Verlichtingsprobleem
Verlichtingsprobleem
Het volgende probleem heb ik (110 tdi uit 1995 zonder airco): Als ik mijn verlichtingsschakelaar op stadslicht zet heb ik geen probleem. Maar als ik nu mijn schakelaar een standje verder zet dan doet opeens niets het meer, geen stadslicht, geen dimlicht, geen achterlicht en geen dashboardverlichting. Nu heb ik de schakelaar losgemaakt en gewoon met een draadje de stekker doorverbonden: Bruin met rood geeft stadslicht en bruin met beide rood en blauw geeft stadslicht/achterlicht en dashboardverlichting.
Dus met andere woorden, er is zeker iets mis met de schakelaar want met doorlussen heb ik in ieder geval weer stads/achter/dashboard. Maar dus nog steeds geen dimlicht en grootlicht. Overigens brand mijn grootlicht wel als ik mijn grootlichtschakelaar naar mij toe haal om te seinen en niet als ik hem naar voren duw in de vaste stand. Nu heb ik ook de zekeringen gecontroleerd en daar heb ik geen spanning op de vier 7,5 ampere zekeringen van li/re dim en groot licht. Ik zat persoonlijk te denken aan het relais als dat er tenminste tussen zit want dat kan ik nergens vinden. Zit die in het zekeringenkastje erbij of achter het dashboard? Gisteren wel nog een klein stukje het dashboard opengehad aan de linkerkant waar mijn geluidbox zit en daar zag ik nog een relais maar dat blijkt van de achterruitverwarming te zijn.
Dus op dit moment weet ik even niet waar ik verder moet zoeken dus help is welkom.
Groet,
Jeroen
Dus met andere woorden, er is zeker iets mis met de schakelaar want met doorlussen heb ik in ieder geval weer stads/achter/dashboard. Maar dus nog steeds geen dimlicht en grootlicht. Overigens brand mijn grootlicht wel als ik mijn grootlichtschakelaar naar mij toe haal om te seinen en niet als ik hem naar voren duw in de vaste stand. Nu heb ik ook de zekeringen gecontroleerd en daar heb ik geen spanning op de vier 7,5 ampere zekeringen van li/re dim en groot licht. Ik zat persoonlijk te denken aan het relais als dat er tenminste tussen zit want dat kan ik nergens vinden. Zit die in het zekeringenkastje erbij of achter het dashboard? Gisteren wel nog een klein stukje het dashboard opengehad aan de linkerkant waar mijn geluidbox zit en daar zag ik nog een relais maar dat blijkt van de achterruitverwarming te zijn.
Dus op dit moment weet ik even niet waar ik verder moet zoeken dus help is welkom.
Groet,
Jeroen
Re: Verlichtingsprobleem
Wie heeft er een stroomschema of waar kan 'm vinden van een 110 tdi uit 1995? Ben even aan het zoeken hoe mijn draden lopen van de verlichting.
Mijn verlichtings probleem was te wijten aan warmteontwikkeling. Het kunststof blokje van de verlichtingsschakelaar was bij mij zo warm geworden dat het contactpunt, van het dimlicht, was weggelopen in de gesmolten kunststof zodat deze geen contact meer maakte.... (ja vals contact en dus kapotte zekeringen)
Misschien heb je er wat aan, succes!
Andy
110 300Tdi, Cool Runnings
Misschien heb je er wat aan, succes!
Andy
yep. ik heb precies hetzelfde gehad. nieuwe schakelaar zal de oplossing zijn.
als je nog een schema nodig heb laat het maar weten.
groeten,
Hylke
als je nog een schema nodig heb laat het maar weten.
groeten,
Hylke
Re: Verlichtingsprobleem/niet perse
Ik heb het op de Macgyver manier opgelost door met een hete soldeerbout het contactpunt weer op zijn plek te smelten. Soldeerbout op contactpunt totdat het kunststof zo zacht wordt dat je hem kan laten "zwemmen"
Andy
Andy
Re: Verlichtingsprobleem/niet perse
Bedankt voor de reacties tot nu toe maar de schakelaar is 1 probleem maar zoals boven beschreven ben ik er dan nog niet. Dus wie heeft nog meer info?
