velgen aanpassen (kan dat)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marc van Oers

velgen aanpassen (kan dat)

Bericht door Marc van Oers »

Cher listers,

Ik had gisteren weer eens een lekke band, lekker prutsen langs de A2, altijd spannend als de auto op de high-jack staat en er rijden vrachtwagens voorbij, toch maar eens een pot krikje achterin gooien, lijkt me veiliger.

Hoe dan ook, ik vroeg me af of ik mijn SIII velgen geschikt kan maken voor tubeless gebruik. De banden die ik er nu onder heb zitten (BFG AT's) zijn voor tubeless en ik vermoed dat ik binnen banden verbruik doordat de binnenkant van deze banden in slijten op het rubber van m'n binnenbanden.

Als ik nu de klinknagels - waarmee de 2 delen aan elkaar zitten - dicht las, kan ik de binnenbanden dan laten vervallen of krijg ik dan een probleem met de ventieltjes?

gr,

Marc
Alex de witte/Grizzly

Re: velgen aanpassen (kan dat)

Bericht door Alex de witte/Grizzly »

het kan ook zijn dat je te kleine binnenbanden hebt gebruikt heb ik ook last van gehad en verder heb ik ook een keer gehad dat de ventielen te klein waren voor de gaten in de velg moet je pasringen gebruiken
ik hoop dat je er wat aan hebt dichtlassen zou ik niet doen ivm kromtrekken

mvg

Alex / Grizzly

[www.lr-discovery.nl]
Marc van Oers

Hoi ALex,

Die velgen zijn van behoorlijk dik metaal, zou dat dan toch krom trekken? Ik kan natuurlijk ook solderen bedenk ik me nu, of werkt dat alleen met koper?? Nog meer vragen ;-) ;-)

Marc
Alex de witte/Grizzly

Bericht door Alex de witte/Grizzly »

lassen betekent warmte toevoegen en die warmte gaat er voor zorgen dat je materiaal uitzet en daar zit het probleem voor mij is het risico te groot maar heb je ook al gecheckt op bramen in je velg is het steeds de zelfde velg waar je lekke banden mee hebt??
verder je hilift is goed genoeg om te krikken alleen ik gebruik er altijd nog een assteun bij voor de veiligheid

mvg

Alex / Grizzly

[www.lr-discovery.nl]
fred101

Bericht door fred101 »

volgens mij heeft een tubeless velg een soort rand/hobbel die tegen de binnenkant van de zijwang ligt(zo is het bij een motorfiets in ieder geval) waardoor de band luchtdicht afsluit dus lassen is denk ik niet genoeg.
Velgen lassen kan wel, ik heb het wel eens gedaan bij een zijspanwiel waar een scheur in zat. Daarna ging er een nieuw bandje om en is hij gebalanceerd enz. Was niets mis mee. Als je de offset veranderen lassen ze ook.

fred101
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

waarom schaf je niet een paar defender velgen aan? lijkt mij veel eenvoudiger, en hoeft volgens mij ook niet zo veel te kosten.

Jan Schober
Puffino

Bericht door Puffino »

Of het KAN? Weet ik niet. Maar aangezien je er op RIJDT zou ik er geen risico mee nemen, veiligheid voor jezelf is ook wat waard. Meer dan de prijs van een paar velgen ter vervanging.
Koop een paar nieuwe, en verkoop de oude op paginamarkt?

Lijkt me wel zo veilig.

Sander 110 "Snorkel"
wilberthje

Bericht door wilberthje »

Is al eerder gezegd, schaf gewoon een paar tweedehands defender velgjes aan van bv marktplaats, hoeft niet duur te zijn.

Groet, Wilberth
Marc van Oers

Ik ga op zoek naar nieuwe ijzers, kan ik meteen iets nemen met grotere off-set ;-)

Thanx,

Marc
Plaats reactie