Dag prikkers,
Reeds enige tijd rij ik al rond met een snelheidsmeter die minder aangeeft dan ik werkelijk rij. Ik dacht dat dit weinig kwaad kon, maar laatst hoorde ik dat er waarschijnlijk speling zit in de lagers van de versnellingsbak.
Waarschijnlijk zit er een grote moer los, om de as van de versnellingsbak die naar de aandrijfas loopt (ben even de naam van die hele bekende as kwijt). Als ik het goed begrepen heb moet ik de aandrijfas loskoppelen, de handrem demonteren en dan kan ik de moer aandraaien.
Iemand nog tips of aandachtspunten waar ik op moet letten?
Thanx!
Mark
Moer versnellingsbak
Re: Moer versnellingsbak
Dat lijkt me een fabel. Is het probleem zomaar opeens ontstaan of is het je nu pas opgevallen?
Vaak begeeft de kabel van de versnellingsbak naar de snelheidsmeter het, maar dan danst je wijzer bij het rijden meestal op en neer.
Als het probleem al lang speelt en je wijzer netjes stilstaat, heb je mogelijk een niet-correcte meter in je auto zitten. Elke meter heeft een code die aangeeft bij welke bandenmaat hij hoort. Helaas is mijn favoriete bron voor zulke gegevens voorlopig niet beschikbaar, maar meer over de verschillende types vind je hier:
[users.mrbean.net.au]
Hermen
Vaak begeeft de kabel van de versnellingsbak naar de snelheidsmeter het, maar dan danst je wijzer bij het rijden meestal op en neer.
Als het probleem al lang speelt en je wijzer netjes stilstaat, heb je mogelijk een niet-correcte meter in je auto zitten. Elke meter heeft een code die aangeeft bij welke bandenmaat hij hoort. Helaas is mijn favoriete bron voor zulke gegevens voorlopig niet beschikbaar, maar meer over de verschillende types vind je hier:
[users.mrbean.net.au]
Hermen
Een ander voorkomend probleem is smerig zijn van de meter intern.
Het werkt namelijk met een soort slip koppeling.
Een plaatje word aangedreven door de kabel en de ander word meegenomen door de lucht beweging die ontstaat.
Ik heb het zelf wel eens gehad en na hetreinigen van de plaatjes (stof en dergelijke) werkte de meter weer prima.
Matt
Het werkt namelijk met een soort slip koppeling.
Een plaatje word aangedreven door de kabel en de ander word meegenomen door de lucht beweging die ontstaat.
Ik heb het zelf wel eens gehad en na hetreinigen van de plaatjes (stof en dergelijke) werkte de meter weer prima.
Matt
Ik heb hier ook last van gehad (serie II), de naald van de snelheidsmeter vloog soms alle kanten op. Bij mij was de aansluiting van de kabel op de versnellingsbak niet goed vast. Eerst maar eens controleren voordat je teveel uit elkaar gaat sleutelen.....
Henk
Henk
Ik heb zelf ook zoiets gehad snelheidsmeter naald vloog als een dolle heen en weer .Totdat hij het helemaal niets meer deed.Het tandwieltje in de versnellings was kapot.
Engelhard
Engelhard
Herkenbaar zo'n dansende meter. Ik heb begrepen dat het ook te maken kan hebben met de slijtage van de meenemer in de snelheidsmeter. Dus het vierkantje van de kabel past dan niet meer precies in het uitgesleten vierkantje van de klok. Dan draait het allemaal niet meer zo lekker hé?