Heb sinds een maand of 2 weer een Range (bj. '79) en heb gemerkt dat de olietemperatuur nogal oploopt. (vooral bij snelheden boven de 80 km/h)
De wijzer van de olietemperatuurmeter staat dan snel in het rode gebied.(de wijzer van de koelvloeistoftemperatuurmeter blijft overigens nog voor het midden staan)
Uiteraard heb ik de werkelijke olietemperatuur een paar keer nagemeten mbv een geijkte digitale thermometer met daaraan een thermocouple. Op het moment van meting echter is de wijzer van de olietemp meter alweer gezakt tot het 2e kleine streepje, en de door mij gemeten temperatuur is dan zo'n 92 graden C.
Is dit de waarde die bij het 2e streepje hoort? Ik meet bij het eerste streepje een olietemp van zo'n 82 graden C.
Verder heb ik 1x (toen ik erg vlug kon meten, dus wijzer net uit het rood), een temperatuur van 105 graden C vastgesteld.
Nu mijn vragen:
Wat is de normale olietemperatuur voor een RR V8? En wat zijn eigenlijk de temperaturen die bij de 2 kleine streepjes op de meter horen?
Mocht mijn olietemperatuur inderdaad te hoog zijn, wat is dan de (vermoedelijke) oorzaak?
Heb overigens een aantal jaren terug ook een RR gehad, en deze kwam nooit verder dan het 2e streepje op de olietemp meter...
olietemperatuur RR
Re: olietemperatuur RR
De olie emp mag maximaal 114 graden worden, maar dit is bij hele snellle auto's.
95 graden is al warm zat bij jou RR, je kunt even de olie verversen en zien of ie dan koeler blijft, zo niet, dan zou ik een oliekoeler monteren.
95 graden is al warm zat bij jou RR, je kunt even de olie verversen en zien of ie dan koeler blijft, zo niet, dan zou ik een oliekoeler monteren.
Re: olietemperatuur RR
Bedankt voor je reaktie. (ik was al bang dat er hier niemand was die me kon vertellen of de temperatuur te hoog was of niet)
Nu ik er dus vanuit kan gaan dat sensor en meter goed werken, kan ik inderdaad misschien maar beter eens de olie verversen. Is er een specifieke olie (merk/type) welke ik het best kan gebruiken? Deze Range lekt totaal geen olie, en dat wil ik graag zo houden...
Nu ik er dus vanuit kan gaan dat sensor en meter goed werken, kan ik inderdaad misschien maar beter eens de olie verversen. Is er een specifieke olie (merk/type) welke ik het best kan gebruiken? Deze Range lekt totaal geen olie, en dat wil ik graag zo houden...