Voorstelronde

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jeroen

Voorstelronde

Bericht door Jeroen »

Ja ja, hier weer even een voorsteller. Mijn naam is Jeroen van Gestel en heb samen met mijn vriendin een SIIA 109 ex engels leger Beznzine/lpg uit 1969 gekocht in Augustus van dit jaar. Hij is groen van kleur en heeft een witte hard-top met vier ramen.

Dit was onze tweede laro. De eerste was een ex NL leger uit 1980. Deze was technisch goed, maar daarnaast was hij optisch best een wrak. Het ontbrak mij toen aan tijd en geld om deze in orde te maken. Maar ja, het virus waar veel het hier over hebben heb ik denk ik ook een beetje. Na een jaar kwam er dus weer een.

Ik ben niet helemaal nieuw op dit forum. Ik lees het al lange tijd, maar tijdens de voorstelronde van Bowy had ik geen tijd om te reagren. Vervolgens had ik bij de herhaling van Aad een heel stuk geschreven, wilde het posten en gaat het mis. En niets is zo vervelend als een stuk geschreven tekst nog eens te moeten schrijven. Vandaar dus mijn late reactie. Maar beter laat dan nooit en het is natuurlijk leuk om elkaar een beetje te kennen door deze voorstelronde.

Op dit forum kom je biojvoorbeeld ook ineens mensen tegen waarvan je de auto al vaak van bent tegengekomen. Zo kende ik bijvoorbeeld de ME blauwe ambulance van Aart. Vaak lans de weg gefietst waar hij vaak staat. Ook het volgende voorbeeld is leuk: Ik maakte op de LRCH dag een foto van iemand. Deze vroeg mij de foto te mailen en vervolgens zie ik die foto op de site van de LRCH en zie dat hij uit Valkenswaard komt. Dicht in de buurt dus.

Dicht in de buurt. Inderdaad ik kom uit het zuiden en wel uit Eindhoven. Ik studeer op dit moment aan Fontys en loop nu stage bij een soort Milieu adviesbureau!!!! Nog maar niet met de Laro naar toegegegaan.

Ik moet zeggen dat dit forum echt een top forum is en wil iedereen bedanken die hier aan mee helpt. Als ik mensen advies kan geven zal ik dit ook zeker doen, zo helpen we tenslotte allemaal mee aan een TOP-FORUM.

Inderdaad heb ik ook wel eens zitten te denken aan iets meer persoonlijks. Misschien kunnen we de voorstelronde binden in een mapje en opsturen naar iedereen of zo, een keer iets afspreken in bepaalde regio's. Ik zie mij namelijk niet helemaal naar Groningen (Bowy) rijden om naar een meeting te houden. Misschien wat centraler of per regio. (Brabant Zuid Oost).
Ook heb ik wel eens zitten denken om de beste adviezen op dit forum uit te printen en te bundelen. Dan krijgen we ongetwijfeld een goed naslagwerk. Meer mensen met Interesse?? Deze zouden we dan eens per drie of vier maanden naar alle "abbonnee's" kunnen sturen?? Het zijn maar wat wilde ideeen, maar misschien zijn er meer mensen die hier wel eens over gedacht hebben. Ik hoor het graag van jullie.

Kan ik de pen nog aan iemand doorgeven of ben ik echt de laatste??

Groeten,
Jeroen
jeroenvangestl@hotmail.com
Aad Koene

Re: Voorstelronde

Bericht door Aad Koene »

Jeroen,

Je zal ongetwijfeld niet de laatste zijn, het prikbord leeft, d.w.z. soms vallen er na verloop van tijd mensen af doordat ze geen Laro meer hebben of geen tijd, maar ook kemen er steeds weer newbees bij, of mensen zoals jij die na verloop van tijd weer terug komen.

Ik denk dat er best wel enthousiastme is onder de prikborders om elkaar een (of meerdere) ke(e)r(en) in levende lijve te ontmoeten.

Soms gebeurt dat op wat kleinere schaal, veel mensen op dit prikbord blijken gemeenschappelijke hobbies te hebben, andere spreken af voor een terreinrit, een dagje sleutelen of een Landy slopen voor de onderdelen.

Het maken van een naslagwerk is geen verkeerd idee, er is al eerder in deze richting geopperd zelfs het oprichten van een club is al aan de orde geweest, echter er zit heel veel werk aan.
Bovendien wat voor de 1 een oplossing is kan voor de ander een probleem of geen oplossing zijn, sommige informatie verouderd of is achterhaald, soms blijken oplossingen niet afdoende.

