Wie kan mij helpen!!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dibbo

Wie kan mij helpen!!

Bericht door Dibbo »

Dag mensen,

Ik heb een Landrover Freelander 2.0 DI.

Ik denk namelijk dat ik een lekke koppakking heb. Alleen is mijn vraag, weet iemand of dat het enige probleem kan zijn. Ik moest ook vragen, wanneer een lekke koppakking ontstaat bij de freelander er ook een scheur in de kop kan ontstaan bij deze auto's

Het volgeden probleem doet zich voor namelijk: Hij spuit onder het rijden water uit de expansietank . Wanneer hij stil staat en loopt doet hij dit namelijk niet. Ik raak overigens niet veel water kwijt denk zelf een halve liter op 1000 km.

Gr

Dibbo
Rangie (Ron)

Re: Wie kan mij helpen!!

Bericht door Rangie (Ron) »

Freelander V8? omdat je 2 lekke koppen hebt................
Je kan het beste even bij 1 van de prikkers, of aanverwante bedrijven langs gaan voor een diagnose.

Rangie & Mudfactor
"per aspera ad astra"
John

Re: Wie kan mij helpen!!

Bericht door John »

Freelander DI, zo te horen een diesel ??
Ik heb wel eens gehoord dat de freelanders daar last van hebben (lekke koppakking bij ongeveer 50000 km) maar een diesel ?

Aan de klachten te horen heb je een lekke koppakking en/of een scheurtje in de kop of blok. Als hij onder het rijden koelvloeistof spuit dan zullen er ook belletjes te zien zijn tijdens het stationair lopen, of als de motor af staat en je draait dan de dop van het expansie tankje los dan zullen er luchtbellen (gasbellen) naar boven komen (doe dit niet als de motor net af staat want dan is de druk te hoog !!).

Je kan het ook laten meten, op 2 manieren :
1 - Ze zetten druk op het koelsysteem, laten dit een nacht onder druk staan en kijken dan met een camera in de cylinders om te kijken waar hij lekt.
2- Ze gebruiken een soort sniffer in het expansievat om te sniffen of er uitlaatgassen tussen zitten.

Er zijn bij beide 2 nadelen, ze kunnen zo zien dat er een lek is maar dan weet je nog niet of het nu een koppakking is of een scheurtje. Ook met een camera is dat niet altijd te zien !

Als het blok open moet dan moet je zowieso de koppakking vervangen, maar het kan een heel klein scheurtje zijn wat bijna niet op het oog te zien is. Als dit over het hoofd gezien wordt dan zit je nog met hetzelfde probleem nadat de zaak weer in elkaar zit. Hoge kosten en nog steed hetzelfde probleem.
Ik heb daarentegen nog niet gehoord van een gescheurd blok bij een freelander, het is steeds een lekke koppakking.

Ik heb nog wel een tip voor je welke weinig kost en het probleem wellicht ook oplost. Dat is CarGo Metallic Seal-Up. Kost een paar tientjes, en is gemakkelijk toe te passen. Heb zelf goede ervaring met dat spul.

Kijk maar eens naar deze link

[www.afcinternational.com.au]

Succes

John (109 stawag / RR)
Plaats reactie