startmotor perkins (relais)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
wilberthje

startmotor perkins (relais)

Bericht door wilberthje »

Dacht gisteren even de bedrading naar m'n start relais te vervangen en daarmee m'n startproblemen op te lossen.

Not dus :-(

Probleem is dat motor koud altijd start (of niet, maar starter draait in ieder geval), maar zodra hij warm is niet meer.

Als ik de sleutel omdraai hoor ik wel zacht iets klikken (soms, soms ook niet) maar de startmotor draait niet.
Remedie was altijd om even achter het dash in de draden boel te roeren, vandaar mijn idee van eens even vervangen en klaar is ie weer.
Dus heb ik eerst eens een draad rechtstreeks van de accu naar de starter gelegd. Maar dit geeft hetzelfde resultaat. soms doet hij het ineens (na enkele seconden wachten zonder aanwijsbare oorzaak) soms doet hij het niet.
Spanning blijft aanwezig (zakt ongeveer 0.6 volt in dus hij trekt wel iets stroom maar niet veel), aarding op het blok is goed, kortom alles lijkt in orde, maar startertje doet het niet altijd.

Voor ik nu meteen de knip trek voor een nieuwe starter dacht ik , eerst eens ff vragen of het hieraan ligt. En of iemand toevallig nog zo'n ding heeft liggen van een perkins dieseltje (4.203) waar hij toch niks meer mee doet.. you never know..

Groet, Wilberth
Bart

Re: startmotor perkins (relais)

Bericht door Bart »

Kijk anders het contactblokje op je contactslot eens na; het kan goed zijn dat je startmotor helemaal niet aangestuurd wordt. Dit is makkelijk te controleren door een prik-lampje op de kleine draad van de startmotor te houden en iemand te laten starten. Tijdens het starten moet het lampje gaan branden. Brandt dit lampje niet....geen spanning op de starter vanaf het contactslot.

Heb je geen priklampje, kun je altijd (zodra de auto niet start) het kleine stekkertje van de startmotor losmaken en een (oude) schroevendraaier tegen de stekker (op startmotor) en moer-met -kabel houden. Als-ie het dan wel doet, zit je probleem misschien wel in het contactslot.

In ieder geval veeeeel goedkoper dan een startmotor.

Bart.
wilberthje

Heb ik gedaan. Contactslot is echt het probleem niet, kan nu nog kiezen uit relais vervangen of meteen het hele ding. Denk aan het relais, hele ding is denk ik duur.
(moet eerst nog uitvinden waar ik ze kan kopen, is geen landrover spul) <-(

Wilberth
Henk T

Bericht door Henk T »

Ik heb nog een leuke,

Koud start hij altijd, warm niet. de oplossing
Als de motor warm is en de startmotor dus ook zet het asje van de start solonoiede
iets uit, en zit dan min of meer klem.
Remedie, startrelais van de startmotor halen , schoonmaken kopervet en vaseline schuurpapiertje en hij moet het weer doen.

Succes, Henk...........Darwin LW 88....D
Yuri

Bericht door Yuri »

als het na wat rommelen aan een draadboom weer wel werkt zou ik toch nog niet direct op de startmotor duiken.
maar in Vucht zit een prima startmotor/dynamo bedrijfje; VAWO.
daar ben ik al vaker erg goed geholpen met in mijn geval dynamo(-lager) problemen. ze hadden alles zo op de plank liggen.

succes,

Yuri
SIII 109D
wilberthje

Ja dat was dus ook een verkeerde conclusie, het had niets met de draadboom te maken. Zelf een verse draad rechtstreeks van voeding naar startrelais kon hem er niet toe bewegen om bij warme motor tot leven te komen.

Komend weekend nog maar eens de starter demonteren en inspecteren denk ik.

Groet, Wilberth

BTW, gevulde koeken liggen oud te worden van de week een keer bijkletsen?
Plaats reactie