Bobine condensator
Bobine condensator
Bij mijn v8 heb ik wat startproblemen. De bobine is reeds vernieuwd. Er wordt door technici gesproken over een "condensator". Waar zit deze bij een defender v8 uit 1984. Iemand een idee?? hij zou stuk kunnen zijn.
groeten Raymond
groeten Raymond
Re: Bobine condensator
Er zijn bobines met zo'n ding ivm ontstoring, maar meestal bedoelt men de condensator die aan je ontsteking zit als je contactpunten hebt tenminste. Dat ding zorgt er voor dat er geen vonken ontstaan tussen de puntjes. Is hij doorgeslagen dan heb je kortsluiting of de motor vonkt en knalt. Meet ook eens je kabels door naar de bougies. Als die intern gebroken zijn krijg je meer vonken bij je puntjes en verlies je vonk in de kabel.
Let ook er op dat je bobine de goede is. Er zijn 6, 9 en 12 volt uitvoeringen. De eerste twee gebruiken een voorschakelweerstand. Via het startrelais gaat er dan direct 12 volt naar de bobine tijdens het starten. Zit dat goed ??
zeg eens wat je startprobleem is. Begon het na een verandering ? Hoe ontstond het.
Ontsteking: 12V via contactslot naar de bobine. dan vanuit de bobine naar de contactpunten en dan naar de aarde.. De contactpunten gaan open de bobinespanning valt weg wat zorgt voor een hoge secundaire spanning die naar de rotor van de verdeelkap gaat die dan via de rotor doorgegeven wordt aan de bougiekabel daar gaat de spanning naar de bougie en doordat het een hele hoge spanning is springt hij in de cilinder (of ergens anders als er iets poreus is) naar de aarde wat een vonk geeft. Die vonk moet stationair komen net voordat de zuiger boven is. Als de zuiger sneller gaat dan moet de vonk vroeger komen. (het mengsel heeft namelijk altijd de zelfde tijd nodig om te ontbranden maar de zuiger gaat steeds sneller en je wilt de maximale boem niet hebben voor de zuiger boven is of als hij alweer halverwege omlaag is) Dat steeds vroeger komen van de vonk heet vervroeging. Dat wordt geregeld door dat aan de nok waar de contactpuntjes op openen een paar vlieggewichten met veertjes zitten. Hoe verder de gewichten uitgaan staan hoe verder de nok verdraait en zo dus de ontsteking vervroegd. soms slijt dit mechanisme of breken er veertjes.
benzine. benzine wordt samen met lucht in de goede verhouding door de carb gemengd en de cilinder in gezogen. Daar onder druk gezet en dan de vonk=boem.
Dus geen vonk of echt heel erg verkeerd (en dan niet een graadje ofzo)= geen boem
Mengsel fout en dan ook echt fout is geen boem.
Je staat er versteld van met wat voor foute ontstekingen en mengsels een auto nog rijdt. Zoek het dus als hij niet start of echt heel slecht loopt in een blokkade van benzine of lucht (muizennestje in je luchtfilter), of een vonk die er niet of heel slecht komt bv door draadbreuk of slechte aarde.
Als de bobine het koud doet en warm niet meer zit er een draadbreuk in.
Pak een oude bougie en doe hem in een bougiedop en leg hem aan de aarde. Draai de startmotor rond en kijk of je vonken ziet.
Draai alle bougies eruit en kijk of ze nat zijn. Dan vonkt er daar iets niet goed. zijn ze het allemaal dan zit het verder richting verdeelkap of daarvoor. Is alles kurkdroog dan krijgt ie misschien geen benzine.
fred101
fred101
Let ook er op dat je bobine de goede is. Er zijn 6, 9 en 12 volt uitvoeringen. De eerste twee gebruiken een voorschakelweerstand. Via het startrelais gaat er dan direct 12 volt naar de bobine tijdens het starten. Zit dat goed ??
zeg eens wat je startprobleem is. Begon het na een verandering ? Hoe ontstond het.
