Hugo ik meld me per mail bij je.
Vast bedankt,
Niels
Deze motor is als 2,6 ook in de Rover P4 gebruikt. Hij had dan een iets andere nokkenastiming om zijn vermogen en dus topsnelheid wat op te rekken. De Land Rover heeft een timing die wat meer koppel geeft. In de Rover P5 zat een 3 liter versie.
Ik denk dat de naald, sproeier, demper en veer van de P4 een beter uitgangspunt zijn. Waarschijnlijk had die auto een H6 of iets dergelijks, maar met info van zo'n carb is ook wel een naald te vinden voor een HIF6.
Voor fine tuning zal waarschijnlijk het nodige testwerk moeten gebeuren, maar als ik een redelijk uitgangspunt heb gaat dat een stuk makkelijker.
Hugo ik meld me per mail bij je.
Vast bedankt,
Niels
Re: Voortgang met de 6-cilinder. Stromberg of SU.
Toen ik mijn 6 cilinder carb ging reviseren heb mijn spullen bij BCCP Feulsystems gehaald en goed advies gekregen, wellicht kunnen zij jou helpen hiermee 0524-562608/562507
Groeten Jos Huijzer
Groeten Jos Huijzer
Re: Voortgang met de 6-cilinder. Stromberg of SU.
Heren,
Ik heb een serie IIB forewardcontrol en heb deze net aan de praat (na 16 jr stilstand). Echter loopt hij allen met choke volledig uit en heeft de motor bij de minste indrukking van choke al de neiging direct af te slaan. Mij zou het helpen als iemand me info kan geven mbt afstellen en eventueel vervangen voor een beter type.
Groeten,
Frank
Frank.gelen@stork.com
Ik heb een serie IIB forewardcontrol en heb deze net aan de praat (na 16 jr stilstand). Echter loopt hij allen met choke volledig uit en heeft de motor bij de minste indrukking van choke al de neiging direct af te slaan. Mij zou het helpen als iemand me info kan geven mbt afstellen en eventueel vervangen voor een beter type.
Groeten,
Frank
Frank.gelen@stork.com
Re: Voortgang met de 6-cilinder. Stromberg of SU.
Hallo Frank,
Wat heb je gedaan voordat je hem weer aan de gang had? Heeft jouw auto een Stromberg of SU?
Alleen lopen op de choke en direct afslaan bij gasgeven (???) klinkt als vervuiling van de carburateur. Als de auto lang heeft stil gestaan is dat zeker denkbaar. De carb demonteren en grondig reinigen kan zeker helpen. Wat je ook kunt doen is een reiniger aan de brandstof toevoegen of zelfs puur via de brandstofslang toedienen. Om je probleem op te lossen moet je echter niet aan een ander carburateur denken en als je al een SU hebt zou ik het zeker zo laten.
Groet,
Niels
Wat heb je gedaan voordat je hem weer aan de gang had? Heeft jouw auto een Stromberg of SU?
Alleen lopen op de choke en direct afslaan bij gasgeven (???) klinkt als vervuiling van de carburateur. Als de auto lang heeft stil gestaan is dat zeker denkbaar. De carb demonteren en grondig reinigen kan zeker helpen. Wat je ook kunt doen is een reiniger aan de brandstof toevoegen of zelfs puur via de brandstofslang toedienen. Om je probleem op te lossen moet je echter niet aan een ander carburateur denken en als je al een SU hebt zou ik het zeker zo laten.
Groet,
Niels