afslaan/starten 2,5l benzinemotor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maarten B

afslaan/starten 2,5l benzinemotor

Bericht door Maarten B »

De 2,5l benzinemotor in mijn serie3 slaat bij een warme motor slecht aan. Ik moet dan eerst een tijdje doorstarten voordat hij weer oppakt.
Hij heeft verder ook de neiging af te slaan als ik terugschakel op een afrit van de snelweg. Ik ben dan echter pas enkele km onderweg. Als de motor nl goed warm is gebeurt dit niet.

Verder is het benzine verbruik aan de ruime kant. Bij mijn beste weten moet je met een 2,5 toch 1:8 kunnen halen, maar ik haal de helft nog niet eens lijkt het.
De carb is vrij nieuw en is een 32/36 weber carb, dus geen originele 32/34 carb. Ik heb de carb in de VS gekocht, kan het door hun rare kijk op benzineverbruik komen en zitten er dus verkeerde sproeiers/naalden in??? Misschien dat mensen met meer verstand van carbs mij hier wat meer info over kunnen geven!!

Greetz, Maarten
Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73

Re: afslaan/starten 2,5l benzinemotor

Bericht door Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73 »

hoi

hang hem eens aan een co kast, mischien staat hij veel te rijk.

groet frank
Maarten B

Bericht door Maarten B »

He Frank,

Hij heeft toevallig vorige week aan een CO kast gehangen ivm de keuring. Stond inderdaad veel te rijk, maar kon heel erg netjes afgesteld worden.

Greetz, Maarten

Hoi

Heeft dit geen verandering in je probleem gebracht? Hoe oud zijn je bougies, kabels verdelerkap en contactpunten en wanneer heb je voor het laatst je kleppen en ontsteking afgesteld?

groet frank
Maarten B

Bericht door Maarten B »

He Frank,

Tja, wat zal het zijn. De bougies, kabels en punten zijn een jaartje geleden vervangen denk ik. Motor loopt mooi, dus de kleppen zijn al een tijdje niet meer gesteld. Van onderdelen die het doen moet je zoveel mogelijk afblijven is mijn ervaring!
Het blok is een jaartje terug helemaal gereviseerd, nieuwe lagers, overmaat zuigers, slijpen krukas. Toen zijn ook de punten en bougies vernieuwd, de bougies heb ik tussendoor nog wel schoongemaakt en gesteld.

Greetz, Maarten
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Nou de kleppen niet hoor. Die mag je gerust prefentief afstellen. Als je ze pas af gaat stellen op het moment dat de motor slechter gaat lopen, moet je waarschijnlijk de hele kop vervangen. (als ze te strak staan blijven ze namelijk een beetje open staan dan krijg je door-tocht, dan blaast of je klep en/of de zitting er uit)

Verder hoor je een gereviceerde motor na een paar honderd kilometer opnieuw kleppen te stellen, en eigenlijk ook motorolie te vervangen en bij een series ook de kopbouten na te trekken, dus denk dat dat bij een 2,5 ook moet.

Groeten Jan Schober, die zou beginnen met een compressietest en de motor af (laten) stellen.

Hoi Maarten

eerst maar eens onderhoud uitvoeren, dan is je probleem waarschijnlijk wel opgelost en bovendien behoud van je motor. Anders moet je eens naar je bobine kijken, mischien is die wat minder.

groet Frank

Idd jan

En nog even over die tocht langs de kleppen:
Een uitlaat klep word erg heet door de langsstromende uitlaatgassen, aangezien hij zelf klein en licht is kan hij die warmte niet kwijt. Zodra hij dicht is kan hij de warmte kwijt aan de klepzitting. Wanneer nu je speling te klein is kan je klep veel minder afkoelen en word hij te heet en kan hij verbranden.

groet Frank
Ger &Will

Bericht door Ger &Will »

Staan de contactpunten niet te nouw ???(dan doet die van mij dit ook) succes Ger
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Frank, klopt,

en om het compleet te maken : Een inlaatklep slijt ook door wanneer deze een fractie open blijft staan. en gaat samen met back-fire's maar dan in de inlaat (erg vervelend trouwens)

Jan, met ervaring in doorgeblazen inlaatklep.
Plaats reactie