Oorzaak brandstof in carter

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Joost

Oorzaak brandstof in carter

Bericht door Joost »

Allereerst bedankt voor jullie reacties en hulp op mijn vraag over brandstof in het carter. De oorzaak is inmiddels bekend:

Er zit een kleine scheur in de kop op die plek waar de 1e injector in de kop zit.
( dus onder de afdichtingsring )

Nu ik een beetje van de schrik bekomen ben (lijkt een duur grapje te worden) rijzen bij mij een aantal vragen:
- Heeft iemand eens hetzelfde gehad ?
- Mijn td5 90 is van 2001, weet iemand hoe Landrover hier tegenaan kijkt ?
(garantie, coulance beleid)
- Is revisie een optie ?

Joost
Dennis101

Re: Oorzaak brandstof in carter

Bericht door Dennis101 »

Als je bij Land Rover geen garantie/coulance regeling kan treffen kijk dan eens bij Vis Land Rover supplies op de site:
[www.vislandrovers.nl]

Zij hebben nieuwe cilinderkoppen voor de TD5 op voorraad voor een veel lagere prijs als bij de dealer. Voor de prijs zou je even met ze moeten bellen.
[www.vislandrovers.nl]

Dennis B.
110

Bericht door 110 »

Of kijk/informeer eens bij:

[www.turner-engineering.co.uk]

Succes
wilberthje

Bericht door wilberthje »

Ik zou persoonlijk voor een coulance/garantie regeling gaan. Gezien de aard van de schade en de leeftijd van de auto denk ik dat je aannemlijk kan maken dat er ergens een productiefout in zit.

Ben niet precies bekend met de wetgeving, maar volgens mij zijn fabrikanten (ongeacht de aangeboden garantie, weet niet of die al verlopen is) verplicht om aan bepaalde verwachtingen te voldoen. Lijkt me dat je een redelijk kans op succes hebt.
Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73

Bericht door Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73 »

Hoi

Hoeveel km heeft de auto gelopen? is hij altijd bij LR in onderhoud geweest? En wat voor pomp was nou net vervangen en door wie en waarom?

groet Frank
leo

Bericht door leo »

En vergeet niet dat de motor met een olie/diesel mengsel in het carter heeft gedraaid....Dat is iets wat zeker gevolgen kan hebben op de langere termijn!
Hugo

Bericht door Hugo »

Joost,

Daar wordt je niet vrolijk van.... helaas hoor je het wel vaker van de vroege TD5 motoren. Ik denk in alle eerlijkheid dat reviceren van de kop je niet echt verder helpt omdat scheurtjes op die plek ontstaan door de combinatie van de thermische en statische belasting. Lassen van het scheurtje zal je in veel gevallen slechts tijdelijk verder helpen, je hoort wel vaker dat de kop dan naast de lasnaadjes weer scheurt.

Volgens mij heeft Craddock ook nog nieuwe TD5 koppen liggen maar helaas komen er nog wel wat extra kosten bij om de kleppen, pompverstuivers etc. gemonteerd te krijgen.

Als de auto in onderhoud bij de dealer is zou je kunnen proberen op coulance aan te sturen. Lukt dat niet en je wilt de importeur (deels) aansprakelijk stellen voor de geleden schade dan denk ik dat je je op moet maken voor enig juridisch touwtrekken. Laat in dat geval een contra-expertise uitvoeren van de schade door een onafhankelijk bedrijf (bv. Bovag, ANW en probeer hun een uitspraak te laten doen of het normale slijtage is of dat dit buitengewoon is.

Veel wijsheid en sterkte met de reparatie.

Mvrgr, Hugo
JRK

Bericht door JRK »

Ik denk dat een coulance regeling ook moeilijk word (dat is het sowieso altijd al bij LR NL):

[www.prikpagina.nl]

(geen dealeronderhoud...)

Adios, JR
Joost

Bericht door Joost »

Na veel spit en graafwerk ben ik er achter gekomen dat de oorzaak van de scheur in de eerste van de vijf injectiehuizen ontstaan is (uiteraard) door oververhitting, maar dat het ook veroorzaakt wordt door te weinig koeling, met andere woorden een ontwerpfout... Ook is mij duidelijk geworden dat ik, ondanks het ontwerpfoutje, niet op Landrover coulance hoef te rekenen....

Dit ontwerpfoutje wordt bevestigd door het bestaan van twee typen koppen voor de td 5 , een vroege en een late versie.

Ik heb dus een nieuwe kop nodig en ik vraag me nu af of de late versie van de kop ook toegepast kan worden i.p.v. de vroege versie.

Heeft iemand hierin misschien ervaring ?

Groeten, joost
leo

Bericht door leo »

Als er een vroege en late versie naast elkaar bestaan zullen ze wel niet uitwisselbaar zijn...Anders was het niet nodig om twee typen te handhaven
peter mastenbroek/recreatieve

Bericht door peter mastenbroek/recreatieve »

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, dekt deze ook de juridische hulp bij dit soort problemen. Heb daar zelf ooit eens gebruik van gemaakt na een revisie van een motor die niet goed gedaan was. Zelfs de kosten van de ANWB expertisekeuring toen totaal bijna 6000 gulden werden door de verzekeringsmaatschappij betaald. Was bewijs. De zaak is later voor de rechter glansrijk gewonnen en het bedrijf heeft een hoge schadevergoeding moeten betalen. Als je voor een coulanceregeling gaat is het zeker aan te bevelen eerst even je rechtsbijstand te bellen.
h

Bericht door h »

WiWo ???????peter mastenbroek/recreatieve schreef:
>
> Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, dekt deze ook de
> juridische hulp bij dit soort problemen. Heb daar zelf ooit
> eens gebruik van gemaakt na een revisie van een motor die
> niet goed gedaan was. Zelfs de kosten van de ANWB
> expertisekeuring toen totaal bijna 6000 gulden werden door de
> verzekeringsmaatschappij betaald. Was bewijs. De zaak is
> later voor de rechter glansrijk gewonnen en het bedrijf heeft