Zit even stevig te balen.............

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Erik Hof

Zit even stevig te balen.............

Bericht door Erik Hof »

Blackie, het lijdend voorwerp (een 90 td5 van 2001, 108dkm)

Is sinds vanavond toen ik terug kwam uit Groningen een beetje ongesteld geworden. Had het vanmorgen nog niet zien liggen toen ik hem van z'n plekje reed, Maar er lag ongeveer een plas van 30 bij 30 onder de motor. Dit is van die rode (of roze) koelvloeistof. Toen ik vanavond terug kwam had ik het ook nog niet door. Maar toen ik de gargage van pa binnen stapte viel het me wel op. Die plek dus. Na het eten Blackie maar weer uit z'n hok gehaald en op de vierkolomer gereden (pa heeft een gargage bedrijf). Toen werd het al snel duidelijk....................... Behoorlijk incontinent..... het druk vatje was al bijna leeg. Bij nader onderzoek blijkt het aan de achterkant van de kop (dus cil 5 en 4) weg te komen. Ook is ter hoogte van cilinder 4 de uitlaatspruitstuk (rechterzijde) pakking en de kop behoorlijk rood gekleurd, en loopt er een spoor naar beneden. Aan de andere kant (voor de kijkers links) loopt er ook een spoor naar beneden. Dit verzamelt zich onderaan de carterpan en drupt van daar naar verder naar beneden.

Heeft er iemand dit eerder gehad? Heb er nog geen idee van hoe het komt, laat hem voor het rijden gaan(koude motor) altijd eerst even een minut of 10 warm-draaien en als ik van gereden heb laat ik hem ook weer een minuut of vijf nakoelen (stationair draaien).
Wat zouden de kosten zijn? Heb namelijk ergens eens gehoort dat de kop van een Td5 niet te vlakken is(??)

Alle info is welkom

Gr Erik & een zieke Blackie
Serious IIa

Re: Zit even stevig te balen.............

Bericht door Serious IIa »

Balen Erik,

Hoop dat het kostentechnisch meevalt......

Cheers bowy
Dorris

Bericht door Dorris »

Erik

behoorlijk balen zeg. Hoop niet dat we zijn trekkracht overschreden hebben vanmiddag

sterkte

roelof

Ook met een klein plasje maar dat zit onder de tank en dat komt omdat die nu net weer iets te vol is. Het is ook niet snel goed
Op de sneeuw zie je wel echt alles
Serious IIa

trouwens stop knop wel alvast weer op starten gezet

Cheers Bowy
john dekkers

Bericht door john dekkers »

ik denk dat er meer mensen zijn met een dergelijk probleem,
van de kosten heb ik geen idee.
Maar waarom laat je je blok zolang warm draaien cq afkoelen??
Dat je je blok(beter je turbo) in toerental naar beneden wilt krijgen
naar een stevig ritje dat kan ik enigzins nog wel begrijpen
maar dat hoeft toch geen 5 min. te duren.
Ik start mijn auto oliedruk lampje uit, auto uit de garage,
en dan rijden wel rustig maar wel rijden daar warmt het blok sneller
van op dan 10 min. staionair draaien. Maar dat is mijn menig.
Misschien moet je een zoekopdrachtje doen m.b.t. je blok.
groetjes john
Dorris

Bericht door Dorris »

Ja 2 dingen moet je wel weten met Dorris
Is er voldoende benzine/ diesel en ......
stopknop aan/uit

maar dan heb je verder ook geen problemen zeg maar.

so long roelof
wilberthje

Bericht door wilberthje »

Eerst eens loshalen, heb geen ervaring met TD5 maar vaak kun je ook zonder vlakken gewoon een nieuwe kopping ertussen trekken als er behalve de pakking niets beschadigd is.

Hoop dat het allemaal een beetje mee wil vallen. Zijn altijd "enge" dingen om tegen te komen.

Succes, Wilberth
Serious IIa

Alleen dat voldoende Diesel is wat lastig te weten zonder die meter moeten we toch voor Billing maar wat aan doen

Cheers Bowy
Erik Hof

Bericht door Erik Hof »

Zal wel de (slechte?) eigenschap zijn van een machinist van de zeevaart, daar doen we dit namelijk ook altijd alvoorens de motor te belasten. En motoren die direct vollast moeten kunnen draaien, zoals generatoren, hebben permanente voorverwarming (tot een graad of 65/70).
Laat mijn motor ongeveer een minut of vijf stationair draaien en dan rustig wegrijden, onder de 2000 toeren blijven. En pas belasten als de temp.meter op z'n normale plekkie staat (halverwege)..........

gr erik

heb net nog even gekeken, de plas is niet groter geworden, er zitten geen uitlaatgassen in het koelwater als de motor draait en ook geen olie sporen.
Andy

Bericht door Andy »

Hee Erik, ik heb in de wandelgangen wel eens gehoord dat tijdens de ongesteldheid tampons of een dik maandverband een oplossing kan wezen.. ;-) Ik hoop wel dat het allemaal mee gaat vallen. Succes!

Andy&Amanda,members of the Iceland Expedition 2005
110 300TDi,Cool Runnings
Erik Hof

Bericht door Erik Hof »

Jaja we zien het wel morgen.......... eerst maar een stevig over na denken

gr Erik (also a member of the Iceland Expedition 2005)
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Ja hallo John,
Jij hebt toch een landcruiser? Die zijn (zoals je ondertussen wel gelezen hebt) iets service vriendelijker. Waarschijnlijk zijn de onderdelen daardoor wel zoveel duurder, je hebt er gewoon minder van nodig, dus de doorlooptijden bij de leverancier zijn langer ;-)

Groet, Jan F.
"The Real 90"
(Die ook wel eens een gescheurde kop van een BJ heeft moeten vervangen)
Peter Stroomberg

Bericht door Peter Stroomberg »

Erik,

benieuwd of het allemaal gelukt is!?
Plaats reactie