niet goed vonken

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
stijn

niet goed vonken

Bericht door stijn »

beste prikkers

Mijn serie 3 benzine wil niet starten. Ik denk dat het in de ontsteking ligt.
Heb een nieuwe verdeelkap, condensator, puntjes, bobine en nieuwe kabels.
als ik de bougie tegen het blok aanhoud krijg ik geen vonk,maar wel als ik de bougie er een stukje vandaan houd. volgens mij klopt dit niet???
waar zou ik het moeten zoeken, kortsluiting, slechte massa?
heeft er iemand tips.

Groeten stijn
fred101

Re: niet goed vonken

Bericht door fred101 »

plus en min verkeerd om op de bobine, volgens een artiklel laatst gaat de vonk dan de andere kant op.
Ik ga er van uit dat je iets fout heb gedaan als hij hiervoor wel liep. zet eens de scoop erop, die moet flitsen als de motor rond gaat. Zoniet dan ontstaat er geen hoogspanningsveld in de bougie kabel en zit het in de verdeelkap als de kabel van bobine naar verdeelkap wel flitst. De bobine is dan goed.
Flitst er niets, Meet ook de spanning over de bobine. Dan haal je de bobinevoeding los en ipv de bobine sluit je een gloeilampje aan ipv de bobine draden. Als je de motor draait dan moet dit knipperen. Zoniet dan krijgt het geen spanning (plus niet aanwezig, testen door de andere pool van het lampje aan de aarde te leggen.) Is de plus goed en knippert ie niet dan zijn je puntjes niet goed want die moeten aarde maken als ze dicht gaan.
Als dat allemaal goed is en hij flitst dan heb je de bougiedraden waarschijnlijk verkeerd zitten.
Heel simpel te controleren. Zet cilinder 1 in BDP in compressieslag, de sleutel in je verdeelkap moet dan naar de bougiekabel van cilinder1 wijzen. De andere in de ontstekingsvolgorde zoals op het blok staat aansluiten, volg de sleutel maar als je niet weet welke kant op. Dan moet hij lopen ook als de timing niet helemaal super staat. (neem aan dat je hem op tijd hebt gezet). Als er hiervoor al problemen waren waardoor je alles bent gaan vervangen dan was het waarschijnlijk niet de ontsteking en is het de carburateur die verstopt zit, geen benzine krijgt, slechte benzine, water in benzine enz. Dan wordt het moeilijk want dan ga je met twee variabelen tegelijk aan de gang.

fred101
stijn

Bericht door stijn »

hoi

Bedankt Fred voor de uitleg. Ik ben er achter dat mijn bougies kortsluiting maken.
hoe dit kan weet ik niet (ze zijn nog niet zo oud). Met de oude vonkt hij wel goed alleen heb ik er nog maar een. Ik heb de bougies doorgemeten en deze maken inderdaad alle 4 kortsluiting. Het verklaart miscchien wel het steeds slechter starten. Hoe kan dit? volgens de winkel waren het de goede.
morgen maar weer andere halen en weer opnieuw proberen.

Groeten
fred101

Bericht door fred101 »

bij een motorfiets van een vriend na strenge vorst, alle vier kapot, men zegt ook dat het kan van te nat worden.

fred101
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Hoi

Kan best, ook als ze bijvoorbeeld nat (van benzine) zijn geweest.

groet
Plaats reactie