Kan iemand het verschil tussen een serie II en een IIA uitleggen?
Na diverse zoekacties op Google krijg ik dit helaas nogsteets niet helder.
Groeten
Duncan
Serie II of IIA
Re: Serie II of IIA
II altijd koplampen in de grill
IIa niet altijd koplampen in de grill
II ongesynchroniseerd
IIa soms niet gesynchroniseerd
II een mooi 3-spaaks stuurtje
II een net geen dashboardje
Overeenkomsten:
Net zo'n zuiperd
Net zoveel herrie
Net zo weinig vermogen
Net zo weinig versnellingen
Net zoveel aluminium
Net zo goed of net zo rot
Net zo lek
Net zo zwaar
Meer (on)zinnigs komt er nu niet meer uit
DennisM
RESCUE109-B Series II Petrol 1961
IIa niet altijd koplampen in de grill
II ongesynchroniseerd
IIa soms niet gesynchroniseerd
II een mooi 3-spaaks stuurtje
II een net geen dashboardje
Overeenkomsten:
Net zo'n zuiperd
Net zoveel herrie
Net zo weinig vermogen
Net zo weinig versnellingen
Net zoveel aluminium
Net zo goed of net zo rot
Net zo lek
Net zo zwaar
Meer (on)zinnigs komt er nu niet meer uit
DennisM
RESCUE109-B Series II Petrol 1961
[www.series2club.co.uk]:
"The Series Two gave way to the Series IIa in September 1961 when the main change was to the Diesel engine which was redesigned along the lines of the current petrol engine and moved up to the petrol engine's capacity of 2286cc. The petrol engine also gained minor changes such as the water pump and the rest of the cooling system."
De verschillen zijn heel marginaal. Voor zover ik me kan herinneren is er 1 uitwendig verschil, bestaande uit enkele schroeven
Bij de II zijn de ventilatiekleppen in het schutbord van gegalvaniseerd staal, aan de scharnieren bevestigd met schroeven.
Bij de IIa zijn die kleppen vervangen door de bekende gepuntlaste aluminium exemplaren.
Het schijnt dat bezuinigen het motief is geweest bij deze wijziging...
Hermen
"The Series Two gave way to the Series IIa in September 1961 when the main change was to the Diesel engine which was redesigned along the lines of the current petrol engine and moved up to the petrol engine's capacity of 2286cc. The petrol engine also gained minor changes such as the water pump and the rest of the cooling system."
De verschillen zijn heel marginaal. Voor zover ik me kan herinneren is er 1 uitwendig verschil, bestaande uit enkele schroeven

Bij de II zijn de ventilatiekleppen in het schutbord van gegalvaniseerd staal, aan de scharnieren bevestigd met schroeven.
Bij de IIa zijn die kleppen vervangen door de bekende gepuntlaste aluminium exemplaren.
Het schijnt dat bezuinigen het motief is geweest bij deze wijziging...
Hermen
Verschillen II en IIA (toevoeging op hierboven):
Vooras (droparm boven langs ipv van onderlangs)
De eerst 6 maanden in 1958 geleverd met 2 liter zijklepper uit de SI, daarna met de 2,25 liter.
Ventilatiekleppen met schroefbediening ipv handel.
onderstuk van het dashbord op het schutbord en het middenstuk daaronder is iets afwijken (gelijk aan SI).
Geen achterramen of zijramen in de hardtop.
Grootste wijzigingen van de IIA zijn geweest in de periode 1965 t/m 1969.
PS Ik heb zelf een SII uit 1959 en een SIIA "Bugeye" uit 1968 en een vriend van mij heeft een SIIA uit 1970.
Vooras (droparm boven langs ipv van onderlangs)
De eerst 6 maanden in 1958 geleverd met 2 liter zijklepper uit de SI, daarna met de 2,25 liter.
Ventilatiekleppen met schroefbediening ipv handel.
onderstuk van het dashbord op het schutbord en het middenstuk daaronder is iets afwijken (gelijk aan SI).
Geen achterramen of zijramen in de hardtop.
Grootste wijzigingen van de IIA zijn geweest in de periode 1965 t/m 1969.
PS Ik heb zelf een SII uit 1959 en een SIIA "Bugeye" uit 1968 en een vriend van mij heeft een SIIA uit 1970.
<a href=http://www.lrfaq.org/FAQ.2.Ident.LR.html#SERIES>LRFaq </a>geeft ook veel info over de verschillen...
Dennis
Dennis