Oplopen tempratuur??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Danny W

Oplopen tempratuur??

Bericht door Danny W »

Beste Prikkers

Het volgende is er aan de hand!

Tijdens mijn ritje naar Friesland afgelopen zondag was er op de heenweg niets aan de hand, alleen op de terugweg begon de tempratuur ineens heel erg op te lopen, zover zelfs dat het rode lampje ging branden en de motor vermogen ging inhouden.
Wat zou dit kunnen zijn??
Heb 3 weken geleden de termostaat vervangen en het hele systeem natuurlijk opnieuw gevult. Heb de rit afgemaakt met de ramen open en de kachel voluit aan zodat ie de warmte toch nog een beetje kwijt kon en dat ging opzich goed.
Het is een Disco td5 uit '99

Hoop dat jullie iets weten??

Groet DannyW
Puffino

Re: Oplopen tempratuur??

Bericht door Puffino »

Bellen in de leiding, heb je wel na het bijvullen opnieuw gechecked op koelvloeistofniveau?? Reglematig even blijven doen, bellen kunnen funest zijn en ze ontstaan makkelijk. Bij het bijvullen raak je namelijk niet alle lucht kwijt.

Erger kan ook maar laten we daar even niet van uitgaan.

Sander 110 "<a href="[www.runde.nl];

<a href="[www.runde.nl] src="[www.runde.nl];
Danny W

Bericht door Danny W »

Heb inderdaad regelmatig nagekeken en bijgevult,en ontlucht. Maar als ik de motor start hoor ik dus 9 van de10 keer borrelen in het dashboard, .
Ben ik de pineut met iets ernstigs?? Zit ik niet echt op te wachten heb nl. net een hele pitige reparatie achter de rug.

We gaan het meemaken
Puffino

Bericht door Puffino »

Goeie tests weet ik ook niet, ik kom alleen op:
- motorkap open
- Dop van reservoir koelvleoistof open
- Vloeistofpeil OK?
- knijp eens in een koelslang. Vloeistofbel in reservoir?
- Motor aanzetten
- wat gebeurt er in dat reservoir?
- NIET TE LANG die motor aan, als er iets ernstigs is help je hem naar de ratsmodee.
- evt tests op koppakking problemen uitvoeren (zie ook archief)

Borrelt ie gelijk? Dan is de temperatuur nog niet hoog genoeg voor het koken van vloeistof.
Stroomt er wel water rond? (-> evt waterpomp stuk, als water niet stroomt wordt het lokaal nog steeds te heet tenslotte met alle narigheid van dien)

Tja, en verder.... erhm, weet effe niet.

Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Puffino schreef:
> - NIET TE LANG die motor aan, als er iets ernstigs is help je
> hem naar de ratsmodee.

Als de rit met een oververhitte motor is afgemaakt kun je er vanuit gaan dat het kwaad allang geschied is. Zeker met een diesel.

Dennis B.
Danny W

Bericht door Danny W »

Nee zodra de temp. ging oplopen direckt naar de kant gegaan en de motor uigezet. byna 3 kwatier gewacht en toen weer gestart. Ook gelijk de kachel op z'n hoogste standje en goed de meter in de gaten houden, die is daarna niet meer uit het midden geweest. Hopelijk is het kwaad dus niet geschied
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Dan kan het meevallen.

Dennis B.
Tjalling

Bericht door Tjalling »

Op de bovenste waterslang vanaf de radiator zit een ontluchtingsnippel. Draai deze open en probeer alle lucht eruit te krijgen door bv. te zuigen. Vul het koelvloeistoftankje tot de rand met vloeistof enwacht tot uit de ontluchtingsnippel vloeistof komt. Nippel dichtdraaien en motor starten zonder de koeltankdop op het reservoir te plaatsen.Het niveau zal dalen en dan moet het systeem goed ontlucht zijn.
Sterkte.
Tjalling(Kimman Amsterdam)Danny W schreef:
Danny W

Bericht door Danny W »

Bedankt voor de reacties

We (ik) ga het even doen, en dan maar hopen dat het probleem zich niet meer voordoet, bij de eerst volgende lange afstand. Doet hij het wel dan meld ik me weer. Verder blijf ik de pagina volgen, en leer iedere keer iets.

Bedankt Danny W
Puffino

Bericht door Puffino »

Dat bedoel ik.... het KAN nog goedkomen ;-)

Het zekere voor het onzekere kan nooit kwaad.

Plaats reactie