ik heb al in het archief gezocht over de smering van de voorlagers (101 as maar zal wel idem de rest zijn). Nu dacht ik altijd dat die in olie draaien, uit het verhaal van aad begreep ik dat de binnenlagers dat doen maar de buitenste dus niet. De mijne heeft lang stilgestaan en de naaf werd gisteren aardig heet. (niet door de remmen).
Nu wil ik de lagers voor de zekerheid smeren (dat is het enige onderdeel wat ik nog niet open heb gehad, maar dan moet de hele naaf uit elkaar en ik wou morgen een stuk gaan rijden en dat kost te veel tijd. Je kunt er niet zo vet in persen als je de buitenste hub los maakt ? of is het vet alleen voor de montage nodig en is het daarna gewoon de olie?
fred101
wielagers smeren
Re: wielagers smeren
Zowel het binnen als het buitenlager zijn in principe vet gesmeerd, ze delen ook hetzelfde lagerhuis (de naaf). Omdat er altijd wel wat olie door de viltring achter de asstomp komt zal er ook olie in de naaf aanwezig zijn om ook met de smering van de wiellagers mee te doen.
Als je de aandrijfflens verwijdert hebt en je ziet dat het lager vol met vet zit dan is de hoge temperatuur waarschijnlijk het gevolg van een te vol gevuld lager. In dat geval zit er niets anders op dan toch de naaf te verwijderen (sleutel 60mm) en het overtollige vet te verwijderen.
Als de naaf juist erg droog is dan zou je inderdaad kunnen proberen om vet door het buitenste lager te persen, het vet bereikt dan vanzelf wel het binnenste lager.
Let er ook op dat de lagerspeling niet te krap is (0,05-0,1mm axiaal). Dat kan ook een reden zijn voor de hoge temperatuur.
Dennis B.
Als je de aandrijfflens verwijdert hebt en je ziet dat het lager vol met vet zit dan is de hoge temperatuur waarschijnlijk het gevolg van een te vol gevuld lager. In dat geval zit er niets anders op dan toch de naaf te verwijderen (sleutel 60mm) en het overtollige vet te verwijderen.
Als de naaf juist erg droog is dan zou je inderdaad kunnen proberen om vet door het buitenste lager te persen, het vet bereikt dan vanzelf wel het binnenste lager.
Let er ook op dat de lagerspeling niet te krap is (0,05-0,1mm axiaal). Dat kan ook een reden zijn voor de hoge temperatuur.
Dennis B.