fan met viscokoppeling
fan met viscokoppeling
beste prikkers,
Een fan met een viscokoppeling in een serie drie benzine/gas kan dit?
Iemand hier ervaring mee?
Groeten,
Jan
Een fan met een viscokoppeling in een serie drie benzine/gas kan dit?
Iemand hier ervaring mee?
Groeten,
Jan
Re: fan met viscokoppeling
Dit kan wel maar is wat lastig te plaatsen,moet je een de gaten van je viscofan laten corresponderen met je poelie van je 2,25 waterpomp. Makkelijker en net zo duur en grotere functionaliteit is het plaatsen van een electrische fan.
<b>Cheers Bowy</b>
<A HREF="[www.seriousIIa.tk] src="[members.lycos.nl];
</A>
<b>Cheers Bowy</b>
</A>
Geen persoonlijke ervaring mee, maar een viscofan was als optie voor de series 3 leverbaar. Er hoort alleen wel een andere waterpomp bij. Je ziet ze nog het meeste op de laatste series 3 modellen.
Dennis B.
Dennis B.
Hoi Jan,
Ik zou voor electrisch gaan, heeft toch een aantal voordelen t.o.v. visco
- kan je uitzetten bij (diepe) doorwading
- koelt na als je motor uit staat
- draait alleen als het nodig is
Gr,
Marc
Ik zou voor electrisch gaan, heeft toch een aantal voordelen t.o.v. visco
- kan je uitzetten bij (diepe) doorwading
- koelt na als je motor uit staat
- draait alleen als het nodig is
Gr,
Marc
Jongens,
Ik heb een elektrische fan gemonteerd maar die koelt niet genoeg.
Op de lange afstand (Enschede/Groningen bijv.) komt de wijzer van de temp.meter
net/net niet in het rode vakje.
Als ik ca 80 rij blijft hij er ca 2 mm onder maar richting 100 (is min of meer volgas)
wordt hij iets te warm.
Als we weer een hete zomer krijgen of als ik het terrein in ga redt hij het niet ben ik bang.
Vandaar de viscofan waarbij ik overigens de elektrische wil laten zitten.
Wellicht haal ik de visco er in de winter af en gebruik ik hem alleen ÃÂn de zomer.
Heeft het trouwens zin om de kap achter de radiator weer te monteren om de rijwind beter te richten of is dit onzin?
Graag commentaar,
Gr,
Jan
Ik heb een elektrische fan gemonteerd maar die koelt niet genoeg.
Op de lange afstand (Enschede/Groningen bijv.) komt de wijzer van de temp.meter
net/net niet in het rode vakje.
Als ik ca 80 rij blijft hij er ca 2 mm onder maar richting 100 (is min of meer volgas)
wordt hij iets te warm.
Als we weer een hete zomer krijgen of als ik het terrein in ga redt hij het niet ben ik bang.
Vandaar de viscofan waarbij ik overigens de elektrische wil laten zitten.
Wellicht haal ik de visco er in de winter af en gebruik ik hem alleen ÃÂn de zomer.
Heeft het trouwens zin om de kap achter de radiator weer te monteren om de rijwind beter te richten of is dit onzin?
Graag commentaar,
Gr,
Jan
Heb je de fan voor of achter je radiateur gemonteerd? een fancowl is in beide gevallen absoluut belangrijk, het rendement neemt daardoor enorm toe!
Is de rest van je koelsysteem in orde?
Werkt je sensor en meter goed?
Meestal zijn dit de redenen dat ie te warm wordt. Zeker bij snelwegkm's moet koeling geen probleem zijn.
Cheers Bowy
Is de rest van je koelsysteem in orde?
Werkt je sensor en meter goed?
Meestal zijn dit de redenen dat ie te warm wordt. Zeker bij snelwegkm's moet koeling geen probleem zijn.
Cheers Bowy
Ben 't helemaal met bowy eens,...
Wat is de huidige openingstemp van je thermostaat (opent ie uberhaupt wel goed)
Mijn thermostaat gaat open op +/- 72c en de fan slaat aan op +/- 80c, deze combi werkt voor mijn 6-cilinder perfect. (en dat zegt wel iets voor een blok dat graag warm wordt). Mijn temp meter komt op z'n maximum net boven de "N"
Kijk ook even naar het typr fan dat je gebruikt, ik zelf ben heel tevreden over de ford scorpio fan, de maximale afmeting die je er op kan zetten, model lijkt erg veel op die dure Kenlow dingen, ik heb er op de sloop 10 eurie voor betaald

ik heb er wat plaatjes van staan op [www.mvo.fotopic.net]
Succes,
Marc
Hoe heb je nu de thermostaat van de fan gemaakt? kun je die los kopen?
Groet,Wilberth
Groet,Wilberth
Kun je gewoon loskopen... op mijn site staat er ook meer over.
