De dynamo die ik zondag heb geinstalleerd doet het nu. (Als het goed is) Maar hoe kan ik dat controleren. Het laadstroomlampje brand nu niet meer. Alleen heel zwak als alle lampen aan zijn. Er maakte waarschijnlijk 1 kabeloog een slecht contact.
Kun je nu op een of andere manier controleren of de dynamo genoeg stroom levert? Er wordt een spanning geleverd van 27,9V
Eventueel moet ik de veertjes voor de koolborstels vervangen. Deze leveren niet veel druk meer. Dit kan toch ook invloed hebben op de afgegeven stroom toch?
Groeten,
Dave Frencken (die nu alleen nog de koppeling moet afstellen en de startmotor moet reviseren. )
De koolborstels moeten wel goed contant maken, dus redelijk goed worden aangedrukt.
Maar heb je die 27,9 volt gemeten met zeer veel verbruikers aan?
Als je 'alle' verbruikers aanzet (gelijk na het starten) en hij blijft dan nog steeds >27Volt leveren lijkt het mij redelijk in orde. Geef ook een paar keer een beetje gas om te controleren of de spanning goed blijft.
Plaats desnoods een volt meter op het dashbord voor je gemoedsrust...
Hoi Dave, goed te zien dat je je laadstroomlampje uit hebt gekregen. Ben eigenlijk wel benieuwd waar het tot zo ver uiteindelijk aan gelegen heeft.
Wat betreft het kabelschoentje waar je twijfels over hebt. Dat zou ik gewoon vervangen, kost bijna niks en zeker is zeker.
De koolborsteltjes moeten ietsje druk hebben natuurlijk. Daar zijn echter normaal gesproken zo weinig problemen mee dat ze niet eens los te koop zijn. Als je die wilt vervangen moet je ze laten maken bij een "dynamoboer".
Je zuiver geleverde laadstroom meet je op de accuklemmen. Die moet zelfs 28,8 volt bedragen en niet 28,4 zoals ik eerder schreef. Zelf heb ik eerder nagenoeg hetzelfde probleem achter de rug. Hij kan het best nog een tijdje blijven doen op de manier zoals je beschrijft, maar grotere problemen zijn helaas onvermijdelijk. Ik blijf denken dat je spanningsregelaar debet is aan je problemen
Mijn ervaring toen ik uitendelijk de nieuwe spanningsregelaar gemonteerd had was dat hij met stationair toerental zijn maximale laadstroom leverde aan de accu, zelfs met lichten aan, blower en ruitenwissers ingeschakeld. Dit zijn namelijk kneiters van dynamo's die dat klaarblijkelijk makkelijk aan moeten kunnen.
De prijsgunstigste spanningsregelaar die ik heb kunnen vinden is te koop bij www.milparts.nl voor € 45,-
Die kabelschoen wat jij zegt dat ik moet gaan vervangen was waarschijnlijk het probleem van het laadstroomlampje.
De veerkracht op de koolborstels van deze dynamo is een stukje minder als van de oude. Daarom dacht ik dat dit ook invloed op de laadspanning kon hebben.
Maar misschien wordt het inderdaad eens tijd om er een andere spanningsregelaar in te zetten. Deze staat nu namelijk op HI en er wordt nog maar 27,9V geleverd. (met alle verbruikers aan)