Als "we" (in zijn algemeenheid) iets dergelijks willen doen denk ik dat we daar de hulp van Berry Weijers bij in moeten roepen.
Berry heeft eerder al op het prikbord te kennen gegeven dit jaar heel weinig tijd beschikbaar te hebben.

Wat betreft je werk: daar kun je gerust naar toe met jou Land Rover, immers heeft Land Rover de recycling meer dan 50 jaar geleden uitgevonden (en wij zetten dat voort).

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Hans de Ruiter

Bericht door Hans de Ruiter »

Nou vooruit dan maar.... als echt zo'n beetje iedereen gaat wil ik niet achter blijven. Hans de Ruiter, 35 jaar met vrouw (Monique 34 jaar) en zoon (Floris bijna 5 manden), woonachtig in Rotterdam. Ik werk sinds september als locatieleider op een basisschool in Rotterdam, daarvoor altijd de meester van groep 8 geweest. Behalve de 110 als hobby, duiken we ook allebei en fotografeer ik graag.
Ik heb al een aantal jaren een 110 uit 1984, genaamd Slomper. Het is van origine een Stawag, maar i.v.m. de wegenbelasting maar even een schotje geplaatst en wat raampjes dicht gemaakt. Floris zit voorlopig in z'n eigen stoel tussen ons in, eigenlijk het mooiste plekje.
We gebruikten de 110 voornamelijk voor vakanties, maar tegenwoordig ga ik er ook dagelijks mee naar m'n werk. En niet te vergeten: het zo af en toe off-road rijden! Hoewel ik wel voorzichtiger wordt naarmate er meer aan verbeterd, aangepast en uitgegeven is.
De motortechniek, aandrijflijn, remmen e.d. zijn allemaal in onderhoud bij Vreugdenhil in Rozenburg. De carosserie en evt. modificaties doe ik zoveel mogelijk zelf. Wat er zoal aangepast, vervangen is? Even een lijstje:
- 2.5 TD motor
- snorkel
- stuurstangbeschermer (nu de standaard LR buis, straks die mooie die hier ontworpen wordt)
- bullbar
- gegalvaniseerd chassis
- alle deuren
- rechtervoorspatbord (na een aanrijdinkje in het terrein)
- dorpels incl. middenstijlen (binnenkort)
- disco velgen (binnenkort)
Wat moet nog:
- swing away carrier voor reservewiel
- diff beschermers
- fatsoenlijke sleepogen
- reinforced sills (met dank aan Aad, hoewel ik ze waarschijnlijk toch laat lassen)
- euh en nog veel meer maar daar moet ik eerst voor sparen
Eigenlijk is de 110 een prima afleiding van de dagelijkse beslommeringen en een prima reden om er gezellig met vrouw en kind op uit te gaan!

Hoop dat jullie zo wat meer weten!

Met groet, Hans
Marc

Bericht door Marc »

Hoi Laro-fielen,

Ook ik voel me aangesproken om me voor te stellen. Mijn naam is Marc Schuld, 32 jaar en woonachtig in Helmond (dat ligt bij Eindhoven), waar ik samen met mijn vriendin woon. Ik ben werkzaam bij een adviesburo. Mijn hobbies zijn hockey, hardlopen (te weinig), snowboarden, kamperen, bergwandelen en mijn Lightweight uit 1978. Sinds mei vorig jaar heb ik deze bolide, waarmee een van mijn dromen is uitgekomen: namelijk een Landrover hebben! Tot dusver heb ik de volgende projectjes uitgevoerd:
- een hardtop en achterdeur (met vleugelmoeren bevestigd)
- nieuwe (=gebruikte) uitlaat
- gereviseerde versnellingsbak (heb ik laten doen)
- nieuwe lichtschakelaar
- raamgeleiders vervangen
- extra trekhaak (elektra moet ik nog aanpassen)
- spatlappen
- racing green geverfd (met roller) met gebroken wit dak
- velgen wit geverfd (ongoing)
- nieuwe ruitenwissers
- pick-up bak geschuurd en weer legergroen geverfd
- nieuwe brandstofverstuivers
- nieuwe gloeibougies
- nieuwe rubbers voor de kleppen
- slangen voor de koeling vervangen (heb ik laten doen)

Op korte termijn (=2 -3 maanden) wil de volgende zaken nog doen:
- nieuwe speigels van defender monteren
- interieur van schutbord tot pick-up bak schuren en legergroen verven
- deels deurrubbers vervangen

In mei ga ik trouwen en je begrijpt wat de trouwauto wordt...