Ontsteking: 12V via contactslot naar de bobine. dan vanuit de bobine naar de contactpunten en dan naar de aarde.. De contactpunten gaan open de bobinespanning valt weg wat zorgt voor een hoge secundaire spanning die naar de rotor van de verdeelkap gaat die dan via de rotor doorgegeven wordt aan de bougiekabel daar gaat de spanning naar de bougie en doordat het een hele hoge spanning is springt hij in de cilinder (of ergens anders als er iets poreus is) naar de aarde wat een vonk geeft. Die vonk moet stationair komen net voordat de zuiger boven is. Als de zuiger sneller gaat dan moet de vonk vroeger komen. (het mengsel heeft namelijk altijd de zelfde tijd nodig om te ontbranden maar de zuiger gaat steeds sneller en je wilt de maximale boem niet hebben voor de zuiger boven is of als hij alweer halverwege omlaag is) Dat steeds vroeger komen van de vonk heet vervroeging. Dat wordt geregeld door dat aan de nok waar de contactpuntjes op openen een paar vlieggewichten met veertjes zitten. Hoe verder de gewichten uitgaan staan hoe verder de nok verdraait en zo dus de ontsteking vervroegd. soms slijt dit mechanisme of breken er veertjes.
benzine. benzine wordt samen met lucht in de goede verhouding door de carb gemengd en de cilinder in gezogen. Daar onder druk gezet en dan de vonk=boem.
Dus geen vonk of echt heel erg verkeerd (en dan niet een graadje ofzo)= geen boem
Mengsel fout en dan ook echt fout is geen boem.
Je staat er versteld van met wat voor foute ontstekingen en mengsels een auto nog rijdt. Zoek het dus als hij niet start of echt heel slecht loopt in een blokkade van benzine of lucht (muizennestje in je luchtfilter), of een vonk die er niet of heel slecht komt bv door draadbreuk of slechte aarde.
Als de bobine het koud doet en warm niet meer zit er een draadbreuk in.
Pak een oude bougie en doe hem in een bougiedop en leg hem aan de aarde. Draai de startmotor rond en kijk of je vonken ziet.
Draai alle bougies eruit en kijk of ze nat zijn. Dan vonkt er daar iets niet goed. zijn ze het allemaal dan zit het verder richting verdeelkap of daarvoor. Is alles kurkdroog dan krijgt ie misschien geen benzine.
fred101
fred101
Re: Bobine condensator
Deze zit in de ontsteking, onder de rotorkap.
Is een ronde cilinder van ongeveer 2 cm lang met hier aan 1 zwarte draad voor zo ver als ik weet veel al zilver van kleur.
Succes
Theo
Is een ronde cilinder van ongeveer 2 cm lang met hier aan 1 zwarte draad voor zo ver als ik weet veel al zilver van kleur.
Succes
Theo
Re: Bobine condensator
Ik heb al vaker bij V8`s een condensator naast de bobine zien zitten.
Bij een Defender V8 zit die op het linker spatbord, direct naast de bobine.
Voor mijn gevoel is het een zelfde condensator als in een ontsteking zit.
Aad Koene
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell" <img src="[www.clubs.nl];
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
Bij een Defender V8 zit die op het linker spatbord, direct naast de bobine.
Voor mijn gevoel is het een zelfde condensator als in een ontsteking zit.
Aad Koene
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell" <img src="[www.clubs.nl];
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
Re: Bobine condensator
En niet met je vingers aan de draad van de condensator komen.
Je moet de condensator eerst ontladen.
Frans Bonnes
Je moet de condensator eerst ontladen.
Frans Bonnes
Re: Bobine condensator
Het begon met een nieuwe elektrische ontsteking van sparcom en een oude bobine. Vervolgens ging de bobine stuk, nieuw blauwe bosch geplaatst, probleem over. Na 1 dag rijden geen probleem. Na nog een dag rijden ben ik niet verder gekomen dan de buurman. Wel starten maar geen intensie om aan te slaan. Wel een vonk op de bougie. Nieuwe draden gemonteerd direct vanaf het contactslot. Nog steeds niet starten. Carburateurs schoongemaakt, niet starten. Wat ik nog als opties heb is het terugplaatsen van de voorschakelweerstand voor de bobine (was niet nodig volgens sparcom) en het terugplaatsen van een fijn getande pakkingring na de carburateur en voor het inlaatspruitstuk (voor betere benzine lucht meninging??????). Verders heb ik geen idee meer om hem aan de praat te krijgen.
