Sinds een aantal dagen start mijn 110 V8 niet als ik 's ochtends naar mijn werk wil. Tot nu toe startte hij altijd, zelfs bij -10, gewoon op gas, maar de laatste tijd heeft hij er geen zin meer in. Omzetten naar benzine helpt niet. Het gekke is, als ik 's middags thuis kom en hem start, slaat hij direkt aan. Daarna loopt hij alsof er niets aan de hand is.
Bobine, kabels en verdeelkap vorig jaar nog vervangen en laatst nog gecontroleerd, zien er goed en droog uit. Bougies laatst nog vervangen.
Iemand enig idee??
Michiel
Start niet op benzine / lpg
Re: Start niet op benzine / lpg
bougies?
Begon de ellende voor of na het vervangen van de bougies.. Zelfde merk en type als de oude?
Kleine dingen kunnen ooit groot verschil maken.
Daarna denk ik toch al snel aan de accu die met deze koude er misschien iets meer moeite mee heeft en net niet voldoende spanning op kan brengen voor een goede vonk, naast het leveren van de start stroom.
(had mijn YA 126 ook altijd als het zwaar vroor. Daar was de oplossing heel simpel, contact aan zwengel d'r in, halve slag draaien en hij liep weer)
Groet,Wilberth
Begon de ellende voor of na het vervangen van de bougies.. Zelfde merk en type als de oude?
Kleine dingen kunnen ooit groot verschil maken.
Daarna denk ik toch al snel aan de accu die met deze koude er misschien iets meer moeite mee heeft en net niet voldoende spanning op kan brengen voor een goede vonk, naast het leveren van de start stroom.
(had mijn YA 126 ook altijd als het zwaar vroor. Daar was de oplossing heel simpel, contact aan zwengel d'r in, halve slag draaien en hij liep weer)
Groet,Wilberth
Re: Start niet op benzine / lpg
De ellende begon later, maar niet direkt na het vervangen. Ik denk ondertussen zelf ook dat het de accuspanning is. Zeker na een gesprekje met Hendrik, die toch altijd weer met goede opmerkingen komt.
Vanavond maar eens verder zoeken. Wellicht de accu een paar uur aan de lader of een stuk gaan rijden (als hij start uiteraard)
Michiel
Vanavond maar eens verder zoeken. Wellicht de accu een paar uur aan de lader of een stuk gaan rijden (als hij start uiteraard)
Michiel
Re: Start niet op benzine / lpg
Hallo Michiel,
Ik rij ook op LPG met een IIa 88 van 1967 Loopt ook altijd maar eer gisteren zomaar inhouden en stilvallen na een bocht. Alles nagekeken starten en lopen.
Thuis punten op nieuw afgesteld. Tijdens proefrijden midden in het dorp weer stilvallen. Zie ik dat het draadje van de bobine naar de verdeler los in het kabelschoentje zit. Vast gemaakt en lopen. Hoe ouder de bedrading hoe harder het koper veroudert en oxideert. Misschien heb je er wat aan.
Succes,
Ted
Ik rij ook op LPG met een IIa 88 van 1967 Loopt ook altijd maar eer gisteren zomaar inhouden en stilvallen na een bocht. Alles nagekeken starten en lopen.
Thuis punten op nieuw afgesteld. Tijdens proefrijden midden in het dorp weer stilvallen. Zie ik dat het draadje van de bobine naar de verdeler los in het kabelschoentje zit. Vast gemaakt en lopen. Hoe ouder de bedrading hoe harder het koper veroudert en oxideert. Misschien heb je er wat aan.
Succes,
Ted
Re: Start niet op benzine / lpg
Even een update:
Het ligt idd. aan de bedrading, ik ben bij een auto-elektra specialist langsgeweest vanmiddag. Tussen dynamo en accu verlies ik al ruim 0.8 V, wat betekent dat de accu niet goed bijgeladen wordt, zeker niet met verlichting en kachel aan (niet dat die kachel ook maar iets doet met dit weer..). Dus z.s.m. bedrading nalopen en vervangen. Verder is de accu wellicht ook niet helemaal goed meer, heeft lang onder een defecte dynamo gediend, en vorig jaar ook nog eens 4,5 maand stil gestaan tijdens een bakrevisie. Maar eerst de bedrading doen, dan kunnen we de accu beter beoordelen.
Iedereen bedankt voor de bijdragen.
Michiel
Het ligt idd. aan de bedrading, ik ben bij een auto-elektra specialist langsgeweest vanmiddag. Tussen dynamo en accu verlies ik al ruim 0.8 V, wat betekent dat de accu niet goed bijgeladen wordt, zeker niet met verlichting en kachel aan (niet dat die kachel ook maar iets doet met dit weer..). Dus z.s.m. bedrading nalopen en vervangen. Verder is de accu wellicht ook niet helemaal goed meer, heeft lang onder een defecte dynamo gediend, en vorig jaar ook nog eens 4,5 maand stil gestaan tijdens een bakrevisie. Maar eerst de bedrading doen, dan kunnen we de accu beter beoordelen.
Iedereen bedankt voor de bijdragen.
Michiel