dynamo probleempje

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dave

dynamo probleempje

Bericht door Dave »

Hoi,

Vandaag wilde ik mijn gereviseerde dynamo monteren omdat de oude het laadstroomlampje zwakjes laat branden. Maar die nieuwe laat het lampje constand branden.
Na het starten blijft het laadstroomlampje gewoon branden. ook is er geen andere spanning op de accu's te meten dan met de motor uit.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
De aansluitingen heb ik hetzelfde gemonteerd als ze bij de oude dynamo zaten.
Kan het zijn dat er te weinig druk op de koolborstels staat?
Verder staat de spanningsregelaar nog op Hi. Bij de oude dynamo kwam er toen 27,0V uit.

Ook de oude dynamo wil ik graag reviseren. Maar hoe kan ik deze dan makkelijk controleren. En waarop moet ik deze controleren om ervoor te zorgen dat deze ook niet het laadstroomlampje constand laat branden.

Groeten,

Dave Frencken
Landterfanter

Re: dynamo probleempje

Bericht door Landterfanter »

Dave, ik had ongeveer hetzelfde probleem na het vervangen van de spanningsregelaar. In mijn situatie was de hoofdzekering van het laadcircuit kapot.
Die zit in een klein vierkant kastje onder de motorkap tegen het schutbord. Als je geluk hebt, en als dit de oorzaak is, zit er nog een reservezekering in.

De spanningsregelaar hoort onder normale omstandigheden (dwz. zonder extra set accu,s) op med. te staan en moet hij ruim 28 volt leveren. Doet hij dat niet dan moet je misschien toch gaan twijfelen aan je spanningsregelaar.

succes, groet Dirk
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dave, bij mij was de spanningsregelaar stuk. Ik meette overal de goede spanning behalve op de accu. Anders misschien een massa probleem?

Pieter
Dave

Bericht door Dave »

Waar moet je dan de goede spanning kunnen meten en wat moet deze spanning dan zijn?
Misschien was de dynamo al kapot en heb ik dit niet gemert tijdens de montage. Of ik heb wat fout gemonteerd, maar dat lijkt me niet.

Groeten,

Dave Frencken
Landterfanter

Dave, je moet op de accu 28,4 volt meten met draaiende motor. Is dat niet zo, dan is er een probleem wat je waarschijnlijk moet zoeken in de (massa)aansluitingen, bedrading of spanningsregelaar. Op de achterkant van je dynamo zit een dekseltje waarachter zich inderdaad koolborsteltjes bevinden die het veld al dan niet op commando van de spanningsregelaar bekrachtigen. Je zou kunnen kijken of dat goed schoon is en of ze goed aangedrukt worden. Maar aangezien je een gereviseerde dynamo hebt verwacht ik daar weinig problemen.
succes,
groet Dirk
Dave

Bericht door Dave »

Hoi Dirk,

De dyname is inderdaad gereviseerd. Wel door mijzelf en voornamelijk mechanisch. Lagers, keerring en koolborstels. Hoe je de rest kunt reviseren/controleren kan ik niet goed. Ik heb alleen de diodes door gemeten. Deze waren nog goed.

Dus tijdens het draaien moet er spanning staan op de koolborstels. Hoeveel is dat? Dan ga ik dat eens meten.

Heb je toevallig meer waardes die ik ergens moet meten en die van belang zijn voor het oplossen van dit probleem?

Groeten,

Dave Frencken
Landterfanter

Hoi Dave, metingen op allerlei plekken zijn onbetrouwbaar als je niet zeker weet of je spanningsregelaar goed werkt.

In jou geval zou ik met draaiende motor de accupool loshalen en kijken of je licht e.d. nog werkt.

Als dat niet het geval is en je zekeringen zijn in orde (meet ook die hoofdzekering door) check dan alle bedrading van je laadsysteem.

Kijk behalve massaverbindingen ook goed naar de kabelschoentjes op je dynamo en spanningsregelaar, die kunnen een slechte verbinding verhullen.

Meet de draden zoveel mogelijk door om een breuk uit te sluiten.

Als dat allemaal in orde is zou ik ernstige twijfels hebben over de spanningsregelaar. Die zijn namelijk veel kwetsbaarder dan de dynamo's, die gaan zelden echt stuk, afgezien van het mechanische deel.

succes groet Dirk.
Plaats reactie