ik weet nu echt niet meer hoe ik de remmen goed moet gaan krijgen. vandaag weer enige uren met 2 tot 3 personen bezig geweest en het blijft een probleem. 1x trappen tot op de bodem, bij de 2e keer krijg ik remdruk. ik durf te beweren dat ik nu alles geprobeert heb tot 3x toe.
mocht iemand zich geroepen voelen om zich eens over het probleem te komen buigen, ik vergoed je reiskosten zorg voor koffie met koek en mee eten.
dus.....
roept u maar! (niet allemaal tegelijk
Wij hebben dit met een 109 gehad. er van uitgaande dat er geen lucht, roest (in de hoofdremcilinder waardoor hij niet helemaal terug komt) of lekkage zit:
Het komt er op neer dat het pedaal in een beweging niet genoeg vloeistof verplaatst, die vloeistof verplaatst dan weer twee of meer zuigers ook niet ver genoeg in een slag. Dat moet gelijk gaan want anders remt hij links bv harder (dus een cilinder lek of niet gelijk gesteld). Het moet ook genoeg zijn want anders is de druk opbouw te laag omdat de verplaatsing te klein is.
Nu komt zo'n cilinder een beetje naar buiten maar als de schoenen ver weg staan een heel eind.
De hoofdcilinder geeft echter een vaste hoeveelheid remvloeistof dus een maximale verplaatsing. Stel je hebt uitgedraaide trommels en je blokken zijn ook bijna op dan zou best deze situatie kunnen krijgen. De hoofdremcilinder heeft een of twee zuigers die voor die vloeistof verplaatsing zorgen. het is dus belangrijk dat dat ding de goede slag en boring heeft. Die boring is modelafhankelijk en als je de goede cilinder hebt dan klopt dat bij je systeem maar als je dingen wijzigt dan kan dat niet meer kloppen. Als je bv normaal vier zuigers moet verplaatsen en nu zitten er ineens 6 op dan haal je het niet in een slag, dan moet je een grotere hoofdremcilinder hebben. De slag is bij veel auto's wel instelbaar. Bij de 109 in ieder geval want dat was het probleem bij ons. Je moet zorgen dat je pedaal de maximale slag kan maken dus dat de zuiger helemaal naar buiten en naar binnen kan. De theorie is zo makkelijk maar ik weet dat je er helemaal gek van kunt worden. Er zijn zoveel invloeden die samen voor elende kunnen zorgen. Roest in je trommels, roest in een remzuiger, water of lucht, Verkeerde componenten die je als goed zijn verkocht enz.
Zet voor de grap eens (voorzichtig) een klem op de flexibele remleiding aan de achterzijde. Bij mij was het pedaal daarna keihard. Daarmee wist ik dus dat het probleem aan de achterzijde zat. Overigen heb ik die slang ook meteen vervangen, want bleek erg dichtgeslibt. Verder heb ik ook de trommels achterzijde en remschoenen rondom vervangen voor dat ik een "hard" pedaal had.
Die remmen toch; ik denk dat bij jou de remschoenen niet goed zijn. Of dat de nokken die op de ankerplaat rusten ergen tegen op stoot (het is van een remschoen). Daarom test dat eerst of die bijde uit en in gaan (gewoom een smale spanband om de schoenen heen en op de pendaal trappen) wel met twee zijn 1 trapt en de ander kontroleerd. Bij mij wast dat ook eens, niet goed te krijgen nu slijp ik er altijd een 1/2 cm van af en dan heb ik er geen last meer van. Het is maar een van de vele tippen. Dit deden ze ook bij mijn garage (goed op gelet bij montage)
als de rem doorgepompt is is ie redelijk hard. de hoofdremcilinder staat op maximale in en uitslag, remschoenen zijn opgesteld, er zit geen lek in het syteem (ook niet de bekrachtiger in) dus ik kan gewoon niets anders bedenken dan dat er nog ergens lucht moet zitten
janzzen