Wie weer raad? Bedrading contactslot

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Lian

Wie weer raad? Bedrading contactslot

Bericht door Lian »

(volledige draad staat op de 2e pagina, excuses voor dubbele posting maar Menno is desperate!)

Hoi allemaal,

Ik moet dicteren (Menno is het probleem aan het verhelpen, hij doet tenminste een goede poging)

Ik heb de rood-bruine draad doorgeknipt maar als ik meet of de bruin-rode draad stroom geeft als ik hem op het contact zet en wil voorgloeien dan komt er tijdens het voorgloeien wel stroom te staan op de rood-bruine maar als ik via de accu stroom zet op de rood-bruine draad op de andere kant (dus richting de groeiplugger) dan krijg ik kortsluiting. Als ik de rood-bruine draad beweeg die aan het contactslot vastzit dan begint spontaan het voorgloeilampje te branden zonder dat die op het contact staat. Hoe moet ik nu verder? (zucht) ik snap er geen fluit van.
Ohja, en toen de rood-bruine draad is doorgeknipt heeft hij 1 keer voorgegloeid en ook gelopen.

HELP
110

Re: Wie weer raad? Bedrading contactslot

Bericht door 110 »

Zonder de kleuren het volgende:

Ik neem aan dat de gloeibougies via een relais geschakeld zijn.
Via het contactslot loopt dus alleen de stuurstroom voor het gloeirelais.
De gloeistand op het startslot, en dus ook aansluiting kan je door meten vinden (is als ik het goed begrijp ook al gelukt).
Het lampje dat aangeeft dat je voorgloeit zit (meestal ?) geschakeld met de draad voor de stuurstroom naar het relais.
De gloeibougies gebruiken een behoorlijke vermogen, verwar dat niet met kortsluiting.

Succes
RoLandrover

Re: Wie weer raad? Bedrading contactslot

Bericht door RoLandrover »

als de '' gloei'' relais geregeld is loopt daar natuurlijk geen grote stroom door het contact slot.

maar lees ik nu goed dat je op de R-B draad waar al spanning op staat, weer spanning zet vanaf de accu??

gr,

Roland

zoek eerst eens een stroom schema van de bewuste wagen,...
zou je een hoop helpen.
Plaats reactie