Hallo allemaal,
Sinds kort heb ik een lage kogeltrekhaak, 7e hands in Aken gekocht voor mijn 88 SIII. Deze zit vast met de vier bouten waar eerst de nato trekhaak mee vast zat.
Zijn deze 4 M10 8.8 bouten sterk genoeg, ook om eens eimand ergens uit te trekken.
Deze trekhaak steunt op de achter balk met 2 stroken van circa 1 cm breed over de hele hoogte. Zou het nodig zijn om hier extra platen achter te zetten om de achterbalk te beschermen.
Iemand hier (slechte of goede) ervaringen mee.
Groetjes
Geert van Dongen
Sterkte Bouten M10
Re: Sterkte Bouten M10
Even ter vergelijking de Brink trekhaak:
[www.brinkweb.com]
Deze is RDW goedkekeurd tot 200kg en je kan er wel een voorzichting rukje mee geven. Boven zit ie met M10 bouten maar onder met M16 bouten vast. Klik anders even op de link, daar kan je een soort handleiding met plaatje downloaden.
Met die jij omschrijft kan je vast prima een aangangwagentje trekken maar of het ten alle tijden goed gaat met lostrekken van andren? Ik weet het niet.
Pieter
[www.brinkweb.com]
Deze is RDW goedkekeurd tot 200kg en je kan er wel een voorzichting rukje mee geven. Boven zit ie met M10 bouten maar onder met M16 bouten vast. Klik anders even op de link, daar kan je een soort handleiding met plaatje downloaden.
Met die jij omschrijft kan je vast prima een aangangwagentje trekken maar of het ten alle tijden goed gaat met lostrekken van andren? Ik weet het niet.
Pieter
Re: Sterkte Bouten M10
Ligt er nogal aan hoe lang die strips zijn waar hij op zit. Landrover heeft ook een montage plaat voor dit soort kogels gemaakt.
Je kunt je wel voorstellen dat als hij te ver onder de chassisbalk gemonteerd zit, dat dan de strips krom gaan bij hard trekken, of wat je ook wel ziet, dat de complete achterbalk verdraait Zodat de haak schuin naar achter staat.
Ik zou me dus niet direct zorgen maken om de sterkte van de bouten, want sterkere bouten trek je gewoon dwars door het chassis heen en bieden dus geen extra veiligheid.
Als de trekhaak erg diep steekt kun je de nato haak misschien gewoon erboven laten zitten. (maar dan steekt je trekhaak waarschijnlijk te diep om echt het terrein in te gaan zonder jezelf continue vast te ploegen op de trekhaak)
Als je trekhaak vrij hoog zit kun je er waarschijnlijk wel wat aan trekken, maar bedenk wel dat ergens de zwakste schakel zit. Als je serieus lomp wilt doen met je trekhaak moet je eerst zorgen voor een achterbalk in goede gezondheid, en anders een paar schoren aanbrengen die vanaf de bouten van de trekkogel zelf (M16 geloof ik) direct naar het chassis (langliggers) lopen tot ongeveer 40 cm voor de achterbalk.
Groet, Wilberth
Je kunt je wel voorstellen dat als hij te ver onder de chassisbalk gemonteerd zit, dat dan de strips krom gaan bij hard trekken, of wat je ook wel ziet, dat de complete achterbalk verdraait Zodat de haak schuin naar achter staat.
Ik zou me dus niet direct zorgen maken om de sterkte van de bouten, want sterkere bouten trek je gewoon dwars door het chassis heen en bieden dus geen extra veiligheid.
Als de trekhaak erg diep steekt kun je de nato haak misschien gewoon erboven laten zitten. (maar dan steekt je trekhaak waarschijnlijk te diep om echt het terrein in te gaan zonder jezelf continue vast te ploegen op de trekhaak)
Als je trekhaak vrij hoog zit kun je er waarschijnlijk wel wat aan trekken, maar bedenk wel dat ergens de zwakste schakel zit. Als je serieus lomp wilt doen met je trekhaak moet je eerst zorgen voor een achterbalk in goede gezondheid, en anders een paar schoren aanbrengen die vanaf de bouten van de trekkogel zelf (M16 geloof ik) direct naar het chassis (langliggers) lopen tot ongeveer 40 cm voor de achterbalk.
Groet, Wilberth
Re: Sterkte Bouten M10
ik heb achter mijn 88 een trekhaak welke vast zit op een plaat (zoals je meestal ziet, U-profielachtig) De plaat zit met 4 bouten (welke eerst gebruikt werden voor de veren, M10 of 12 weet ik niet meer, ik dacht 8.8)
De kogel(van een defender) met 2 dikkere zoals standaard op een defender . Een ruk in terrein weet ik niet maar een autoambu met een 101FC erop (weegt slordige 3000 kilo) bij windkracht 8 op kop 100 kilometer rijden was geen probleem.
fred101
De kogel(van een defender) met 2 dikkere zoals standaard op een defender . Een ruk in terrein weet ik niet maar een autoambu met een 101FC erop (weegt slordige 3000 kilo) bij windkracht 8 op kop 100 kilometer rijden was geen probleem.
fred101
Re: Sterkte Bouten M10
Nee das ook geen probleem, het probleem van dat gesjor in het terein is meestal dat de last met een ruk tot stand komt.
Bij je aanhanger heb je niet de ruimte om het benodigde onbelaste aanloopje te nemen.
Groet, Wilberth
Bij je aanhanger heb je niet de ruimte om het benodigde onbelaste aanloopje te nemen.
Groet, Wilberth