"te veel" olie
"te veel" olie
Mijn broertje en ik hebben een discussie waarom te veel olie slecht zou zijn voor je moter. Eigenlijk is er weinig discussie want we komen er niet echt uit.
Te weinig olie kan ik me voorstellen dat dat niet zo heel erg goed is voor je moter, maar "te veel" ??
Iemand een idee ?
Te weinig olie kan ik me voorstellen dat dat niet zo heel erg goed is voor je moter, maar "te veel" ??
Iemand een idee ?
Re: "te veel" olie
Oke, maar als ie dat dan wel doet omdat er dus te veel olie in zit..... Wat gaat er dan "kapot" of waar is het dan slecht voor ??
Re: "te veel" olie
Onevenwichtige krachtverdeling op lagers van de krukas en de krukas zelf, en te hoge krachten.
(bedenk eens hoe vaak de krukas op de olie zou slaan, en sla eens met een vlakke hand op een wateroppervlak).
Groet
(bedenk eens hoe vaak de krukas op de olie zou slaan, en sla eens met een vlakke hand op een wateroppervlak).
Groet
Re: "te veel" olie
krijgt te veel carter druk ?
en zoals 110 steld krukas mept met zeer veel
geweld door de olie. wordt het 1 grote schuimmassa en ik
dacht zo van schuim oppompen met je olie pomp en daar mee
je motor smeren gaat niet zo best.
door teveel druk ook olie in je filter waar door je olie aan gaat
zuigen via filter en slaat je laro ophol
en dan stopt ie niet eerder dan dat de olie op is en
de motor kaduk
groet`n peter109D
en zoals 110 steld krukas mept met zeer veel
geweld door de olie. wordt het 1 grote schuimmassa en ik
dacht zo van schuim oppompen met je olie pomp en daar mee
je motor smeren gaat niet zo best.

door teveel druk ook olie in je filter waar door je olie aan gaat
zuigen via filter en slaat je laro ophol
en dan stopt ie niet eerder dan dat de olie op is en
de motor kaduk
groet`n peter109D
Re: "te veel" olie
Als er echt te veel is zit kan de motor zelfs op hol slaan. omdat de motor de olie dan als brandstof gaat gebruiken. Dit is wel een behoorlijk extreme situatie, maar het kan wel...
Die andere rede is het eerste en meest logische gevolg.
Ruben
Re: "te veel" olie
enig idee met hoeveel geweld dat slaan van de krukas in de olie gaat ?
laat eens rustig op je in werken; je bent een krukas, draait rond met zo'n 750rpm. elke keer (per omwenteling!) slaan de drijfstangen en dan de contra gewichten door een plens olie. hoewel olie antischuim toevoegingen heeft kun je je dus wel voorstellen dat dit wel erg veel slagroom klop effecten geeft in je blok.een volgend probleem is dus dat er erg veel lucht in de olie geslagen wordt.de olie pomp zal dus olie met luchtbelletjes gaan verpompen. Lucht smeert een stuk slechter dan olie.
Dus zie daar; teveel olie is ook funest voor je blok!
Han
"Lizzie"disco 300tdi automaat
laat eens rustig op je in werken; je bent een krukas, draait rond met zo'n 750rpm. elke keer (per omwenteling!) slaan de drijfstangen en dan de contra gewichten door een plens olie. hoewel olie antischuim toevoegingen heeft kun je je dus wel voorstellen dat dit wel erg veel slagroom klop effecten geeft in je blok.een volgend probleem is dus dat er erg veel lucht in de olie geslagen wordt.de olie pomp zal dus olie met luchtbelletjes gaan verpompen. Lucht smeert een stuk slechter dan olie.
Dus zie daar; teveel olie is ook funest voor je blok!
Han
"Lizzie"disco 300tdi automaat
Re: "te veel" olie
Aha, zo moet je dat dus zien. Je creeert dus als het ware en soort onbalans in je krukas waardoor je dus weer kans hebt op een niet evenredige belasting van je lagers..... of zoiets...... denk dat ik het snap.
ga m'n broer maar even bellen
Bedankt !!!!!
ga m'n broer maar even bellen
Bedankt !!!!!
Re: "te veel" olie
te veel olie maakt overdruk, resultaat: olie legage langs je keringen.
bij mijn opeltje sloeg er is een vriesplug uit nadat ik (bewust) doorreed met een te hoog olie peil. resultaat een nieuw motortje.
advies, laat het teveel aan olie gewoon via je karter plug weer aflopen.
Anton
bij mijn opeltje sloeg er is een vriesplug uit nadat ik (bewust) doorreed met een te hoog olie peil. resultaat een nieuw motortje.
advies, laat het teveel aan olie gewoon via je karter plug weer aflopen.
Anton
Re: "te veel" olie
oke, ik ben niet zo'n heel erg trage typer..., maar na het plaatsen van een reactie en dan direct 3 nieuwe berichten is me toch een beetje te....
Heb m'n broertje aan de phone en hem jullie reacties voorgelezen. Is weer verhelderend moet ik zeggen. Denk dat ik het overtollige er maar eens snel uit ga (laten) halen.
Het ging gelukkig niet om m'n laro maar om de escort (?) van mijn schoonouders.
De LARO krijgt sinds kort zijn olie van zijn baasje en de escort krijgt het van een garage die er 2 weken geleden een litertje olie heeft bijgevuld.
Met het resultaat dat het peil nu ongeveer 2-3 cm boven het maximum staat !!!
Leuk hoor die garages. Ga er morgen maar eens even langs met mijn nieuw verworven kennis !!
Bedankt allemaal !
Heb m'n broertje aan de phone en hem jullie reacties voorgelezen. Is weer verhelderend moet ik zeggen. Denk dat ik het overtollige er maar eens snel uit ga (laten) halen.
Het ging gelukkig niet om m'n laro maar om de escort (?) van mijn schoonouders.
De LARO krijgt sinds kort zijn olie van zijn baasje en de escort krijgt het van een garage die er 2 weken geleden een litertje olie heeft bijgevuld.
Met het resultaat dat het peil nu ongeveer 2-3 cm boven het maximum staat !!!
Leuk hoor die garages. Ga er morgen maar eens even langs met mijn nieuw verworven kennis !!
Bedankt allemaal !
Re: "te veel" olie
Hoi
De krukas slaat nog niet zo snel door de olie heen. Maar groot probleem van teveel olie is dat er teveel op de zuigerwanden terecht komt waardoor de schraapveren veel te veel olie te verwerken krijgen en deze snel slijten, met als gevolg een heel hoog oliegebruik.
groet Frank
De krukas slaat nog niet zo snel door de olie heen. Maar groot probleem van teveel olie is dat er teveel op de zuigerwanden terecht komt waardoor de schraapveren veel te veel olie te verwerken krijgen en deze snel slijten, met als gevolg een heel hoog oliegebruik.
groet Frank