[www.prikpagina.nl]
was mijn post daarover, en jullie reacties. vandaag kreeg ik het antwoord van de RDW:
"In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
De datum eerste toelating is overgenomen van het Duitse kentekenbewijs van het
voertuig. Daarom is er geen reden te twijfelen aan deze datum van 20 januari
1982.
Uw voertuig is derhalve ook geen "oud voertuig" met een gereduceerd belasting
tarief.
Het bouwjaar van het voertuig doet niet ter zake bij het bepalen van de
leeftijd. De datum eerste toelating is de datum die telt voor de wegenbelasting
en andere voertuigverplichtingen.
Waarom de belastingdienst u een ontheffing stuurt is mij niet duidelijk, omdat
uw voertuig nog geen 25 jaar oud is. Het is raadzaam om hierover contact op te
nemen met de belastingdienst.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest."
.... mooi toch dat de belastingdienst daar anders over denkt. en ik ook, en ik zal ze hierover zeker niet bellen. dus ik weet nog niks, behalve zeker dat ik gewoon wegrij als ze bij de APK ooit een roetmeting willen gaan doen. ik heb het volgende teruggemaild:
"Geachte medewerker RDW,
Onze auto is 25 jaar oud geworden op 4-12-2004. Daarvan heb ik bewijs van de fabrikant, en op basis daarvan heeft de belastingdienst vrijstelling van wegenbelasting verleend.
De datum van eerste toelating op duits kenteken is niet betwijfeld. Echter, de auto is tussen 1979 en 1982 door het engelse leger in Duitsland is gebruikt en in 1982 voor het eerst door een burger op kenteken gezet. Dat wil dus niet zeggen dat dat de eerste toelating überhaupt is geweest. Die staat namelijk ook vermeld op het duitse kenteken: 1980.
Ik vermoed dat de RDW een probleem heeft met het verzamelen van de juiste gegevens, vooral waar het oudere auto's betreft. Dit was ook het geval bij import van de auto; na raadpleging van de database meende de medewerker dat onze auto niet eens werd gefabriceerd voor 1982. U kunt zich voorstellen dat dit vertwijfeling teweegbrengt bij uw klanten.
In elk geval bedankt voor uw reactie, met vriendelijke groeten"
dus het is nog niet zo eenvoudig... sterker nog, er klopt geen hout van die hele bedoening als je het mij vraagt. zijn er onder jullie nog meer van die 'buitenbeentjes'?
gr.
peter