Je landrover brengt je altijd thuis (nou ja..)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Chris 110

Je landrover brengt je altijd thuis (nou ja..)

Bericht door Chris 110 »

De startmotor gierde het al een tijdje uit, ik hoopte het uit te kunnen 'zingen' tot de prikkersdag maar helaas... gisteren kwam er alleen een klikje uit: bendix vastgeslagen, en dan rijdt hij echt niet meer. Gelukkig was de smid in Oosterbeek zo galant om zijn Discovery er voor te zetten, zo ben ik dus toch nog met een Land Rover thuis gebracht....

Nu nieuwe startmotor halen, maar helaas is de starterkrans ook beschadigd, ong een kwart van de tanden weg (op een stukkie van 10-15cm). Moet er nu een nieuw vliegwiel op?

gr, Chris 110
frank RR V8 Merc220D´73 2cv6

Re: Je landrover brengt je altijd thuis (nou ja..)

Bericht door frank RR V8 Merc220D´73 2cv6 »

Hoi

Starterkrans kan je wisselen, je moet de nieuwe op de juiste temperatuur stoken (in de oven) en dan kan je hem eromheenschuiven, maar is een heel karwei. motor of bak moet uit de auto. Ik zou het eerst eens proberen met een (tweedehands startmotor), of zijn er tanden weg
Chris 110

Bericht door Chris 110 »

Tanden zijn iet weg, alleen een stukje afgesleten (ong 1/4 van de tand is weg gesleten. De startmotor piept en kraakt als je de bendix draait. Ik hoop dat een nieuwe motor minder spelingen heeft, en het relais de motor pas laat draaien als de bendix goed op de krans ligt. klopt dat?
Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73

Bericht door Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73 »

Hoi

Een startrelais hoort pas aan te gaan nadat de bendik op de krans ligt.

groet frank
wilberthje

Bericht door wilberthje »

Zoals ik enkele posting geleden al stelde:

Je landrover brengt je altijd thuis, je weet alleen nooit hoe en wanneer.

Starter krans is te vervangen, de oude kun je verwijderden door hem te breken met een koudbeitel. Een nieuwe doe je er dan omheen door hem op te warmen en vervolgens over het vliegwiel te leggen.

Blijft wel een behoorlijke operatie, trek maar gerust een dagje voor uit denk ik zo. Vliegwiel moet er namelijk helemaal uit en weer terug erin. (heb hier zelf nog geen ervaring mee, misschien ervarings deskundigen?)
Weet eigenlijk niet wat zo'n starterkrans kost. Als dat nu echt te gek wordt moet je misschien even een oproepje doen voor een gebruikt vliegwiel.

Groet, Wilberth
PH

Bericht door PH »

Je kunt je vliegwiel ook loshalen, halve slag draaien en weer vastzetten,om de een af andere manier gebruikt de startmotor altijd hetzelfde stuk van je starterkrans.Je verslijt dan gewoon het volgende stuk.Kan alleen als er geen tanden weg zijn!
Dave

Bericht door Dave »

Hoi,

Het verdraaien van het vliegwiel met een halve slag zou ik niet doen. Dan heb je namelijk hetzelfde probleem. De motor stopt namelijk altijd voor een compressieslag. Omdat je er waarschijnlijk 4 van hebt, stopt de motor op 1 van die 4 plaatsen. Daar moet de startmotor dus ook altijd beginnen met aangrijpen op de startkrans.
Maar als je het vliegwiel toch los hebt, kun je het beste meteen de startkrans vervangen.

Groeten,

Dave Frencken
Paul KampeerRover

Bericht door Paul KampeerRover »

Chris,

Sartmotor zou ik laten reviceren, is voordeliger dan een nieuwe en mits door een goed bedrijf gedaan, net zo goed.

Het vervangen van het vliegwiel vond ik het eenvoudigst door de bak te verwijderen.
ik zou niet lopen klooien met allerlei trucjes. Vroeg of laat ben je toch aan de beurt met dat vliegwiel. Vervangen dus. Er is vast ergens een goede gebruikte vliegwiel te vinden.

Succes.
hopelijk voor de 20e klaar!

groet, Paul
wilberthje

Bericht door wilberthje »

Das dus 2 plaatsen tenzij jij een 2-takt rijdt

Wilberth
Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73

Bericht door Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73 »

of op 4 als je V8 rijd :-)
of op 3 als je 6 cyl rijd .....
a Rumble

Bericht door a Rumble »

het vliegwiel kun je niet verdraaien. een pin in de krukas zorgt er voor dat het vliegwiel er maar op een manier oppast. Zal wel met tegenbalans te maken hebben.

Anton
Ploertje

Bericht door Ploertje »

Uuuuuhhhhhhhhhhh,

Hoe dan bij een 5cylinder TD 5?????????

2,5 stop plaatsen

Richard
chris 110

Bericht door chris 110 »

Dank voor alle reacties,

Ik heb inmiddels bij Ron B een revisiemotor gehaald. De slijtage op de krans lijkt mee te vallen. Door de correct functionderende startmotor (gaat pas draaien als de krans er helemaal op ligt, ipv halverwege, of nog minder) denk ik dat ik geen last heb van de afgesleten stukken. De bramen veil ik nog weg

Ennuh, ik heb helaas maar 4 cylinders, ik zal ook de andere plek nog inspecteren

gr, Chris 110
Plaats reactie