vraagje

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
bart

vraagje

Bericht door bart »


Vraagje ik ben van plan een lr 109 te kopen maar weet niet goed wat ik moet doen.
Een diesel of een benzine. Ze zeggen dat een diesel te weinig vermogen heeft is dit zo? En als het een benzine word wat is dan het beste 4,6of 8 cilinder? Alvast bedank bart
wietse109

Re: vraagje

Bericht door wietse109 »

hoi.
ik zweer bij diesel juist in het terein.
je hoeft veel minder gas te geven wat weer minder kans geeft op slip.
ik denk dat diesel geen gebrek aan vermogen heeft maar eerder soms niet de goede versnelling een overdrive zou een oplossing kunnen zijn.
mij bevald diesel prima in het terein en ik mis geen vermogen en ik ben toch best enthousiast!
gr wietse
erik 109 ex-def

Re: vraagje

Bericht door erik 109 ex-def »

Ik heb zelf een 2.25 diesel,bevalt mij goed.Ik rijd niet veel terrein,maar wel behoorlijk veel op de weg.Vooral het gunstige verbruik vind ik prettig.En weinig vermogen?Heb er geen last van,op het gemakje kom ik er ook wel.

Succes.

Erik
geert-jan 109PU

Re: vraagje

Bericht door geert-jan 109PU »

hoi bart,

ben in het bezit van een 109 met 2,25 benzine motor, auto = uitgerust met gasinstallatie. motor loopt fijn, ook in het terrein op gas genoeg trekkracht.
pas als het spannend wordt schakel ik over op benzine voor wat echter kracht.

auto is uitgerust met overdrive, met name in het 'vlakke' nederland heeft deze overdrive nut, ook op een 4 cil. 2,25 benzine, voor heuvelachtig terrein is motor echter niet krachtig genoeg voor 4e versnelling + overdrive. wel weer nuttig om dan een 'tussenversnelling' (3e versnelling + overdrive) tussen 3 en 4 te kunnen schakelen.

groeten
geert-jan
P&O109V8

Re: vraagje

Bericht door P&O109V8 »

en de 109V8 (als je er eentje vindt) combineert het koppel bij lage toeren van een diesel en de snelheid van benzine. zonder restrictors kun je makkelijk met het verkeer mee. in het terrein doe ik bijna alles behalve steile afdalingen in 2 laag, zo soepel is die motor.en in de stad kun je bijna alles in z'n drie. het lijkt wel een automaat. ik heb geen ervaring met andere motoren in een LR maar ik ben heel tevreden!

gr.
peter
geert-jan 109pu

Re: vraagje

Bericht door geert-jan 109pu »

he peter,

met een v8 natuurlijk altijd baas boven baas, zal m'n best eens doen voor route omgeving bergen op zoom, kan niets beloven maar m'n 109 komt oorspronkelijk uit die omgeving, op de 18e ook smokkelrit vanuit de recreatieve, startpunt echter niet bij mij bekend.

groeten
geert-jan
P&O109V8

Re: vraagje

Bericht door P&O109V8 »

ha geert-jan,

drukke maand dus, juni! leuk als je me aan een route of contactpersoon kunt helpen. enneh... 'n V8 rijdt makkelijk en er kan veel met minder gas en toeren, maar ach, stuurmanskunst doet meer dan motorinhoud, toch?

groeten,
peter
geert-jan 109PU

Re: vraagje

Bericht door geert-jan 109PU »

stuurmanskunst......ligt eraan waar je kunstig op of af stuurt.........kan ook kunstellig of knullig....alleen dan is er altijd 'n camera in de omgeving om het moment vast te leggen. motorinhoud alleen vast te leggen met een camera met microfoon....dus veiliger

groeten
gj
Plaats reactie