Dynamorammel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Merijn

Dynamorammel

Bericht door Merijn »

L.s.,

Een tijdje geleden kwam er een nieuw rinkelend rammeltje in het totale orkest aan geluiden van mijn 109 ex defensie (bj 1982). Ach dat gebeurt wel vaker en vaak verdwijnt dat ook wel weer. Maar het wordt steeds erger en dat is meestal het teken om er iets mee te gaan doen. Onderzoek heeft uitgewezen dat het van de dynamo komt (merk: CAV; 90 amp; waterdicht; 24 volt wisselstroom). Ik heb hem vandaag uit mijn auto verwijderd, auto gestart en de rammel is weg. Kortom het is echt de dynamo. Op de as van de dynamo zit ook een heel klein beetje speling. Nu de hamvraag, wat kan ik hiermee? Is een dergelijke dynamo zelf te reviseren, zo ja, waar haal je de materialen vandaan (ik woon in Rotterdam). Of is het raadzaam om er gewoon een nieuwe in te zetten?

groet, Merijn
erik 109 ex-def

Re: Dynamorammel

Bericht door erik 109 ex-def »

Aan de poelie-zijde van de dynamo zit een boutje (haaks op het lager ongeveer).Ik heb het boutje eruit gedraaid,gaatje in geboord,M 6 schroefdraad erin,en er een vetnippel in gedaan.

Beetje vet erin spuiten deed bij mij wonderen.Misschien het proberen waard.Denk dat de dynamo's duur zijn.

Succes,

Erik
Puffino

Bericht door Puffino »

Zoals hier in Nieuw-Vennep een dynamo en startmotor revisiebedrijf (HAKOM) zit zal dat bij jou in de buurt ook wel te vinden zijn. Zo niet, breng hem hierheen, goeie jongens. Let wel, dit soort bedrijven zijn niet altijd goed te vinden.

Ik denk dat er gewoon een lagertje versleten is, gewone ouderdomskwaal, niets aan de hand verder. En dan is het een kwestie van een update, he.

Sander 110 "Snorkel"
Hugo

Bericht door Hugo »

Merijn....

Neem eens contact op met Ron Bolleboom, zit in Berkel en heeft een schat aan onderdelen en ervaring.
Mvrgr, Hugo
wilberth

Bericht door wilberth »

Ja, ik ga mee met Sander's verhaal, elke beetje stad heeft er wel één, zo'n dynamo revise werkplaatsje in een of ander schuurtje waar je voor een paar tientjes keurig aan een nieuw lager geholpen wordt of een complete revisie voor nog geen 100 euro uit kunt laten voeren.
Moet hem alleen nog even zien te vinden want de meeste hebben geen flitsende website, die hebben nu eenmaal meer feeling met de draaibank.

Groet, Wilberth
N!ek

Bericht door N!ek »

Merijn schreef:
>
> Is een dergelijke dynamo zelf te reviseren.

Ja hoor.

Kijk eens op Victor Rutten z'n site [www.series3.nl] en dan bij downloads.
Daar vind je deze : [www.series3.nl]

Succes.
AadG

Bericht door AadG »

Reviseren kan, maar zelf zou ik eens gaan informeren nar een Bosh dynamo.
Ben je gelijk van die externe spanningsregelaar af.
Nog een voordeel, hij is veel compacter.
Kijk eens op www.cordaad.com
Is echt een goed adres, ook voor revisie.
Ron B brengt daar ook z`n startmotoren en dynamo`s.
Victor Rutten

Bericht door Victor Rutten »

Ik heb eind vorig jaar mijn 24V dynamo mechanisch gereviseerd, is goed te doen mits je een goede poelietrekker bij de hand hebt.

De prijs voor de lagers en de keerring viel me wel tegen, ik was 60 euro kwijt voor twee lagers en een keerring.

Kijk gelijk of je dynamo steun niet los zit of beschadigd is, is mij ook al gebeurt dat de steun los gerammeld was.

Groeten, Victor Rutten

seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
seriesIII 88 ex-belg "Jerommke"
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Hmmm, 24V Bosch is echt errug duur........(in tegenstelling tot 12V)

Groet, Jan F.
"The Real 90"
Merijn

Bericht door Merijn »

Heren mijn hartelijke dank voor jullie snelle reacties. Ik ga morgen bij cordaad langs en daar informeren naar de prijs van een bosch en naar de prijs van het reviseren en daar een afweging tussen maken.

groet, Merijn
AadG

Bericht door AadG »

Valt toch wel mee ? Je doet er jaren mee
Sails

Bericht door Sails »

Klopt, die gasten zijn goed
Puffino

Bericht door Puffino »

Gebruikelijk is ook bij dat soort bedrijven: lever een oude rotte dynamo in (wel reviseerbare staat), en neem een oude weer mee.

Kortom: lever de oude in, en je krijgt een gelijke weer mee, dus niet je eigen oude.

Als ze hem hebben liggen is dat een prima idee, werkt snel en wat kan jou het nou schelen om je oude weer terug te krijgen, of een ander? Het s een stuk goedkopere methode dan een nieuwe kopen. Zeker 24 volt dynamo's zijn stevig aan de prijs.

Enne, inderdaad zijn het vaak lelijke schuurtjes, met een of meer draiabanken en that's it. Ziet er niet uit, zit niet op de Lijnbaan, maar op een achterafstraatje.

Succes, vragen? Post het gelijk! Houd je ons op de hoogte?

Sander 110 "<a href="[www.runde.nl];

<a href="[www.runde.nl] src="[www.runde.nl];
Plaats reactie