Koppel 3,9 V8i

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Ruben

Koppel 3,9 V8i

Bericht door Ruben »

Vraagje:

Ik heb een probleempje met mijn Discovery 3,9 V8i op LPG. De trekkracht onderin het toerengebied (tussen 1750 - 2250rpm) is matig. Zeker als ik met 85km/h rijd en ik wil naar de 100 toe, dat stukje duurt langer dan van 100 naar 140km/h (zonder de kick-down te gebruiken, maar net zoveel gas geven dat de automaat in 4-lock blijft, bijna volgas). Als ik wel de kick-down gebruik gaat de Disco als de brandweer, dus bij hogere toerentallen gaat alles goed.

één probleempje, ik kan hem niet vergelijken als ik op benzine rijdt. Motor loopt op benzine niet erg goed.

Ik heb het volgende gecontroleerd / geprobeerd:
- Luchtfilter / bougies / kabels: alles pas nieuw (niet om deze klacht verv)
- Ontsteking - centrifugaal en vacuum vervroeging goed (vacuum wordt alleen niet gebruikt bij flinke belasting omdat er weinig vacuum te bekennen is met een ver openstaande smoorklep...) Tijdstip: 700rpm: 5° (vacuum los)
- Armer en Rijker mengsel: geen verschil
- Restrictor? in het inlaat trajet: geen verschil
- Verdamper sludge afgetapt: geen sludge

Mijn ideeën raken een beetje op, alleen
1) kan ik nog de verdamper misschien een keertje reviseren. Misschien dat het membraam "stug" is geworden.
2) Ontsteking tijdstip wijzigen (vroeger of later zetten)

Extra info:
- Bouwjaar: 1999
- Motor: 3,9 V8i
- LPG: impco (geen G3 oid)
- km stand: 114.000 km
- probleem bij < 2250rpm alles goed na > 2500rpm
- Motor stottert niet, maar komt gewoon tekort.

IEMAND SUGGESTIES?? of gelijk probleem gezien / gehad.

Of zit ik me nu een probleem in te beelden??

Thanks,
Ruben
Dennis101

Re: Koppel 3,9 V8i

Bericht door Dennis101 »

Het maximum koppel van de 3.9 V8 ligt rond de 3000 rpm, dus dat hij onder de 2250 rpm wat futloos overkomt is niet zo vreemd.
Zeker niet bij een benzinemotor.
Bij mijn 101 (3.5 V8) is het niet anders, als je echt een beetje op wil schieten moet je boven de 2500 rpm blijven.

Dennis B.
fred101

Bericht door fred101 »

ik heb een RR gehad met zo'n motor. Was een ramp om boven de 80 te moeten inhalen of invoegen. Had ik echt kickdown nodig of in 2 zetten

fred101
.
willyam

Bericht door willyam »

Ik weet niet waar je woont of op welke evenementen je komt maar
ik heb precies dezelfde auto ook op lpg, dus een en ander is te vergelijken.

willyam uit Tilburg, tot 1 mei
daarna uit Ophemert bij Tiel
Ruben

Bericht door Ruben »

Daar was ik al bang voor....

Maar volgens de koppelkromme, zou het onderin het toeren gebied ook niet slecht moeten zijn. Bij 2000 rpm heb je toch ook al meer dan 200Nm.

Misschien dan maar eens rustig gaan zoeken naar een andere nokken-stok... Misschien dat daar nog het één en ander mee te verbeteren is? Iemand ervaring met een andere nokkenas????

Thanks
Roald

Bericht door Roald »

met een andere nokkenstok is er een hoop te verbeteren helemaal in het "onderin gebied" je heb stokken die tussen 1500-4200 max torque geven wat betere numers zijn dan bij een standaard stok
Plaats reactie