laadprobleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
erik 109 ex-def

laadprobleem

Bericht door erik 109 ex-def »

Vraagje aan de elektronica-specialisten;Mijn 109 D,24 V,ex-Ned.Def. heeft een laadprobleem.

Het lijkt erop dat de accu's niet bijladen tijdens het rijden.Er staat 2x60 A in.De gelijkrichter heb ik recent vervangen voor een splinternieuwe.Dynamo heb ik open gehad om de koolborstels te inspecteren,ziet er prima uit.

Als de motor niet draait,meet ik ong. 25,4 V (rechtstreeks op de accu's) .Na het starten meet ik ong. 27,3,lijkt mij netjes...
Het laadstroomlampje gaat ook keurig uit,maar waarom laden de accu's dan niet bij??!!

Gisteren terug komen rijden uit noord-Frankrijk,zonder verlichting,zonder radio.Vanmorgen proberen te starten-accu's leeg!
Rara hoe kan dit.
De accu's zijn echt leeg,ligt niet aan startmotor ofzo.Als ik mijn reserve accu erin zet start ie zo.

Verder zit er een hoofdstroomschakelaar in de plus-kabel direct van de accu en heb ik de solenoid die naast de gelijkrichter zit verwijderd.

Wie weet wat dit kan zijn?
AadG

Re: laadprobleem

Bericht door AadG »

Je kan het laadcircuit heel simpel testen.

Alles aanzetten, kachelventilator, ruitenwisser, verlichting enz.

Auto laten lopen en dan in jouw geval de min van je accu loshalen.

Nu loopt de LAADSPANNING door het elektrisch circuit van 28 volt.

Je kachelventilator en ruitenwisser zullen dus hoorbaar en zichtbaar sneller gaan werken.

Is dit niet het geval ...... accu`s overleden ??

Ik kan de laadstroom meten mbv een gelijkstroom amperetang.

Ben woonachtig in Rotterdam eo.

Succes
erik 109 ex-def

Re: laadprobleem

Bericht door erik 109 ex-def »

Heb dit gelijk geprobeerd,als ik de min loshaal gaan de wissers idd wel iets sneller,als ik de min weer aansluit "dipt" de motor ook iets,alsof ie het wat zwaarder krijgt...

De accu's heb ik al diverse keren getest,omdat ik ze niet vertrouwde.Deze zijn echter prima in orde,ze zijn ook nog maar 3 maanden oud.

Ik begin een beetje te twijfelen aan de min-kabel vanaf de accu.Ik wil deze nu vanaf de accu's direct naar voren leggen en aarden op het punt waar ook de gelijkrichter geaard is.

Kan ik uit het bovenstaande opmaken dat het laadcircuit in orde is?
AadG

Re: laadprobleem

Bericht door AadG »

Ja zoals je het beschrijft moet het laadcircuit in orde zijn.

Kijk inderdaad de massa eens goed na.
erik 109 ex-def

Re: laadprobleem

Bericht door erik 109 ex-def »

Heb de min-kabel vanaf de accu vervangen voor een verse,deze helemaal naar voren gelegd en op hetzelfde massapunt als de gelijkrichter aangesloten.

Hoe kan ik nu meten of de accu's idd bijladen?Ik meet 27,4 V,maar dat had ik voorheen ook al...
Ik moet zeker gewoon gaan rijden en dan morgen ochtend hopen dat ie start?
AadG

Re: laadprobleem

Bericht door AadG »

zoiets ja

Ik zal aan je denken
fred101

Re: laadprobleem

Bericht door fred101 »

Ik denk ook massa, je meet dan wel genoeg volt maar het is de vraag of er nog genoeg ampere door komt. Waarschijnlijk is de weerstand ergens zo hoog dat dat het hele vermogen opsloprt

fred101
erik 109 ex-def

Re: laadprobleem

Bericht door erik 109 ex-def »

Vanmiddag de min-kabel vervangen,daarna gaan rijden.Bij vertrek meette ik 25,1 V,ongeveer een uur gereden en daarna had ik 26,6 V! Bij stilstaande motor!

Nu 6, uur later,de auto gestart (op de accu waar ie eerst niet op wilde starten) en TIK EN LOPEN!.

Effe afwachten wat ie morgen ochtend doet,maar ik heb goede hoop...

Ik houd jullie op de hoogte ,bedankt voor de hulp!
erik 109 ex-def

Re: laadprobleem opgelost?

Bericht door erik 109 ex-def »

Vanmorgen was de grote vraag,start ie of niet?

Tot mijn grote opluchting startte ie perfect!Ik hoop dan ook dat ik hiermee het laadprobleem heb opgelost.
Gisteren niet eens zo heel lang gereden en met lege accu's weggegaan,het lijkt er dan ook op dat ze gisteren toch flink opgeladen zijn.

Kijken hoe lang het goed blijft gaan...

Bedankt voor de hulp
Plaats reactie