Groetjes,

Marc
Edgar

Bericht door Edgar »

Goed plan zo'n voorstel ronde. Ik heb al een aantal vragen op dit forum gedeponeerd maar nooit vertel wie ik ben.
Ik ben Edgar Kobus en kom uit Winterswijk.Ik ben al sinds ik mijn rijbewijs heb, 15 jaar geleden verslaafd aan LandRovers en terrein rijden..
Mijn eerste auto was een Landrover 88a serie II bj 1964. Een prima auto, heeft mij nooit in de steek gelaten, wel elke 500 km sleutelen. Helaas was het Chasis totaal verrot en moest ik haar reviseren, deze klus is nooit afgekomen, ik heb de auto in 1997 verkocht aan een bedrijf in Coevorden.
Terrein rijden heb ik geleerd in Afrika, ik ben van Nederland naar Kenya gereden met het B merk Toyota Landrcruiser (de vader van een van de reisgenoten was Toyota dealer), wat kan daar veel aan kapot zeg. Even een opsomming 9 gebroken veren, een defecte versnellingbak (geen vier wiel aandrijving meer), klepzitting die in het blok valt, spatborden die scheuren, cardanas die er onderuit
valt, gescheurde brandstof leiding.
Ik woon en werk momenteel in Singapore, maar kom met grote regelmaat naar Nederland terug voor vakantie, en wat is nu een betere auto voor vakanties dan een Landrover. Regelmatig sleutelen, dus volledige ontspanning. Daarnaast lekker op vakantie. Ik heb in December een LR 109 v8 gekocht bj 1980. Eigenlijk wilde ik een belasting vrije, maar helaas ik kon de verleiding niet weerstaan, bovendien was dit het eerste betaalbare explaar in de particuliere verkoop met een goed chasis en geen olie lekage (er zat wel olie in het blok). Uitlaat is wel verot, veren zijn slecht linker deur is rot. Ik heb er 2500 duizend kilometer mee gereden en er ging niet meer kapot, dit geeft dus hoop.
In april kom ik terug om e.a. te vervangen en dan begint de uitdaging, APK keuring. Zal wel los lopen.
Ik zal nog wel met regelmaat van mij laten horen.

Groeten
Edgar
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

OK dan,

Af en toe beantwoord ik wel eens een vraagje maar heb er nog nooit een gesteld, toch zal ik me eventjes voorstellen.

Ik ben Sjoerd Bijleveld 27 jaar oud en ben samen met mijn vrouw, die ook graag zelf terrein rijdt in het bezit van een 109" series 2a uit '65 met LPG waarvan ik onderhand de hele auto op de versnellingsbak na al in losse onderdelen door mijn vingers heb gehad. Het klinkt ongelofelijk maar het werkte daarna allemaal weer.

Eventjes een beeld van mijn wagentje: Het chassis is gerestaureerd, de motor heb ik gereviseerd maar laten vlakken en opboren (omdat ik dat niet zelf kan) van 2.25 naar 2.4 dit is zeer goed merkbaar in het vermogen. Sinds kort heb ik een tropendak en binnenkort krijg ik zijpanelen met vier ramen. als dat allemaal compleet is dan begint hij naar wens te raken en wordt het tijd om de verfspuit maar eens te hanteren. Hij krijgt dan eindelijk zijn definitieve kleur, limestone met brons groen, lekker afgezaagd maar wel mooi.

Als extra's heb ik de veerhangers voor en achter 50mm verlengd, geeft echt een koddig effect. Door de lier, een ramsey DC200 trek ik er zelfs een ferrari uit, niet bij het stoplicht maar wel als er een polletje gras voor een van de wielen licht.

Groetjes Sjoerd.
Steven

Bericht door Steven »

Héé Sjoerd,

Heb je de bullbar er ook al opzitten?

gr,
Steven
Dave

Bericht door Dave »

Hallo allemaal,

Ik zal me ook maar even voorstellen.
Mijn naam is Dave Frencken. Ik ben 20 jaar en woon in Blerick (Noord-Limburg).
In juli vorig jaar heb ik bij de Domeinen een serie 3 109" Land Rover uit 1981 gekocht.

Mijn stagebegeleider had me namelijk verteld dat ze daar wagens verkochten die wel wat voor me zouden zijn. (Enkele keren vastgestaan in het bos en in een weiland met mijn 1e wagen, een Micra.) Toen ben ik een paar keer naar Soesterberg gegaan, wat geboden en toen moest ik hem echt ophalen.

