Wiellagers plaatsen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jeroen

Wiellagers plaatsen

Bericht door Jeroen »

Ben bezig om mijn wiellagers te vervangen en heb met aardig wat moeite nu alles eraf. De lagers zaten vrij strak vast. Nu moeten de nieuwe lagers erop en mijn vraag is nu of die erop geperst moeten worden of dat dat ook op een andere manier te doen is? Het betreft een 110 (1995) achteras met schijfremmen. Kan ik ze er ook voorzichtig op tikken zonder het nieuwe lager te vernielen?

Alvast bedankt,

Jeroen
Serious IIa

Re: Wiellagers plaatsen

Bericht door Serious IIa »

Lagerschalen voorzichtig erop tikken met de oude lagerschalen. bij voorkeur met blokje hout tussen hamer en oude lagerschalen.Beter nog is perssen maar gaat met een hamer ook prima.

Cheers Bowy sinds kort met de luxe van een pers
Getaway

Bericht door Getaway »

wat je vergeet Bowy,

Doe de brede kant van de oude lager schaal op de nieuwe, mocht je de oude lager schaal vast in je wielnaaf slaan, dan kun je hem van de andere kant er weer uit tikken !!

Door met een hamer zachtjes op de oude lager schaal slaan in een circel vormige beweging tik je de nieuwe zo op zijn plek.

Met een pers lijkt mij ook handig, zou 16 Ton genoeg zijn !?

gr Eric
aRumble

Bericht door aRumble »

Grappig, ik heb net een potkrik van 16 ton.;-)

Anton
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

die 40 ton van mij in ieder geval wel...... heb al stukken massief staal van 25 mm dikte krom gedrukt

Cheers Bowy

ps eric als je een lagertje geperst moet hebben rijd je maar langs hoor
Marc van Aperen

Bericht door Marc van Aperen »

Oude lagerschaal eruit tikken en even op de slijpband/steen kleiner maken zodat hij los en de naaf past.

Dan hiermee de nieuwe lagerschaal erin tikken, voorzichtig en methode 12,6,3,9 uur toepassen.

Gr.

Marc
dave

Bericht door dave »

kijk daar heb ik weer wat aan, moet vanavond ook ff de lagers vervangen.
ik zit meestal met die ring te tikken totdat ie vast zit.....
vanavond maar even de slijper er op zetten....

thanx voor de tip.

dave
a Rumble

Bericht door a Rumble »

zorg wel dat je alle slijpsel kwijt bent!

Anton
Getaway

Bericht door Getaway »

40 Ton om een lager schaal in de naaf te persen..........zou dat wel genoeg zijn

gr Eric
Plaats reactie