Bekabeling extra licht

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Horribilis

Bekabeling extra licht

Bericht door Horribilis »

Na een lange tijd afwezig geweest te zijn uit "laroland" heb ik de draad een paar weken geleden weer op gepakt en Horribilis goed onder handen (laten) nemen.

Een week bij Mesman en hij was weer APK waardig en daarna zelf nog de nodige extra's. (een fietscompie, 27mc, extra binnen verlichting, extra buiten belichting voor en achter, traanplaten vloermatten, verhoogd laadvloertje achterin).

Al met al werkt Horri. na dik een half jaar stilstaan er weer zoals het hoort.

Nou heb ik alleen nog een vraag over het aansluiten van de verstralers aan de voorkant.
Ik heb 5 stralers op een alu profiel gemaakt en aan mijn roofrek gebout. Nu moet ik nog bekabeling, zekeringenbox en relaisbox maken.
Nou heb ik nog een flink aantal meters aan elec.draad liggen (blauw, bruin en gee/groen) van een verbouwing. Kan ik dat gebruiken voor de bekabeling van het extra licht of is het verstandiger hier draad voor te halen bij een autowinkel?

Grrrrrrrrrrrrreetz

Marcel Blok

Horribilis
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Re: Bekabeling extra licht

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Hoi

Gewoon even draad halen, het harde instalatiedraad is niet geschikt voor auto´s

groet Frank
Dennis 109

Bericht door Dennis 109 »

Je bent lekker druk geweest. Je kunt deze kabel natuurlijk altijd gebruiken. Hoe dik is deze kabel 1,5 kwadraat? Alleen lijkt het mij makkelijker om een kabel met een soepele kern te gebruiken.

Dennis 109 (Scooby Doo)
Marco D90

Bericht door Marco D90 »

Ik heb bij een bouwmarkt (dat zeg ik GAMMA) gewoon 3 aderige draad met een rubberen wand gehaald. Dit heeft voor mij een aantal voordelen.... redelijk soepel, zwarte kleur (ziet er beter uit) en ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb.

Ook voor de kosten hoef je het zeker niet te laten want je koopt gewoon het aantal meters dat je nodig hebt en het kost de wereld niet

groeten
Marco
Dennis 109

Marco hoe heb jij het verder gedaan met relais en zekering? Ik heb de lampen alwel op het roofrack staan maar nog niet aangesloten.
Op de voorkant heb ik 2 verstralers staan. Kan ik daar nog 4 lampen bijzetten of wordt dit teveel? De 2 op de voorkant worden al geschakelt via een relais op het grote licht.

Dennis 109 (Scooby Doo)
Marco D90

Bericht door Marco D90 »

ik heb mijn verstralers in mijn a-bar ook geschakeld via het grootlicht, dat mag ook voor de apk.
Meer mag je er voor de apk niet geschakeld hebben via je grootlicht.

Mijn verstralers op mijn roofrack heb ik met aparte schakelaars geschakeld, je weet wel schakerlaars die branden als ze ingeschakeld zijn.

Ik heb de verstralers op mijn roofrack per 2 via een relais geschakeld, de 2 buitenste gewoon rechtdoor als verstralers en de 2 middelste iets dichter voor mijn auto. Dit heb ik bewust gedaan zodat ik ook in het donker door water kan en dan mijn gewone verlichting uit kan zetten, dit voorkomt knappende lampen.

Ook kan ik dan de lampen op mn roofrack gebruiken als werklampen als er in het donker geliert moet worden, ik heb dan geen last van de normale lampen die je dan kunnen verblinden.

groeten
Marco D90
Marco D90

Bericht door Marco D90 »

ff aanvulling............ mijn schakelaars zitten in een concole aan het dak van mijn 90 samen met de radio en de bak.

Die console heeft een aparte voeding vanuit de zekeringkast (dikke draad ivm grotere stroom) welde met een zware zekering geschakeld is.

Daarnaast heb nog steekzekeringen zitten tussen de relais en de verlichting en op de plus draden van alle electronische apparaten die in mijn console zitten (radio 27 mc)

good luck

Marco
Dennis 109

Marco bedankt voor de info. Dit ga ik ook maar eens proberen.

gr. Dennis 109
Horribilis

Bericht door Horribilis »

Okay, ik had ook al een beetje twijfels of de harde draden wel handig waren met al het schudden en trillen tijdens het rijden. Maar ook voor het aanzetten van stekkertjes lijkt mij een soepele draad beter.

Vanmiddag maar ff naar de bouwmarkt en de auto-onderdelenwinkel voor spulletjes en dan lekker klussen.

Grrrrrrrreets

Marcel Blok

Horribilis
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Hoi

Koop bij voorkeur ook zo'n moment tang om de stekkertjes aan te zetten scheelt je later heel veel zoekwerk. Conrad en andere elektronicazaken hebben die goedkoop.
bij de automaterialenzaak iets duurder, maar zeker de moeite waard. Kijk ook uit voor stekkertjes van de gamma oid soms klemmen deze alleen de kern en niet de mantel.

succes Frank
AadG

Bericht door AadG »

gaat breekie doen
Plaats reactie