Jeroen
Jeroen
een defender heeft geen relais voor de standaard verlichting.
zoek het eens in je aarde aansluiting van de lampen en/of de schakelaar.
zelfs als je 12v meet kan het zijn dat je verlichting er niet op gaat branden
hadden we vande week ook bij een zekere 2.5 N/A 90"
zoek het eens in je aarde aansluiting van de lampen en/of de schakelaar.
zelfs als je 12v meet kan het zijn dat je verlichting er niet op gaat branden
hadden we vande week ook bij een zekere 2.5 N/A 90"
Ik heb ook al eerder van dergelijke problemen gehoord.
Aad G. adviseerde mij om relais tussen de schakelaar en de lampen te plaatsen.
Verbrande contacten van een relais zijn immers niet zo'n probleem, dat is zo vervangen.
Nu even gekeken in de elektrische schema's van een TD5 (die hebben wij), het lijkt er op dat men daar hetzelfde probleem nog steeds heeft.
Van de schakelaars gaat twee draden naar de zekeringen (Normaal en Groot licht), hier splitsen de draden in een "linker en een rechterlamp"
Als je deze twee draden, twee relais laat schakelen. Die op hun beurt weer de lampen schakelen.
Dit zijn dus alleen de koplampen, deze trekken ook de meeste stroom, 2x55W=110W bij 14V, zo'n 8A. Dit levert bij slechte contacten toch aardig wat warmte, vandaar de gesmolten schakelaars.
Let wel op waar je de voeding voor de lampen vandaan haalt, deze moet spanningloos als het contact uit staat.
Waarschijnlijk staat op de prikkers CD wel het elektrisch schema van jou type auto, dat werkt stukken makkelijker met een tekening erbij.
Succes,
Richard
Aad G. adviseerde mij om relais tussen de schakelaar en de lampen te plaatsen.
Verbrande contacten van een relais zijn immers niet zo'n probleem, dat is zo vervangen.
Nu even gekeken in de elektrische schema's van een TD5 (die hebben wij), het lijkt er op dat men daar hetzelfde probleem nog steeds heeft.
Van de schakelaars gaat twee draden naar de zekeringen (Normaal en Groot licht), hier splitsen de draden in een "linker en een rechterlamp"
Als je deze twee draden, twee relais laat schakelen. Die op hun beurt weer de lampen schakelen.
Dit zijn dus alleen de koplampen, deze trekken ook de meeste stroom, 2x55W=110W bij 14V, zo'n 8A. Dit levert bij slechte contacten toch aardig wat warmte, vandaar de gesmolten schakelaars.
Let wel op waar je de voeding voor de lampen vandaan haalt, deze moet spanningloos als het contact uit staat.
Waarschijnlijk staat op de prikkers CD wel het elektrisch schema van jou type auto, dat werkt stukken makkelijker met een tekening erbij.
Succes,
Richard
Ja, klopt helemaal, Richard
gewoon relais ertussen hangen en probleem is opgelost
Werkt zelfs bij een LW 88,
suc6 Henk
gewoon relais ertussen hangen en probleem is opgelost
Werkt zelfs bij een LW 88,
suc6 Henk
Het verlichtings systeem werkt vrij eenvoudig:
Met de verlichtingsschakelaar wordt gekozen tussen uit/stadslicht/dim(groot)licht. In de dim(grootlicht)stand wordt er spanning naar de keuze handel dim/grootlicht gevoerd. Als je dus zowel geen groot als dimlicht hebt is de kans vrij groot dat het probleem in de verlichtingsschakelaar zit, omdat zowel dim als grootlicht hier zijn voeding vandaan krijgt.
Dat je nog wel lichtsignalen kan geven is logisch, want de voeding daarvan komt niet vanaf de lichtschakelaar maar vanaf een ander punt.
Het komt er dus op neer dat het wisselen van de lichtschakelaar waarschijnlijk de oplossing is van alle problemen.
Dennis B.
Met de verlichtingsschakelaar wordt gekozen tussen uit/stadslicht/dim(groot)licht. In de dim(grootlicht)stand wordt er spanning naar de keuze handel dim/grootlicht gevoerd. Als je dus zowel geen groot als dimlicht hebt is de kans vrij groot dat het probleem in de verlichtingsschakelaar zit, omdat zowel dim als grootlicht hier zijn voeding vandaan krijgt.
Dat je nog wel lichtsignalen kan geven is logisch, want de voeding daarvan komt niet vanaf de lichtschakelaar maar vanaf een ander punt.
Het komt er dus op neer dat het wisselen van de lichtschakelaar waarschijnlijk de oplossing is van alle problemen.
Dennis B.