er staat een 109FC te koop, ziet er leuk uit maar is het wat?
heeft iemand ervaring met zo'n 109FC
109FC
Re: 109FC
3153 stuks gemaakt van 1962 tot 1966 in drie uitvoeringen. Platte bak, vaste zijschotten, beweegbare zijschotten
De lampen zitten hoger als bij de 110FC, hij heeft twee ruitenwisser motoren, positieve aarde en ik dacht geen lage gearing (heb ik ergens ooit gelezen)_maar dat lijkt me stug.
De onderdelen positie zal wel net zo beroerd zijn als een bij een 101FC als het om afwijkende delen gaat.
fred101
De lampen zitten hoger als bij de 110FC, hij heeft twee ruitenwisser motoren, positieve aarde en ik dacht geen lage gearing (heb ik ergens ooit gelezen)_maar dat lijkt me stug.
De onderdelen positie zal wel net zo beroerd zijn als een bij een 101FC als het om afwijkende delen gaat.
fred101
Re: 109FC
Heb zelf een 110 FC.
De 109 heeftwat voors en tegens tov de 110 (IIb)
Volgens mij ligt de hoge gearing wat hoger (hetzelfde als bij ded gewone LR das goed op de weg) en zijn de assen in principe even breed als die van de gewone LR. Das goed voor onderdelen, want steekassen van de IIb zijn zo goed als niet te vinden (als iemand nog weet waar ze te krijgen zijn hoor ik het graag)
Nadeel van de 109 is dat die assen niet voor niets verbreed en versterkt zijn. Met name met stevige belading is de 109 wat minder stabiel door zijn hoogte (zit ook geen stabilisator op zoals op de 110 en de steekassen zijn een gevoelig punt door de enorme 9.00-16 banden)
Verder zijn er natuurlijk wat moeilijke onderdelen, met name plaatwerk, die specifiek zijn voor de forward control. (De truckcab is overigens weer gelijk aan alle andere LR dus gewoon goed te vinden) De rest zou redelijk veel gelijk moeten zijn aan de standaard 109, of makkelijk aan te passen.
Is het de 6-cilinder benzine (standaard) dan gelden natuurlijk alle bekende voor en tegens voor deze motor. (zoekopdracht), met name revisie is duur dus let op de conditie van deze motor. Is wel een mooie stille motor. Mag wel zeggen dat mijn perkins diesel nogal aanwezig is zo naast je stoel.
Als je de 2.25 diesel hebt (origineel) is dat wel een zeldzame optie, maar ook echt niet meer vooruit te branden dus alleen een optie als je veel geduld hebt.
Verder blijft het natuurlijk wel zo dat als je iets aparts wilt rijden je dus af en toe iets meer moeite moet doen om aan onderdelen te komen.
Maar het blijft een heel mooi apparaat om te rijden, met een heel eigen weggedrag dat je echt even moet temmen. Het verschil tussen wel of niet beladen is ook dag en nacht. Leeg springt de achterkant bij elke drempel alle kanten op, vol wil hij alleen nog maar rechtdoor. Blijft een leuk ding.
Groet, Wilberth
De 109 heeftwat voors en tegens tov de 110 (IIb)
Volgens mij ligt de hoge gearing wat hoger (hetzelfde als bij ded gewone LR das goed op de weg) en zijn de assen in principe even breed als die van de gewone LR. Das goed voor onderdelen, want steekassen van de IIb zijn zo goed als niet te vinden (als iemand nog weet waar ze te krijgen zijn hoor ik het graag)
Nadeel van de 109 is dat die assen niet voor niets verbreed en versterkt zijn. Met name met stevige belading is de 109 wat minder stabiel door zijn hoogte (zit ook geen stabilisator op zoals op de 110 en de steekassen zijn een gevoelig punt door de enorme 9.00-16 banden)
Verder zijn er natuurlijk wat moeilijke onderdelen, met name plaatwerk, die specifiek zijn voor de forward control. (De truckcab is overigens weer gelijk aan alle andere LR dus gewoon goed te vinden) De rest zou redelijk veel gelijk moeten zijn aan de standaard 109, of makkelijk aan te passen.
Is het de 6-cilinder benzine (standaard) dan gelden natuurlijk alle bekende voor en tegens voor deze motor. (zoekopdracht), met name revisie is duur dus let op de conditie van deze motor. Is wel een mooie stille motor. Mag wel zeggen dat mijn perkins diesel nogal aanwezig is zo naast je stoel.
Als je de 2.25 diesel hebt (origineel) is dat wel een zeldzame optie, maar ook echt niet meer vooruit te branden dus alleen een optie als je veel geduld hebt.
Verder blijft het natuurlijk wel zo dat als je iets aparts wilt rijden je dus af en toe iets meer moeite moet doen om aan onderdelen te komen.
Maar het blijft een heel mooi apparaat om te rijden, met een heel eigen weggedrag dat je echt even moet temmen. Het verschil tussen wel of niet beladen is ook dag en nacht. Leeg springt de achterkant bij elke drempel alle kanten op, vol wil hij alleen nog maar rechtdoor. Blijft een leuk ding.
Groet, Wilberth