In mei 2004 heeft een aantal mensen van Microcar een stoutmoedig project uitgevoerd: Een reis van 1500 kilometer door Tunesië en de Sahara met twee Microcar brommobielen.
Het doel van het project was om de Microcar brommobielen eens van een heel andere kant te belichten: ze zijn net zo geschikt voor boodschappen als voor vakantie. Uiteindelijk ging het nog een stuk verder, niet alleen vakantie is mogelijk maar zelfs een avontuurlijke reis is geen probleem!
Lees hieronder een beknopt reisverslag!
...Als we iets zouden moeten kiezen om ons avontuur in Tunesië te karakteriseren, dan moeten we daarvoor een glimlach nemen. De glimlach van hen die ons in het beginstadium van het project hierover hoorden spreken en de verbaasde lach van onze sponsors. Ook zullen we de sarcastische glimlach van hen die we onderweg ontmoetten in dure, geprepareerde 4x4's, en natuurlijk de enthousiaste glimlach van de mensen langs de weg niet snel vergeten.
We kunnen niet anders zeggen dan dat de Trip (en dat willen we echt met een hoofdletter schrijven) waarvoor we niet minder dan 1500 km dwars door Tunesië hebben gereden een groot succes is geweest en voor ons natuurlijk ook een onvergetelijke ervaring.
Het doel van het project was om onze Microcar brommobielen eens van een heel andere kant te belichten: ze zijn net zo geschikt voor boodschappen als voor vakantie. Uiteindelijk ging het nog een stukje verder; niet alleen vakantie is mogelijk maar zelfs een avontuurlijke reis is geen probleem!
Ons team, dat bestond uit twee Microcars van het nieuwe type MC1, ging op 14 april in Genua aan boord van de ferry naar Tunis. Na een tocht van 24 uur kwamen we in Afrika aan waar het enthousiasme echter direct werd weggespoeld door de onverwachte regen.
Na uiteindelijk de gecompliceerde procedures van de Tunesische Douane te hebben overwonnen en vooral de vele vragen van de verbaasde beambten te hebben beantwoord kon het avontuur beginnen. Na 24 uur en 250 kilometer op weg naar het zuiden kwam eindelijk de zon te voorschijn waarmee het team uiteindelijk het echte Afrika kon proeven. Onder een prachtige zon veranderde het landschap uiteindelijk in woestijn op het moment dat de wielen richting Tozeur draaiden.
De eerste drie probleemloze dagen en ruim 600 kilometer gaven ons vertrouwen dat we overal zouden kunnen komen. Na een tweede overleg met de douane ging de route richting Douz de Poort van de Sahara. Uiteindelijk hebben we zelfs Ksar Ghilane bereikt, een schitterende oase in de Sahara. Dit is de bestemming voor iedere Tunesische Safari niet alleen vanwege de schitterende atmosfeer maar ook om eens lekker bij te komen in de bron en onder de palmen.
Terugkijkend op de avontuurlijke trip van 6 dagen en ruim 1500 kilometer vragen we ons af of de gelimiteerde snelheid van 45 kilometer per uur van invloed kan zijn geweest op onze ervaringen. Zou het beter zijn geweest als we 90 of 120 kilometer per uur hadden kunnen rijden? Hebben we geleden onder het beperkte vermogen?
We weten zeker van niet! Onze ervaring werd alleen maar versterkt door het verschil in transport met de andere reizigers.