Vanaf die tijd ben ik constand met de wagen bezig. Hij heeft sinds September een kentekenbewijs en in januari is hij opnieuw geverfd geworden. Nu ben ik bezig om het interieur aan te passen.

Met deze wagen ben ik vaak in het terrein te zien. daarom komt het weleens voor dat de wagen vast komt te staan. (Op 2 wielen rijdt hij niet, en met de veren op de grond/modder doet hij ook weinig.) Om deze redenen ben ik bezig om een lier op de wagen te zetten. Het zou ook handig zijn als er mensen in de buurt ook terrein zouden rijden.

Groeten,
Dave Frencken.
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Hallo allemaal,

Ook ik ben nog niet aan de beurt geweest, dus bij deze. Ik ben Wim Janssen, 43 jaar, getrouwd met Rianne Gallé, 2 kinderen van 10 en 13 jaar en al 13 jaar werkzaam als hoofd technische dienst bij een kunststof recycling bedrijf. We wonen in Elsloo in het diepe zuiden en hebben 2 honden (Beauceron), 2 katten en een serie vogels.
Het sleutelvirus (ja dit is ook een virus) heb ik al van mijn 16e . Het landrovervirus heb ik sinds een aantal jaren van mijn broer die altijd engelse auto’s heeft gehad waaronder diverse rovers. Hij begon een paar jaar geleden over de aanschaf van een landrover als veredelde tractor ( hij heeft nl. enkele paarden). Vanaf toen ben ik de landrover eens wat beter gaan bekijken en ik kwam tot de conclusie dat dit de perfecte auto voor ons was.
Hij is apart, kan tegen een stootje, vraagt niet om een showroomconditie, is eenvoudig in onderhoud en heeft praktische laadruimte. Dit zijn allemaal zaken die bij ons passen. Wij houden er namelijk van om de honden uit te laten op plekken waar normale mensen niet zo snel naar toe rijden met hun auto.
Alleen de aanschaf van zo’n landrover was toch wel een probleem, want gemiddeld Euro 4000,- voor zo’n hoop schroot vond ik toch te gek. Zeker als er nog 2 auto’s en een zijspancombinatie in en rondom de garage staan. Maar ja, zonder geluk vaart niemand wel en dus vond ik vorig jaar oktober een serie III 109” diesel ex-mil. met vastzittend blok voor een prijs die ik nu niet meer hardop durf uit te spreken. Intussen is het blok helemaal los en heb ik gisteravond de krukas weer gemonteerd (het had iets weg van een hartoperatie). Ik hoop tegen het einde van het jaar de hele auto redelijk netjes en rijdend op straat te hebben (ik heb vrij weinig tijd en heel veel geduld).
Tot slot wil ik alle prikbordbezoekers bedanken voor hun geweldige inbreng van kennis en informatie, waardoor ik mij in enkele maanden al ontwikkeld heb tot een redelijk landroverkenner. Ik vond trouwens die ontwikkeling van die steeringguards een prachtig initiatief. Wellicht dat ik vanuit mijn beroep in de toekomst een bijdrage kan leveren aan soortgelijke initiatieven.

Groeten vanuit het altijd zonnige zuiden
Wim Janssen
Sjoerd

Bericht door Sjoerd »

Hoi Steven,

Ik begrijp dat ik jouw bull-bar heb overgenomen anders is het knap dat jij dat weet dat ik een bull-bar heb. Maar nee, die is nog niet gemonteerd, hij komt namelijk op mijn nog te knutselen lierbumper. Ik heb een 88 gekocht en daarvan moet het chassis nog gelast en gegalvaniseerd worden. verder laat ik alles dan mee behandelen zoals de baklijsten, het raamframe en uiteraard de nieuwe lierbumper met bullbar.

Hoe is het trouwens met jouw karretje, schiet hij al weer richting APK of rij je al lang en breed.

Groetjes, Sjoerd.
Steven

Bericht door Steven »

Nee ik rijd nog lang niet.

Hij is woensdag op een vrachtwagen naar de klusplaats gebracht en morgen ga ik beginnen met strippen, de oude kabelboom verwijderen en dan de nieuwe erin freubelen. Als dat gebeurt is ga ik hem schuren en schilderen en dan kan hij voor de APK. Als ik het zo opschrijf dan lijkt het heel weinig.
Maar het wordt nog een beste klus ben ik bang.

Steven
Plaats reactie