Brandstof in carter

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Joost

Brandstof in carter

Bericht door Joost »

Na twee weken geleden een nieuwe brandstofpomp geplaatst te hebben ben ik weer vrolijk gaan rijden. De eerste week geen problemen gehad. De tweede week hoorde ik af en toe gerommel in de motor. Het leek af en toe of mijn TD5 uit 2001 op 4 ipv 5 cilinders liep. Verder geen indicaties dat er iets ernstigs aan de hand was. Tot vandaag: Bij een snelheid boven de 90 km/ uur met last begon het voorin weer te rommelen. Uit de uitlaat kwam inmiddels pikzwarte rook. Als ik van het gas af ging bleef de motor op toeren.
Auto op de brug en de olie er maar eens uit laten lopen, deze bleek meer uit diesel te bestaan dan uit olie !!!!

Kan iemand mij op weg helpen met dit probleem ?
( Kben bang dat als ik ook maar 1 km meer had gereden de motor volledig in de soep zou zijn gelopen...)
andre k

Re: Brandstof in carter

Bericht door andre k »

Ik ken het type motor wat je hebt niet maar weet wel dat wanneer je diesel in het carter krijgt dit door de brandstofpomp heen gaat.
Zal wel een kering van de aandrijfas lekken.
bart74

Bericht door bart74 »

Joost schreef:
>
> Na twee weken geleden een nieuwe brandstofpomp geplaatst te
> hebben ben ik weer vrolijk gaan rijden. De eerste week geen
> problemen gehad. De tweede week hoorde ik af en toe gerommel
> in de motor. Het leek af en toe of mijn TD5 uit 2001 op 4 ipv
> 5 cilinders liep. Verder geen indicaties dat er iets ernstigs
> aan de hand was. Tot vandaag: Bij een snelheid boven de 90
> km/ uur met last begon het voorin weer te rommelen. Uit de
> uitlaat kwam inmiddels pikzwarte rook. Als ik van het gas af
> ging bleef de motor op toeren.
> Auto op de brug en de olie er maar eens uit laten lopen, deze
> bleek meer uit diesel te bestaan dan uit olie !!!!
>
> Kan iemand mij op weg helpen met dit probleem ?
> ( Kben bang dat als ik ook maar 1 km meer had gereden de
> motor volledig in de soep zou zijn gelopen...)

Staat er misschien een injector de hele tijd brandstof in te spuiten? Dit, als het in je carter komt, zal dan langs je zuigers moeten gaan. Maar dan zou er dieselolie langs je zuigerveren moeten gaan....
Loopt de auto constant op 5 cilinders als ie eenmaal loopt?? Laat anders eens compressie testen..
Ben bang voor kantelende zuiger.....
Dan komt de dieselolie in je carter...

Maar ik kan, en dat hoop ik... het mis hebben.
Hugo

Bericht door Hugo »

Joost, De injectoren van een TD5 hebben een klein afdichtringetje wat moet voorkomen dat er diesel bij de motorolie komt. Helaas geeft dit ringetje wel vaker problemen waardoor je exact dezelfde klachten kunt krijgen als die jij omschrijft. Als je aan de injectoren gesleuteld hebt dan MOET je het ringetje vervangen. Het kan ook nog zo zijn dat de nieuwe pomp meer druk levert waardoor de oude keerringen spontaan gaan lekken.

Mvrgr, Hugo
leo

Bericht door leo »

De afdichting van een verstuiver bestaat uit een O-ring boven en een koperen ring onder.Misschien is de O-ring van een van de verstuivers defect waardoor er (ze zijn tenslotte onder het kleppendeksel gemonteerd ) diesel in de motor terecht kan komen.Dat zou ook een reden kunnen dat hij op 4 cylinders loopt.
wilberthje

Bericht door wilberthje »

Erg veel geluk gehad dat je hem nog af kon zetten, das wel erg op het randje van een ophol geslagen motor.

ben helaas niet heel erg bekend met dit type motor. Brandstof pomp vervangen, bedoel je dan 1 pompverstuiver (TD5 heeft volgens mij 5 pompverstuivertjes ipv 1 inspuitpomp) of heeft deze motor nog een opvoerpomp tegen het blok die je vevangen hebt.
Als dat laatste zo is dan zou ik de opvoer pomp verdenken. Anders denk ik dat de hierboven genoemde ringen in de injectors veel kans maken.

Hoop dat je niet teveel vervolg schade hebt door de wel erg dunne smeer olie en veel succes met het herstellen.

Groet,Wilberth
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De 2 traps opvoerpomp zit in de tank gebouwd.
Ik denk dat Hugo en Leo het bij het rechte eind hebben en dat het gezocht moet worden in de afdichting van de pompverstuivers.

Dennis B.
Plaats reactie