ontsteking 101
ontsteking 101
Na de verhalen over stoplicht sprintende en alles voorbij blazende 101's van collega rijders ben ik toch weer eens verder gaan kijken naar de ontsteking. Ik ben bij Jaap van Speedcenter geweest en die heeft me geadviseerd de ontsteking bij 3000 rpm op 30 graden te zetten met het vacuum los. Dan daar rondomheen experimenteren. Hoe hij stationair staat maakt niet zoveel uit. (blijkt wel want de mijne start bij alles tussen 0 en 30 graden net zo makkelijk en mijn series staat op plus 10)
Heeft iemand een vervroegingscurve van een V8, dan kan ik die eens vergelijken met hoe de mijne nu staat, en of mijn vervroeger dus goed werkt, voor ik met de rest begin. Daarnaast adviseerde hij te kijken of mijn gasklep wel helemaal open gaat. (zou kunnen want ik heb geen originele kabel maar dan zou hij wel sneller moeten trekken denk ik)
Fred101
Heeft iemand een vervroegingscurve van een V8, dan kan ik die eens vergelijken met hoe de mijne nu staat, en of mijn vervroeger dus goed werkt, voor ik met de rest begin. Daarnaast adviseerde hij te kijken of mijn gasklep wel helemaal open gaat. (zou kunnen want ik heb geen originele kabel maar dan zou hij wel sneller moeten trekken denk ik)
Fred101
Re: ontsteking 101
Fred,
op de site van Vis staat bij technische info het volgende:
Centrifugaal vervroeging 8.13:1
vacuum los 2300 tpm bij afnemend toerental: 8°-11°
vacuum los 1400 tpm bij afnemend toerental: 8°30’-10°30’
vacuum los 800 tpm bij afnemend toerental: 1°-4°
Ontstekingstijdstip 8.13:1 6 graden VBDP bij 800 tpm vacuum los.
Misschien heb je er wat aan.
Dennis B.
op de site van Vis staat bij technische info het volgende:
Centrifugaal vervroeging 8.13:1
vacuum los 2300 tpm bij afnemend toerental: 8°-11°
vacuum los 1400 tpm bij afnemend toerental: 8°30’-10°30’
vacuum los 800 tpm bij afnemend toerental: 1°-4°
Ontstekingstijdstip 8.13:1 6 graden VBDP bij 800 tpm vacuum los.
Misschien heb je er wat aan.
Dennis B.
en mijn 101fc heeft op de originele ontsteking een petronix setje contactpunt vervanger, flamethrower bobine(high perfomance) en speciale bougiekabels ( high perfomance)
met de nodige afstelling van dennis b, is het een racemonster geworden.
ps voor dennis,
wanneer kan/wil je weer langskomen voor de afstelling van de su carbs?
dan maken we hem eindelijk keuring klaar.
groeten,
Arjan Wilbie
met de nodige afstelling van dennis b, is het een racemonster geworden.
ps voor dennis,
wanneer kan/wil je weer langskomen voor de afstelling van de su carbs?
dan maken we hem eindelijk keuring klaar.
groeten,
Arjan Wilbie
Ik denk dat het volgende week wordt, maar dan neem ik nog wel contact met je op.
Dennis B.
Dennis B.
Hoe werkt dat, dit is nieuw voor mij, Ik bedoel dat 8.13:1 en afnemend toerental. Ik neem aan dat die graden een soort basis zijn die dan met die 8.13:1 worden omgerekend ivm met het motortype of compressie ofzo, maar ik kan geen verband vinden. 1-4 graden bij 800 wordt dan 6 graden? En ik ben dol op dit soort theorieen dus brand los.
Fred101
Fred101
Dat 8.13:1 is de compressieverhouding van de Rover V8 motor waar het staatje betrekking op heeft. Een andere compressieverhouding zal andere waarden geven omdat het verbrandingsproces iets anders verloopt.
Het aantal graden wat je bij de verschillende toerentallen ziet is de vervroeging die je dus bij de statische afstelling (bv. 5 graden voorontsteking) moet optellen.
Je ziet ook dat bij 800 rpm de centrifugaal vervroeging al een klein beetje mee begint te doen, dat is ook logisch omdat je anders de kans hebt dat er een "flat spot" zou kunnen ontstaan in de curve en dat wil je natuurlijk niet.
Dat het gemeten is bij afnemend toerental is het gevolg van de hysterese die de vervroeging met centrifugaalgewichtjes geeft.
De vervroegingscurve zal dus geen dunne lijn zijn als je hem uit zou tekenen, maar uit 2 lijnen die op de uiteinden met elkaar verbonden zijn. Een beetje te vergelijken met de verzadigingscurve van een magnetiseringsspoel in DC motoren.
