RR verlichtingsproblemen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Durk

RR verlichtingsproblemen

Bericht door Durk »

ik zit met slecht werkende achterlichten van m'n RR, links achter doet 't gewone licht 't niet, rechts achter het remlicht niet.

elke lichtunit heeft 1 massa, deze is goed want het knipperlicht doet 't wel. EN 1 van de andere twee functies, OF rem OF gewoonlicht.

heb ik nou ergens een slechte/verrotte draad zitten of zo? of kan 't ook in schakelaars zitten? OHja, als ik m'n kar erachter heb zie ik precies hetzelfde (verlichting van de kar werkt goed achter een andere auto).

moet ik 't nu centraal zoeken, in zekeringkasjes of relais of iets dergelijks?

Durk
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Re: RR verlichtingsproblemen

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Nou,

Alles kan, die lampen hebben volgens mij eigen zekeringen, doet je stadslicht linksvoor het wel? dan is je zekering linksachter wel goed. Heb je de lampjes er al uitgehad? en is het huis niet beschadigd? en jij had ook problemen met je lichtschakelaars, is daar niks mis?

groet frank
Durk

Bericht door Durk »

voor doet alles het goed, ook de kleine lichtjes.

lampjes heb ik al vervangen en onderling omgewisselt als test, die zijn allemaal goed.

Ik meet geen spanning op de connector die aan de lichtunit zit, dus 't moet dan meer naar voren zitten?

Van de lichtschakelaar werkt het groot licht niet goed, dimlicht echter wel, als die niet goed zou zijn zou je storing, knipperen enz. verwachten, ook voor op de auto. Dit is niet het geval.

Durk
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Hoi Durk,

Voor elk lampje achter ligt er een aparte draad vanaf voor, deze lopen links achter vlak boven je uitlaat langs. je achterlampen zitten niet samen met je dimlicht, maar met je stadslicht, en knipperend oid stadslicht valt niet op.

succes Frank
Durk

Bericht door Durk »

Frank,

dank voor de info, zal d'r weer es ff mee aan de gang.

Durk
fred101

Bericht door fred101 »

dat je massa goed is niet zeker. De aarde kan soms via een omweg komen, bv via een controlelampje. Je ziet het op de weg wel eens dat er bv knipperlichten mee gaan branden met een remlicht. Meet je spanning op de connector als je met de andere pen een goede aarde maakt dan is het toch je aarde maar dat zal je al wel getest hebben. Anders op schema kijken en steeds een connector terug meten. Op het schema staan normaal de connectors aangegeven.
Heel veel ontwerpen hebben per ongeluk een soort loops, als er dan bv een aarde uitvalt en iets anders aan staat dan kan de stroom een alternatieve route volgen. Ontwerpfoutje, schijnt in beijna elke auto voor te komen.

Fred101
Plaats reactie