hallo,
ik krijg mijn net aangeschafte landrover (109" bj 68) niet aan de praat. ik heb benzine en ik heb een zeer zwakke vonk. ik kom er met hulp van een boekje en mijn beperkte kennis op uit dat de condensator overleden is. met de verdeler kap eraf springt de vonk tussen de contactpunten over.
weet iemand hoe ik de condensator kan controleren?
bvd
peter
deventer.
condensator
Re: condensator
Even nieuwe montern. (kost nog geen 3 euro....) en dan weet je het zeker. Anders heb je hem daarna op voorraad voor als hij wel kapot gaat.....
<b>Cheers Bowy</b>
<A HREF="[www.seriousIIa.tk] src="[members.lycos.nl];
</A>
<b>Cheers Bowy</b>
<A HREF="[www.seriousIIa.tk] src="[members.lycos.nl];
</A>
Nieuwe kopen en testen is een optie, maar je kunt het ook met een mulitmeter (uitgebreide versie) controleren.
Je kunt een condensator vergelijken met een heel klein accu'tje. Een condensator kan heel snel, een beperkte hoeveelheid, lading opnemen en afstaan. Dit gaat zo ver dat wisselspanning er doorheen kan gaan en dat gelijkspanning wordt tegen gehouden (zorgt alleen voor een lading).
Wat ik zo lees zou het inderdaad je condensator kunnen zijn. De vonk die je ziet springen tussen je contactpunten kan ook veroorzaakt worden door je boubine. De manier van testen is niet helemaal reeel omdat zonder de verdelerkap er geen afvoer is voor de spanning in de bouwbine (gaat normaal naar je bougies) en de spanning dus nergens heen kan.
Wat kan helpen bij een zeer zwakke vonk is de afstand tussen de contacten van de bougies te verkleinen. Hoe kleiner de afstand hoe krachtiger de vonk (maar wel kleiner). Bougies schoonmaken (en afstellen) wil nog wel eens helpen bij oude bougies.
Apke
www.larrie.nl
(het begint eindelijk wat te worden)
Je kunt een condensator vergelijken met een heel klein accu'tje. Een condensator kan heel snel, een beperkte hoeveelheid, lading opnemen en afstaan. Dit gaat zo ver dat wisselspanning er doorheen kan gaan en dat gelijkspanning wordt tegen gehouden (zorgt alleen voor een lading).
Wat ik zo lees zou het inderdaad je condensator kunnen zijn. De vonk die je ziet springen tussen je contactpunten kan ook veroorzaakt worden door je boubine. De manier van testen is niet helemaal reeel omdat zonder de verdelerkap er geen afvoer is voor de spanning in de bouwbine (gaat normaal naar je bougies) en de spanning dus nergens heen kan.
Wat kan helpen bij een zeer zwakke vonk is de afstand tussen de contacten van de bougies te verkleinen. Hoe kleiner de afstand hoe krachtiger de vonk (maar wel kleiner). Bougies schoonmaken (en afstellen) wil nog wel eens helpen bij oude bougies.
Apke
www.larrie.nl
(het begint eindelijk wat te worden)
hoi
gooi er gewoon nieuwe contactpunten, condensator en bougies op, dan komt het vast wel weer goed.
groet
gooi er gewoon nieuwe contactpunten, condensator en bougies op, dan komt het vast wel weer goed.
groet
Je kunt een condensator doormeten met een universeelmeter op de weerstand stand. Als hij goed is zie je de weerstand oplopen naar oneindig. Als je hem dan ompoold geven de meeste meters eerst een negatieve weerstand aan en zie je hem weer oplopen naar oneindig. Als hij dit niet doet is ie stuk Echter het is geen garantie dat hij goed is. Omdat een universeel meter met een klein spanninkje werkt en hij in je auto met een veel hogere spanning werkt en dan kan doorslaan. Ook komt het voor dat ze bij een hogere temperatuur doorslaan en ellende veroorzaken Is mij een keer met een renault overkomen. Dus om zeker te zijn gewoon een nieuwe plaatsen (wat weer een verhaal maar ja je komt in mijn vakgebied) succes andre k