Slechte werking handrem RR 79

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Bas van Soest

Slechte werking handrem RR 79

Bericht door Bas van Soest »

Ik rij een RR van 1979. De laatste tijd is de werking van de handrem ruim onvoldoende. De voering is goed, div. onderdelen vervangen. Heeft niet mogen baten. Wie heeft er sugesties hoe dit op te lossen.
Menno SIII88&Stageone

Re: Slechte werking handrem RR 79

Bericht door Menno SIII88&Stageone »

Heb je dat stangetje al opgedraait
Bas van Soest

Je bedoelt dat kartelwieltje wat in de remtrommel tussen de remschoenen zit? Wat je moet stellen door het gat in de trommel. Heb ik gedaan helpt niet. Mijn RR is nu ruim 23 jaar in mijn bezit en heeft bijna 500.000 km gedraaid. De trommel is aan de binnen zijde bijna gepolijst. Ik weet niet of dat een oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb over wogen een nieuwe trommel te monteren of hem te laten uitdraaien.
vacht

Bericht door vacht »

Is de binnen diameter nog wel o.k?? het kan natuurlijk zijn dat de trommel gewoon versleten is (mag ook na 5 ton!)
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Dat denk ik eigelijk ook.
Mede door die kleine diameter en die enorm brede remschoenen zit de trommel al snel aan z'n kritische maat. Met splinternieuwe remschoenen in een versleten trommel wordt het dan vaak alleen maar erger.

Dennis B.
Roald

Bericht door Roald »

bas,
die trommel wordt natuurlijk alleen gebruikt als de RR stilstaat, als jij zegt dat ie gepolijst is aan de binnenkant betekent dat dat de schoenen ooit eens te strak hebben gestaan, je kan natuurlijk de trommel opruwen of "grof" laten uitdraaien. zodat je nieuwe remschoenen weer wat meer grip hebben op de trommel.
het kan ook zijn de de uitgaande keering lekt en de boel nat is van de olie.
Bas van Soest

vacht, Dennis 101, Roald,
De trommel heeft in het verleden inderdaad wel eens een keer te strak gestaan en de keerring heeft ook wel eens wat gelekt. Daarna zijn de schoenen en de veren van de schoenen vervangen maar het is er niet beter op geworden. Ik weet niet wat de max diameter van de trommel is.
Roald

Bericht door Roald »

kijk eens hoeveel speling je op alle stangetjes hebt.
de rem moet bij het 3 tandje (van de hendel) ongeveer gaan slepen
Plaats reactie