hellup, kom er niet meer uit!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
misha90

hellup, kom er niet meer uit!

Bericht door misha90 »

gdvr de gdvrrr...

Het is weer eens zo ver, ik kom er niet uit. Al een tijdje rijd ik rond met koelproblemen (90td) rustig rijden in de stad e.d. geen probleem maar zo snel als ik de snelweg opkom loopt de temperatuur op tot ongeveer 3/4 (iets verder) van het witte gedeelte van meter. Een tijdje terug had ik de thermostaat al vervangen en kort geleden ook de viscokoppeling (was toevallig ook naar de knoppe)
Dacht dus in de eerste instatie dat de fout daar zat maar was niet het geval. Ik heb het advies gekregen om mijn koelsysteem een keer te 'flushen' om eventueel vuil uit de radiateur te krijgen. Heb ik vandaag dus gedaan.
Eerst koelvloeistof afgetapt en vervolgens de radiateur grondig doorspoelen met water. Daarna met water en 'flush (?)' de motor ff laten lopen en het hele zaakje weer afgetapt. (Ik heb ook de thermostaat nog ff gecontroleerd maar die werkte goed)
Vervolgens wil ik het systeem weer vullen met nieuwe koelvloeistof, krijg ik er niet meer dan 5 liter in.... Ik heb alle slangen weer netjes aangesloten en ben begonnen met het vullen van het systeem bij het expansie tankje. totdat het tankje vol zat, maar dat was al na 5 liter. Ik zal dus wel iets verkeerd doen denk ik...
Ik dacht door de moter even te laten lopen dat de koelvloeistof wel rondgepompt zou worden en dat ik dan wel verder zou kunnen vullen.... niet dus.

Wie helpt me verder? Ik weet het in ieder geval niet. Wat kan er nu mis zijn met de koeling en wat doe ik verkeerd met het vullen?

alvast vriendelijk bedankt voor de reacties van mij die er ff niet zoveel zin meer in heeft zo vlak voor de vakantie.

grz misha90
Tom MWL

Re: hellup, kom er niet meer uit!

Bericht door Tom MWL »

hoi,misschien een luchtbel bij de kachel? wordt de kachel wel warm? anders even de bovenste kachelslang losdraaien bij lopende motor en kijken of daar water/lucht uit komt.
succes
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

d'r zit toch ook een ontluchtingsschroefje boven op de radiateur? (dacht ik)
Bart

Bericht door Bart »

Ja, rechter zijde van de radiateur, een hele grote plastic bout....sleutelmaat 19 (?)
Wel effe goed ontluchten....

Bart.
AadG

Bericht door AadG »

Zet hem met z`n neusje omhoog.

En dan die plasic dop losdraaien, net als de verwarming thuis, ontluchten op het hoogste punt.

Alle radiators opendraaien (dus kachel vol aan)

Wel voorzichtig zijn ivm erg hete koelvloeistof !!!!
Plaats reactie