Dennis B.
Het aantal graden wat je bij de verschillende toerentallen ziet is de vervroeging die je dus bij de statische afstelling (bv. 5 graden voorontsteking) moet optellen.
Je ziet ook dat bij 800 rpm de centrifugaal vervroeging al een klein beetje mee begint te doen, dat is ook logisch omdat je anders de kans hebt dat er een "flat spot" zou kunnen ontstaan in de curve en dat wil je natuurlijk niet.
Dat het gemeten is bij afnemend toerental is het gevolg van de hysterese die de vervroeging met centrifugaalgewichtjes geeft.
De vervroegingscurve zal dus geen dunne lijn zijn als je hem uit zou tekenen, maar uit 2 lijnen die op de uiteinden met elkaar verbonden zijn. Een beetje te vergelijken met de verzadigingscurve van een magnetiseringsspoel in DC motoren.
Dennis B.
dennis,
Ik snap dat er bij een lagere compressie meer voorontsteking hoort, logisch daar de druk lager is, ontsteekt het minder makkelijke en duurt het langer daar de brandstofdeeltjes zich verder uit elkaar bevinden. Dat klopt ook met afstelwaarden voor stationair maar als je dan de tabel vergelijkt met die van de hoge compressie dan staat die later stationair maar heeft veel meer vervroeging op toeren.
Het blijven wel heel bescheiden vervroegingen. Jaap zei dat bij moderne benzine een lage compressie V8 het mooiste liep op 28 tot 30 graden met vaccuum los. Hij baseerd zijn advies op ervaring. Hij is auto tuner. Het stomme is dat normaal gesproken de vervroeging tegenwoordig later kan als vroeger omdat de benzine veel sneller ontbrandt (maar minder snel vanzelf ontbrandt). Nu blijkt de V8 dus al erg laat te moeten voor moderne begrippen.
Alsw jij een keer inspiratie hebt en tijd zou je dan een keer de scoop op de jouwe willen richten en een tabelletje maken met en zonder vervroeging. Dan ben ik benieuwd wat daar uitkomt en of het klopt met de tabel van Vis en de ervaring van Jaap.
Fred101
Ik snap dat er bij een lagere compressie meer voorontsteking hoort, logisch daar de druk lager is, ontsteekt het minder makkelijke en duurt het langer daar de brandstofdeeltjes zich verder uit elkaar bevinden. Dat klopt ook met afstelwaarden voor stationair maar als je dan de tabel vergelijkt met die van de hoge compressie dan staat die later stationair maar heeft veel meer vervroeging op toeren.
Het blijven wel heel bescheiden vervroegingen. Jaap zei dat bij moderne benzine een lage compressie V8 het mooiste liep op 28 tot 30 graden met vaccuum los. Hij baseerd zijn advies op ervaring. Hij is auto tuner. Het stomme is dat normaal gesproken de vervroeging tegenwoordig later kan als vroeger omdat de benzine veel sneller ontbrandt (maar minder snel vanzelf ontbrandt). Nu blijkt de V8 dus al erg laat te moeten voor moderne begrippen.
Alsw jij een keer inspiratie hebt en tijd zou je dan een keer de scoop op de jouwe willen richten en een tabelletje maken met en zonder vervroeging. Dan ben ik benieuwd wat daar uitkomt en of het klopt met de tabel van Vis en de ervaring van Jaap.
Fred101
ik heb nog even de vroeging van hobbel nagezocht. Dit is zoals hij nu staat:
met vacuum los:
500 rpm 6 graden NA ontsteking
800 rpm 0 graden
1000 rpm 6 graden voor BDP
1500 rpm 15 graden
3270 rpm 27 graden, met vacuum aangesloten 43 graden
Dus 28 -30 graden zou kunnen kloppen. Dit is echter met oplopend toerental gemeten.
Dit scheelt 5 PK aan het achterwiel en hij start nog steeds goed. Koud bij de eerste omwenteling, warm door even door te starten met gaspedaal in.
fred101
met vacuum los:
500 rpm 6 graden NA ontsteking
800 rpm 0 graden
1000 rpm 6 graden voor BDP
1500 rpm 15 graden
3270 rpm 27 graden, met vacuum aangesloten 43 graden
Dus 28 -30 graden zou kunnen kloppen. Dit is echter met oplopend toerental gemeten.
Dit scheelt 5 PK aan het achterwiel en hij start nog steeds goed. Koud bij de eerste omwenteling, warm door even door te starten met gaspedaal in.
fred101
Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik een tabel maken van mijn 101.
Dennis B.
Dennis B.