TD5 doet het het niet!!!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
leo

TD5 doet het het niet!!!

Bericht door leo »

Vandaag alle noodzakelijke zaken ingeladen om fijn een middagje in de modder te toeren....Wil die ^%^@$##$ TD5 (Defender 90) niet starten. Wat gepruttel en een hoop rook..meer niet!!! Terwijl ik er gisteren nog 100 km mee gereden heb zonder dat er iets aan te merken was.

De auto de garage ingeduwd en twee uur bezig geweest met het nakijken van het brandstofsysteem maar zonder resultaat....vervolgens een uur of twee gewacht en toen nogmaals geprobeerd om het ding te starten en.......de motor start en loopt alsof er niets gebeurd is!!!

Blijkbaar heeft een TD5 toch wat moeite met een snijdende oostenwind ... :-)

Morgen maar een nieuw brandstof-filtertje monteren.
Erik vos

Re: TD5 doet het het niet!!!

Bericht door Erik vos »

Wat een kou kleum zo een td5

gr Erik
Disco 300TDI
Marc C.

Bericht door Marc C. »

Hallo Leo,
Bij mij was het ook de laatste tijd één doffe startellende, ik heb er al het e.e.a. over geschreven hier. De ene keer feilloos starten, de volgende keer absoluut niet.
Geen rookpluimen zoals jij. Mijn problemen zaten hem in de noodknop in het motorcompartiment die haperde. (ik heb het ding ertussen uit gehaald|), slechte massa's en een los startrelais. Nu start hij weer zoals het hoort.
Wat misschien ook helpt is het dreigen met inruilen tegen een schandalig slechte prijs... TD 5's zijn daar gevoelig voor en rijden na zulke uitspraken vaak weer een paar dagen prima...

Grtn Marc C.
Erik Hof

Bericht door Erik Hof »

Leo

deed hij (of zij) dit bij een koude start? en kwam de motor wel gewoon op toeren?
wat was de buitenlucht temperstuur op de dat moment?
Die van mij had hier namelijk laatst ook last van maar starte en reed verder wel gewoon als de motor eenmaal op toeren is. Bij het optrekken vanuit stilstand was het één doffe elende en ook bij het opscahkelen naar 2, 3, 4 en 5. Heb het stuk van Almere naar Joure over de snelweg dan ook niet harder dan 80 gereden......
Thuis de EGR klep schoon gemaakt (was erg smerig, veel roet)maar die bleek het niet te zijn, toen de solenoid eraf die deze klep bediend, dit is dat zwarte ronde dingetje achter het vul vatje van de stuurolie pomp, die bleek te blijven hangen in de verkeerde stand. hierdoor bleef de motor zijn eigen uitlaatgassen recirculeren, terug de inlaat in. Hierdoor gaat hij (on)behoorlijk roken. Normaal moet dit met een minut of vijf tot tien wel over zijn. Dit systeem werkt met een temperatuur sensor die via de computer (onder de bijrijders stoel) de solenoid voor de EGR klep bediend. Dus als die het te koud vind gaat de EGR open (dmv vacuum van de rembekrachtiger) en recirculeerd de motor zijn eigen uitlaatgassen. Hierdoor is de motor eerder op bedrijfs temperatuur en produceerd dus minder schadelijke uitlaatgassen.
Als de auto dus een nacht een een klein gedeelt van de dag in een koude snijdende wind staat kan het dus zijn dat de lucht temperatuur nog lager wordt, die termometer meet denk ik ook de gevoels temperatuur? en dus dan die klep open gooit terwijl dit niet nodig is. En jij dan maar denken dat de fout in het brandstof systeem ligt.

Komt de motor niet op toeren, tja das weer een heel ander verhaal. Maar dan zou je ook iets van een ECU lampje moeten gaan branden op je dashbord. En hoe zit het met de brandstof opvoerpomp? hoor je die nog wel. En je filter wanner is dat voor het laatst vervangen?

Gr Erik & Blackie (ook een Td5 uit 2001)
Gerben tB

Bericht door Gerben tB »

da's een heel verhaal Erik Je koffie staat zo ongeveer al 3 weken op een pitje kom je m nog opdrinken ?
Erik Hof

Bericht door Erik Hof »

Ja wou je net een bericht je sturen.

Wanneer kan je deze week? ben zelf maandaag avond en zaterdag bezet. zeg het maar

gr erik
Paul de Haas

Bericht door Paul de Haas »

Zaterdag??? Wat heb je dan Erik?????

Gr. Paul!!!!
Erik Hof

Bericht door Erik Hof »

tja dat weet ik zo ook niet meer, maar heb het eergister ergens opgevangen dat ik dan vrij moest houden

gr erik
IJslandrover

Bericht door IJslandrover »

IJsvrij zeker.....

CU, Edwin
Erik Hof

Bericht door Erik Hof »

Tot zaterdag

gr erik
Andy

Bericht door Andy »

Staat bij mij ook iets..... hmmmmm....
Had Amanda je al iets terug bericht Erik?

Andy
110 300TDi,Cool Runnings
Martin Annema

Bericht door Martin Annema »

Wat wel eens voorkomt bij vorst is dat het ontluchtings filtertje van de EGR magneet schakelaar dicht vriest. Dit filtertje zit links voor tegen het spatbord.
Bij sommige series ligt dit filterje horizontaal, waardoor er vocht in blijft en dan dichtvriest.
Dit is te voorkomen door het filtertje rechtop te monteren, waardoor het vocht er altijd uit kan lopen.

Succes

Martin.
leo

Bericht door leo »

Na een nachtje binnen "geslapen " te hebben heeft ie vandaag weer 150 km zonder problemen afgelegd!...wel heb ik er vanavond even een nieuw brandstoffiltertje in gehangen ( Die vreselijk duur zijn !!!!!!! ) en kijk de kat maar even uit de boom.

En zolang het zo koud blijft mag ie in de garage overnachten :-)
Erik Hof

Bericht door Erik Hof »

Ja hoor heb het net gelezen

gr erik
Plaats reactie