Het is een grijs kenteken 110 V8 uit1984 die ik binnenkort stil wil zetten voor enorm groot onderhoud. Maar als ik hem wegzet met een niet werkende motor heb ik dit probleem na het onderhoud nog, dus een oplossing is wel gewenst
Het is een grijs kenteken 110 V8 uit1984 die ik binnenkort stil wil zetten voor enorm groot onderhoud. Maar als ik hem wegzet met een niet werkende motor heb ik dit probleem na het onderhoud nog, dus een oplossing is wel gewenst
Re: Bobine condensator
Heel moeilijk maar ik denk dat er iets mis is met je ontsteking of weer je bobine. Een electronische ontsteking heeft meestal een andere bobine nodig als een contactpunt ontsteking, dat moet je bij het kopen dus wel erbij zeggen.
De V8 heeft orgineel een (ik dacht 6 of 9Volt) bobine. omdat de auto 12 volt geeft zit hier een weerstand voor. Als je zo'n bobine permanent 12 volt geeft dan gaat hij meestal wel kapot. De startmotor heeft op het solenoid een aansluiting (ign) die naar je bobine gaat voorbij de weerstand. Deze zet tijdens het starten 12V op je bobine ivm spanningsverlies als de startmotor draait maar verder gaat het via de weerstand.
Verder is heel belangrijk dat een electronische ontsteking zich igv geen contact heel makkelijk opblaast. De dop eraf en even kijken of hij vonkt en dan geen goede aarde maken kan al genoeg zijn (been there done that, dacht ook dat dat wel mee viel , koste me de ontsteking van een ural en een BBmotor). Maar ik begrijp dat hij nog vonkt maar pas toch op. Mijn ural vonkte ook nog alleen te zwak, onder druk heb je een veel sterkere vonk nodig.
Aan je carbs zou ik niets doen als je zeker weet dat je ze weer goed hebt terug geplaatst, alle kabels vast, brandstofleidingen goed enz.
De verdelerkap zit goed, niet dat je bougiedraden hebt los gehad en verwisseld en nu de ontstekingsvolgorde veranderd is (op de kop of de kap)
Hij heeft gelopen dus de timing moet goed zijn, zit alles daar nog vast, niet vergeten vast te zetten en nu verdraaid door trillen.
anders bel maar, als je niet te ver zit wil ik wel helpen en telefonisch gaat sneller 0651277052
fred101 waardenburg
De V8 heeft orgineel een (ik dacht 6 of 9Volt) bobine. omdat de auto 12 volt geeft zit hier een weerstand voor. Als je zo'n bobine permanent 12 volt geeft dan gaat hij meestal wel kapot. De startmotor heeft op het solenoid een aansluiting (ign) die naar je bobine gaat voorbij de weerstand. Deze zet tijdens het starten 12V op je bobine ivm spanningsverlies als de startmotor draait maar verder gaat het via de weerstand.
Verder is heel belangrijk dat een electronische ontsteking zich igv geen contact heel makkelijk opblaast. De dop eraf en even kijken of hij vonkt en dan geen goede aarde maken kan al genoeg zijn (been there done that, dacht ook dat dat wel mee viel , koste me de ontsteking van een ural en een BBmotor). Maar ik begrijp dat hij nog vonkt maar pas toch op. Mijn ural vonkte ook nog alleen te zwak, onder druk heb je een veel sterkere vonk nodig.
Aan je carbs zou ik niets doen als je zeker weet dat je ze weer goed hebt terug geplaatst, alle kabels vast, brandstofleidingen goed enz.
De verdelerkap zit goed, niet dat je bougiedraden hebt los gehad en verwisseld en nu de ontstekingsvolgorde veranderd is (op de kop of de kap)
Hij heeft gelopen dus de timing moet goed zijn, zit alles daar nog vast, niet vergeten vast te zetten en nu verdraaid door trillen.
anders bel maar, als je niet te ver zit wil ik wel helpen en telefonisch gaat sneller 0651277052
fred101 waardenburg