2e accu en dynamo
2e accu en dynamo
hallo,
iser iemand die een schema voor mij heeft betreffende het plaatsen van een tweede accu en een extra dynamo
alvast bedankt
groeten henri
iser iemand die een schema voor mij heeft betreffende het plaatsen van een tweede accu en een extra dynamo
alvast bedankt
groeten henri
Re: 2e accu en dynamo
da's toevallig, ben ik ook net mee bezig, alleen dan een derde en vierde, en ik overweeg dan een 12 volt circuit aan te leggen naast het bestaande 24 volt.
Op jouw vraag ingaand: voor een 24 accu heb je normaliter geen extra dynamo nodig, alleen een relais dat ervoor zorgt dat je accus beide separaat geladen worden ipv elkaar leegtrekken. Nutttige info heb ik gevonden op een site van schepen, waar vaak ook sprake is van een startaccu en een gebruiksaccu.
voorbeeld:
www.vaartips.nl/tipa.htm
suk6
Marco
Op jouw vraag ingaand: voor een 24 accu heb je normaliter geen extra dynamo nodig, alleen een relais dat ervoor zorgt dat je accus beide separaat geladen worden ipv elkaar leegtrekken. Nutttige info heb ik gevonden op een site van schepen, waar vaak ook sprake is van een startaccu en een gebruiksaccu.
voorbeeld:
www.vaartips.nl/tipa.htm
suk6
Marco
Neem een diodebrug, veel betrouwbaarder en tegenwoordig zonder verlies.
Als je prijzen wilt weten effe mailen.
Als je prijzen wilt weten effe mailen.
Een relais heeft ook een nadeel.
De opgewekte emk van een relais kan de spanningsregelaar in je dynamo slopen.
Zelfs blusdiodes hielpen niet.
Ik ben er aardig van terug gekomen.
Lang leve de diodebruggen (maar dan wel met fet diode`s) en geen ingreep nodig in je dynamo.
De opgewekte emk van een relais kan de spanningsregelaar in je dynamo slopen.
Zelfs blusdiodes hielpen niet.
Ik ben er aardig van terug gekomen.
Lang leve de diodebruggen (maar dan wel met fet diode`s) en geen ingreep nodig in je dynamo.
en een 2e accu met extra dynamo, daar heb je nauwelijks een schema voor nodig, gewoon de dynamo op de accu aansluiten zoals hij hoort, lampje tussen de veldspoel. en de veldspoel bekrachtigen via een contactgeschakelt relais.
groet
groet
kan me vergissen hoor maar in dit schema staat het relay altijd aan en zuigt de accu leeg bij stilstand.
met een relay word de bestuuring daarvan aangesloten op je dynamo lampje .
met een relay word de bestuuring daarvan aangesloten op je dynamo lampje .