Hoofdas versnellingsbak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
stijn

Hoofdas versnellingsbak

Bericht door stijn »

Beste prikkers

Mijn 1/2 schakelgroep is versleten, mis een paar tanden.
Ik heb nu het volgende probleemje ( uitdaging! ). met mijn versnellingsbak.De bak ligt nu zover uit elkaar dat ik de hoofdbak van de bellhousing heb gescheiden. Alleen krijg ik de hoofdas er niet uit. Volgens de manual zou ik deze er nu uit moeten kunnen drijven. maar het ding zit muurvast. Ik ben met een rubberhamer bezig geweest en ook met een klosje hout, maar hij wil niet uit de lager. Is dit normaal? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik hoop dat iemand goede raad heeft,

groeten Stijn
Roald

Re: Hoofdas versnellingsbak

Bericht door Roald »

Stijn,
wat voor type bak is het??
stijn

Bericht door stijn »

Hij komt uit een serie 3 uit 1973.
Het is volgens mij een suffix A bak

gr, stijn
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Ze kunnen inderdaad erg vast zitten (weet je in elk geval dat de passing nog goed is.
Enige tip: de volhouder wint.

Dennis B.
stijn

Bericht door stijn »

Bedankt Dennis!

ik was bang dat ik meer kapot zou maken dan me lief is, dus vandaar eerst maar even vragen hier. Zou ik de as kunnen verwarmen? zou dat het makkelijker maken om hem los te krijgen?
En zijn er zaken die ik het beste mee kan vervangen nu de bak toch open ligt?

Stijn
Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73

Bericht door Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73 »

Hoi

Als je de as verwarmt zet hij uit en gaat hij nog lastiger los, dan kan je beter de passing verwarmen en de as koelen

groet frank
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Verwarmen zal niet helpen waarschijnlijk, de as koelen met een CO2 blusser kan wel helpen. Het gevaar is dan wel dat de as een stuk brosser wordt zolang hij koud is.
Maar het grootste probleem is meestal dat je het bakhuis niet goed kan ondersteunen en de as wat "hangt" waardoor een hoop slagenergie verdwijnt.
Het kan ook weinig kwaad om de 3 bladveertjes van de synchro 3/4 te vervangen, die kunnen na verloop van tijd breken door vermoeiing. Ze kosten bijna niks en je kan er nu heel goed bij. Uiteraard vervang je van de schakelgroep 1/2 gelijk de synchroringen, maar dat was je waarschijnlijk toch al van plan. De keerringen kun je beter ook vervangen, de diverse lagers visueel controleren en zonodig vervangen.

Dennis B.
Plaats reactie