Dynamo!
Dynamo!
Probleempje met de voeding/laadstroom vanaf dynamo:
Lampje gaat niet meer uit, bij hoog toerental dimt het wel...
Bekabeling doorgemeten, blijkt dat het kabeltje dat naar het dash gaat (richting lampje dus) een weerstand aangeeft van 110 Ohm (plus van multimeter op kabeltje, min op chassis) en dit vanaf de contrastekker waar de kabelboom het schutbord in verdwijnt (dus kabelboom in de motorruimte is OK)
Nu heb ik dus het idee dat het aan de bekabeling ligt?
Zit er in het dashboard nog iets tussen de dynamo en het controlelampje?
of komt dus (dat denk ik) het kabeltje gewoon ergens tegen het schutbord of chassis (massa) aan.... Hmmm rara, wie weet raad, of wil even checken of ie dezelfde meting verkrijgt?
Groetjes, Jean Pierre!
Lampje gaat niet meer uit, bij hoog toerental dimt het wel...
Bekabeling doorgemeten, blijkt dat het kabeltje dat naar het dash gaat (richting lampje dus) een weerstand aangeeft van 110 Ohm (plus van multimeter op kabeltje, min op chassis) en dit vanaf de contrastekker waar de kabelboom het schutbord in verdwijnt (dus kabelboom in de motorruimte is OK)
Nu heb ik dus het idee dat het aan de bekabeling ligt?
Zit er in het dashboard nog iets tussen de dynamo en het controlelampje?
of komt dus (dat denk ik) het kabeltje gewoon ergens tegen het schutbord of chassis (massa) aan.... Hmmm rara, wie weet raad, of wil even checken of ie dezelfde meting verkrijgt?
Groetjes, Jean Pierre!
Re: Dynamo!
Ik heb even op het schema gekeken, maar tussen het lampje en de aansluiting op de dynamo zit geen weerstand. Echter er zit wel een aftakking naar een weerstand, die aan de andere kan zit aan gesloten aan de geschakelde +12 volt.
Om er zeker van te zijn dat de draad nog goed is kun je deze bij de dynamo losnemen en de meter aansluiten tussen de steker op de draad en de de aansluiting van het lampje. Hier zou je nagenoeg 0 ohm moeten meten.
Helaas weet ik de waarde van die parallelweerstand niet, maar omdat je ook door de rest van de installatie aan het meten bent is de waarde van 110 ohm die je meet natuurlijk best mogelijk.
Met zowel de methode die jij hebt gebruikt als die ik zojuist aangaf is het niet mogelijk om een aardsluiting te meten als deze niet keihard aanwezig is.
Ideaal zou zijn om de weerstand te lokaliseren en deze tijdelijk los te nemen, dan kun je een aardsluiting wel meten.
Dennis B.
Om er zeker van te zijn dat de draad nog goed is kun je deze bij de dynamo losnemen en de meter aansluiten tussen de steker op de draad en de de aansluiting van het lampje. Hier zou je nagenoeg 0 ohm moeten meten.
Helaas weet ik de waarde van die parallelweerstand niet, maar omdat je ook door de rest van de installatie aan het meten bent is de waarde van 110 ohm die je meet natuurlijk best mogelijk.
Met zowel de methode die jij hebt gebruikt als die ik zojuist aangaf is het niet mogelijk om een aardsluiting te meten als deze niet keihard aanwezig is.
Ideaal zou zijn om de weerstand te lokaliseren en deze tijdelijk los te nemen, dan kun je een aardsluiting wel meten.
Dennis B.
Re: Dynamo!
contact aan, motor uit en dan de stekker los trekken van de dynamo of draad d+ losmaken.
lampje moet nu uit gaan.
sucses
Cees s
lampje moet nu uit gaan.
sucses
Cees s
Re: Dynamo!
Hoi
Dat je die weerstand meet is mischien wel logis, hoe heb je gemeten? met het contact uit? je meet dan eerst over het lampje in je dash (1??watt 12 volt dus, P=V^2/R, ongeveer 100 ohm) vervolgens via alles wat op het kontact aangesloten is naar de min (weinig ohm). Dus je meting klopt wel, maar je hebt er weinig aan. Als het lampje gaat branden op contact, en uitgaat als je de stekker uit de dynamo trekt is dat wel ok. check de draden tussen de dynamo en accu en anders je koolborstels.
groet Frank
Dat je die weerstand meet is mischien wel logis, hoe heb je gemeten? met het contact uit? je meet dan eerst over het lampje in je dash (1??watt 12 volt dus, P=V^2/R, ongeveer 100 ohm) vervolgens via alles wat op het kontact aangesloten is naar de min (weinig ohm). Dus je meting klopt wel, maar je hebt er weinig aan. Als het lampje gaat branden op contact, en uitgaat als je de stekker uit de dynamo trekt is dat wel ok. check de draden tussen de dynamo en accu en anders je koolborstels.
groet Frank