kapotte bougies

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
fred101

kapotte bougies

Bericht door fred101 »

Ik heb eergisteren een vriend geholpen met zijn motorfiets die na de winterstalling (buiten onder een hoes) niet meer liep.
Alles nagemeten en uiteindelijk kwam ik erachter dat de bougies defect waren. Maar nu het vreemde, alle vier waren ze doorgeslagen, ik meet ongeveer 3 Megaohm weerstand tussen kern en mantel. Heeft iemand daar een verklaring voor.
Nieuwe bougies erin en lopen.(eigenlijk zijn oude die ik nog had liggen van 4 jaar geleden toen ik hem (de motor) een beurt had gegeven.)

fred101
Dennis101

Re: kapotte bougies

Bericht door Dennis101 »

Hoe zagen de bougies eruit? Als ze wat zwart (koolstof=geleidend) uitgeslagen zijn rond de electrode dan zou dat best de lage isolatieweerstand kunnen verklaren. Vaak is dit het gevolg van een (te) rijk mengsel bv door overmatig gebruik van de choke.
Het kan natuurlijk ook dat de isolator rond de electrode gebarsten is maar dan lijkt het mij sterk dat alle 4 bougies dit hebben.
3 meg is inderdaad erg laag voor hoogspanning, onze rollenbaan motoren (250v DC) keuren wij bij 1 meg al af.

Dennis B.
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

hoi

als de bougies nat geslagen zijn door een verzopen motor willen ze ook wel doorslaan.

groet Frank
peter

Bericht door peter »

wat dacht je van vocht in de motor na een winter buiten onder dat hoesje? ik zou na zo iets zeker reume hebben en ook niet meer lopen. meestal helpt het als je de bougies even flink heet stookt op het gas. wel met een tang pakken blijven je vingers tenminste heel
fred101

Bericht door fred101 »

hoi dennis

ik heb de andere bougies (geen gloeibougies) gemeten en die hadden een oneindige weerstand. Ik dacht dat ze ook helemaal geisoleerd moesten zijn.( Als jullie ze pas bij 1 Meg afkeuren dan zouden deze toch nog goed moeten zijn met 3 meg.) De koolstof heb ik verwijderd en de afstelling is goed. Nu met de andere bougies werkt hij weer goed.

Ik denk zelf iets met vocht en de strenge vorst. Vind het alleen erg raar dat ze alle vier defect zijn. heetstoken lijkt me een paardemiddel. lijkt me dat dat vocht niet in de isolator mag trekken dus dat er dan scheurtjes in zitten die er niet horen.

fred101(
P&O109V8

Bericht door P&O109V8 »

hee fred heb je m'n mailtje nog ontvangen?

gr.
peter
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Fred,
Die 1 meg waar ik het over had gaat over 250vDC electromotoren om even aan te geven dat 3 meg voor een bougie richting kortsluiting gaat.

Dennis B.
Plaats reactie