Wat is een normale voorgloeitijd voor een 2.5l TD? (koude start bij 20 graden)
Camper Chris zette mij aan het denken dat mijn gloei bougies wel eens minder fit konden zijn. Na in het archief te hebben gedoken denk ik dat ie gelijk heeft.
Met een koude motor en ongeveer 30 sec voorgloeien moet ie eerst een aantal keren rond voor dat ie aanslaat. Dit gaat gepaard met een rook walm.
Daar na loopt ie goed en is er geen rook.
Met een warm motor is het contact sleutel aanraken en hij loopt.
Mijn motor loopt verder als een zonnetje.
Ik zal komend weekend eens de gloeibougies doormeten.
Ian
Voorgloei tijd TD??
Re: Voorgloei tijd TD??
gloeiboegies kun je makkelijk testen door ze eruit te halen stuk voorstuk onder spanning zetten en als ze na 20 sec. niet rood heet zijn,...zijn ze aan vervanging toe
Volgens mij moeten ze gelijk gaan gloeien ('t zijn toch geen traag-gloeiers?). Je kunt ook even de weerstand van de gloeiers meten, als hij er uit is. Die moet heel laag zijn.
gr, Camper Chris
www.opwielen.nl
ps: was het nog wat? die tdi's?
gr, Camper Chris
www.opwielen.nl
ps: was het nog wat? die tdi's?
15 seconden is genoeg en starten zonder walm.
Die gloeipitten van jou zijn af vervangen dus.
Die gloeipitten van jou zijn af vervangen dus.
Ik ga morgen de gloei bougies doormeten. (eerst eens meten of ze spanning krijgen)
Het was me tot voor kort nooit opgevallen dat er iets met de gloeibougies zou zijn omdat ik altijd de standkachel aan zette voor ik ging rijden.
Ik meld de resultaten hier op de pagina.
Ian
Oh ja .. De TDi's Ik begin straks wel een nieuwe thread
Het was me tot voor kort nooit opgevallen dat er iets met de gloeibougies zou zijn omdat ik altijd de standkachel aan zette voor ik ging rijden.
Ik meld de resultaten hier op de pagina.
Ian
Oh ja .. De TDi's Ik begin straks wel een nieuwe thread