roet en bouwjaar, APK en belastingdienst

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
P&O109V8

roet en bouwjaar, APK en belastingdienst

Bericht door P&O109V8 »

hoi prikkers,

ik heb even zitten zoeken in het archief naar 'roetmeting' en 'APK' en 'oldtimer'. Nu weet ik dat een auto van 25+ geen roetmeting hoeft te ondergaan.

maar onderstaande wordt in het archief niet beantwoord, misschien dat een van jullie het weet...

ondanks het bericht van de belastingdienst dat we sinds 4-12-2004 geen wegenbelasting meer hoeven te betalen staat er nog steeds 1982 als datum eerste toelating op het kentekenbewijs. dus voor de belasting is het een oldtimer, voor de APK (volgens gegevens kenteken) niet...

wat gebeurt er nu bij de APK? moet ik de RDW vragen om aanpassing van het kentekenbewijs? of de brief van de belastingdienst meenemen?

benieuwd, groeten,
peter
Peter ©

Re: roet en bouwjaar, APK en belastingdienst

Bericht door Peter © »

Ik denk dat bij de APK nog steeds een roetmeting moet plaatsvinden als die datum bij de RDW niet aangepast wordt. Maar het is toch zo dat uiteindelijk de belastingdienst/douane de doorslag geeft ??
Groeten en succes, Peter ©
109 D 1980
Frans

Bericht door Frans »

Bel gewoon de rdw en vraag het ze.
Ik neem aan dat je het kentekenbewijs aan moet laten passen.
Zij vertellen wel hoe je dat moet laten doen.

En de roetmeting heeft niets met oldtimers te maken of 25 jaar of zo iets, maar met het bouwjaar van de auto.
Zie stukje uit de APK regels
<i>De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met compressieontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1979 mogen niet meer dan een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven hoeveelheid roet bevatten,

(c) RDW (opgemaakt door RDW)<i/>
edwarddonkers

Bericht door edwarddonkers »

* Diesel roetmeting is verplicht voor alle voertuigen met een dieselmotor v.a. bouwjaar 1980 uitgezonderd motoren met een comprex lader .
* Bij de roetmeting wordt eerst de motor gegevens opgehaald bij de RDW deze gegevens hebben betrekking op toerentallen en emissie waarden ( momenteel wordt een standaard waarde gebruikt ), bij geen gegevens moeten de toeren tallen van de motor op dat moment gebruikt worden met dien verstande dat de motor binnen 2 sec op toeren moet zijn en het voertuig minimaal de 70 km per uur aan snelheid haalt.
* Vervolgens wordt het olie pijl gecontroleerd en de temperatuur gemeten
* dan wordt het stationaire en afgeregeld toeren tal gemeten en vervolgens de roetmeting uitgevoerd waarbij het gas pedaal minimaal 3 x volledig wordt ingetrapt tot de motor het maximum toerental bereikt.
* achter in de uitlaat wordt dan de lichtdoorlaat van de rook gassen gemeten en omgezet in een electro signaal welk dan in de computer verder verwerkt wordt
* De meting wordt dan uitgeprint ,deze print blijft een maand geldig voor de APK
* De roetmeting geschied voor geheel eigen risico van de klant ,deze is zelf
* verantwoordelijk voor het onderhoud en tijdige vervanging van distibutie riemen enz , bij goed onderhoud is de kans op schade nauwelijks aanwezig
* veel voorkomende gebreken :
* te weinig of een te hoog oliepijl
* koeling vin of thermokoppel slaat niet in
* lucht en brandstof filter vervuild
* motor vervuild ( te veel korte ritten )
* waterpomp en dijnamo lagers defect

Vanaf 1980 dus
Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73

Bericht door Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73 »

En als je net je blok gereviseerd hebt hoeft het niet.
En wil je het ook niet, kost je je motor.

groet Frank
Arnoud (Bluetop series III109)

Bericht door Arnoud (Bluetop series III109) »

Tja,

dat vroeg ik me ook al af. Niet echt een leuke start voor een frisse motor, thnks. Hoe bewijs je dat??

Groet , Arnoud
frank RR V8 Merc220D´73 2cv6

Bericht door frank RR V8 Merc220D´73 2cv6 »

Ja,

das dus lastig, het zou met rekening voor de revisie moeten. Maar die heb je denk ik niet, neem foto´s mee en rekeningen van onderdelen.
Ik ken iemand die een gereviseerde motor na de apk bracht, met als gevolg dat de motor 3 maand later overleed.

groet Frank
P&amp;O109V8

Bericht door P&amp;O109V8 »

vandaar mijn vraag
ik wacht nog op antwoord van de RDW

gr.
peter
Arnoud (Bluetop 109 seriesIII)

Bericht door Arnoud (Bluetop 109 seriesIII) »

Ik heb inmiddels antwoord van de RDW en men verwijst men door naar het APK keuringsstation om dit te regelen?!!

ARnoud
Plaats reactie