<b>Cheers Bowy</b>
</A>
<b>Cheers Bowy</b>
</A>
Jan,
Uit je berichtje begrijp ik dat je een electrische fan gemonteerd hebt en en ik denk dat je daarom de cowling en originele fan verwijderd hebt. Weet je inderdaad zeker dat je electrische fan de goede richting op draait, je hebt namelijk zuigende en blazende versies. Het zuigende type moet je achter de radiateur monteren, het blazende type ervoor.
Op de snelweg heb je eigenlijk geen fan nodig, de rijwind zou voor voldoende koeling moeten zorgen. Aangezien daar juist jouw probleem ligt denk ik dat je de oorzaak in een andere richting moet zoeken. Het zou een verstopte radiateur kunnen zijn, de slecht werkende (of niet gemonteerde) thermostaat of een slecht werkende waterpomp.
Thermostaat kun je snel controleren door hem te demonteren en in een pan heet water te leggen. Als het goed is zie je hem opengaan, zie je dat niet dan moet je hem vervangen.
De radiateur controleren is iets lastiger maar je zou kunnen beginnen met hem te demonteren en omgekeerd te spoelen (van beneden naar boven). Misschien komt er losse troep uit maar in de meeste gevallen levert het niet echt veel op. Als je met gewoon water als koelmiddel rijdt (of jij of de vorige eigeneren hebben dat gedaan) dan ik de kans heel groot dat de radiateur inwendig verstopt zit. Dat betekent dat het koelmiddel niet langs de kolommetjes naar beneden kan zakken (en gekoeld kan worden) maar dat het eigenlijk bovenaan blijft staan. Je waterpomp krijgt het koelmiddel dan niet rondgepompt en daardoor blijft het in je motorblok staan waardoor oververhitting plaats vindt.
Er is ook nog een hele andere line of thought...
Weet je zeker dat je ontsteking (of dieselpomp) goed op tijd staat ? Bij een verkeerd afgestelde timing (teveel voor of na) kun je ook oververhittingsverschijnselen krijgen. Ik weet natuurlijk niet hoe goed jij bent in het herkennen van pingelen (van de motor) maar het zou theoretisch ook nog wel een oorzaak kunnen zijn.
Mvrgr, Hugo
Uit je berichtje begrijp ik dat je een electrische fan gemonteerd hebt en en ik denk dat je daarom de cowling en originele fan verwijderd hebt. Weet je inderdaad zeker dat je electrische fan de goede richting op draait, je hebt namelijk zuigende en blazende versies. Het zuigende type moet je achter de radiateur monteren, het blazende type ervoor.
Op de snelweg heb je eigenlijk geen fan nodig, de rijwind zou voor voldoende koeling moeten zorgen. Aangezien daar juist jouw probleem ligt denk ik dat je de oorzaak in een andere richting moet zoeken. Het zou een verstopte radiateur kunnen zijn, de slecht werkende (of niet gemonteerde) thermostaat of een slecht werkende waterpomp.
Thermostaat kun je snel controleren door hem te demonteren en in een pan heet water te leggen. Als het goed is zie je hem opengaan, zie je dat niet dan moet je hem vervangen.
De radiateur controleren is iets lastiger maar je zou kunnen beginnen met hem te demonteren en omgekeerd te spoelen (van beneden naar boven). Misschien komt er losse troep uit maar in de meeste gevallen levert het niet echt veel op. Als je met gewoon water als koelmiddel rijdt (of jij of de vorige eigeneren hebben dat gedaan) dan ik de kans heel groot dat de radiateur inwendig verstopt zit. Dat betekent dat het koelmiddel niet langs de kolommetjes naar beneden kan zakken (en gekoeld kan worden) maar dat het eigenlijk bovenaan blijft staan. Je waterpomp krijgt het koelmiddel dan niet rondgepompt en daardoor blijft het in je motorblok staan waardoor oververhitting plaats vindt.
Er is ook nog een hele andere line of thought...
Weet je zeker dat je ontsteking (of dieselpomp) goed op tijd staat ? Bij een verkeerd afgestelde timing (teveel voor of na) kun je ook oververhittingsverschijnselen krijgen. Ik weet natuurlijk niet hoe goed jij bent in het herkennen van pingelen (van de motor) maar het zou theoretisch ook nog wel een oorzaak kunnen zijn.
Mvrgr, Hugo
> - koelt na als je motor uit staat
Hoe draait je waterpomp dan? Heb jij een elektrische
waterpomp?
Roel
Hoe draait je waterpomp dan? Heb jij een elektrische
waterpomp?
Roel
Hi Roel,
Door het temp verschil tussen de radiateur in de vloeistof en in het blok ontstaat stroming, het warme water loopt langs de sensor en de fan begint weer te draaien

Marc