oliekering

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
fred101

oliekering

Bericht door fred101 »

Van mijn 101 lekken alle assen. De auto heeft zo'n 3 jaar stil gestaan. nu slijten keringen door gebruik en van ouderdom(uitharden). Deze zijn niet oud dus zouden niet moeten lekken. Toch lekken veel keringen na een tijd staan. Wat is de oorzaak van dit soort lekkages en moeten ze dan vervangen worden of trekken ze weer dicht bij gebruik. Ik heb wel eens iets gelezen over koken in soda en er zijn toevoegingen die lekken stoppen. Ik heb namelijk niet genoeg tijd ben ik bang om voor de vakantie alle assen uit elkaar te trekken dus zou het mooi zijn als ik het nog even kan uitstellen. Moet namelijk nog een tank lassen, hangen en aansluiten, de startmotor schoonmaken, sensors aansluiten, grote beurt, veren repareren, luchtfilter verleggen, APK enz.

fred101
Puffino

Re: oliekering

Bericht door Puffino »

Keerringen die lekken? Dan zijn ze dus versleten (aangenomen dat niet de verkeerde ringen er in zitten). Ik kan me voorstellen dat ze door stilstaan onvoldoende in de olie staan, en dan vanzelf gaan rotten, zeg maar, verdrogen. Als dat proces eenmaal begint, is het net een appeltje op de fruitschaal zeg maar. Vind ik niet gek hoor, na drie jaar stilstaan.

Een stilstaande wagen die weer gaat rijden: altijd keerringen vervangen voor gebruik. Enne, als die dingen in de assen lekken, kan ik me voorstellen dat..... ook andere keerringen gaan lekken, die nog meer schade kunnen berokkenen als ze niet vervangen worden. In de hele motor zitten er genoeg om je toch even druk om te maken voordat je gaat starten/rijden.

Ik weet dat je, uitgaande van de tijdsdruk, dit liever niet doet, maar het levert je ongetwijfeld nog veel meer problemen op als je eigenwijs gaat zijn, vrees ik.

Sterkte!

Sander 110 "Snorkel"
wilberthje

Bericht door wilberthje »

jaar of 3 zouden ze toch tegen moeten kunnen. Wat bedoel je met lekken? zijn alle assen een beetje nat na deze periode van stilstand (dus hebben ze gelekt in het verleden) of loopt het er na enig gebruik nog uit?

Keringen werken het beste als de assen draaien, ze pompen dan zelfs echt de olie terug naar binnen. Keringen die lang stil staan kunnen zich wat zetten (zeker als de as niet helemaal gecentreerd ligt) en daardoor in eerste instantie wat lek vertonen. Tijdens gebruik worden ze weer rond en iets soepeler. Persoonlijk zou ik als ik weinig tijd heb eerst de andere dingen doen en nog eens kijken of ze na de eerste kilometers nog steeds lekken. Dit probleem zou zomaar zichzelf kunnen repareren. (let wel even op bij ernstige lekkage of er geen vervolg schade op kan treden, remmen e.d.)

Uitkoken e.d. zou ik niet aan beginnen, ervanuitgaande dat dit betekend dat de keringen verwijderd moeten worden zou ik er op dat moment gewoon nieuwe inzetten.

Succes, Wilberth
jo General

Bericht door jo General »

vervang de stalen ring waar de oliekeerring over draait. Deze zitten achter onder de keerringen. deze zijn vaker uitgesleten en dan pas het net niet dus lekken. is bij mij ook al eens vervangen (die van mij heeft 8jaar stil gestaan) heb dus ervaring.

jo
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Bij mijn 101 is het door gebruik direct daarna vanzelf gestopt.

Dennis B.
Plaats reactie